Annons

MAC - vilken?

Produkter
(logga in för att koppla)

EricSthlm

Avslutat medlemskap
jag hade denna vecka tänkt kolla på en mac. jag har ingen vana av photoshop och vill lära mig det på en mac. min pc strular bara hela tiden så det är lägge för en ny dator. jag har kollat runt lite på www.macoteket.se

datorn hade jag tänkt använda mest till photoshop och kanske internet. vilken mac dator rekommenderar ni? g4? g5? vad för skärm, hur vilket minne? osx?

som sagt.. huvudsaken att jag kan arbete med photoshop på den. inga spel eller liknande kommer användas på datorn.

:)

Det beror lite vad du är ute efter.

En eMac G4 1.25GHz 17" SuperDrive för ca 10500kr. är ett bra snabbt bugetval. Stoppa in 1GB minne i den så har du bra kräm för pengarna. Nackdelen är att du är fast med den inbyggda skärmen som är en 17" crt.

Vill du köra exstern skärm är det en beg G4 eller G5 som gäller. Då har du mer expansionsmöjligheter med pci-kort och plats för fler interna hd. En G5 är det snabbaste du kan köpa.
Naturligtvis är det en annan prisklass....
Skall du ha separat skärm är det en minst 19" tft som gäller. Apple eller Samsung eller vad du själv tycker ser bäst ut. Det viktiga är att den har dvi-anslutning, som passar Apples utgång. Det hjälper säljarna till med att du få rätt.

Kolla de olika produketerna på AppleStore (www.apple.com/swedenstore) också.

MVH
Håkan

Vad kan du tänka dig att spendera på datorn?

Vad skall du använda bilderna till....tryck??

Svar:
Du får "mest för pengarna" om du köper en G4 idag och köper till mycket extra internminne. En G5 är givetvis "snabbare" - men kostar lite mer - men i ditt fall skulle jag överväga en G4. Bilder (Photoshop) använder gärna mycket internminne. (På "Internet" märker du knappast någon större skillnad - oavsett vilken nyare modell du bestämmer dig för).
Platta skärmar är dyra i förhållande till "vanliga" och "betraktningsvinkeln" på platta är, enligt mig, inte riktigt "där" än (möjligtvis de nya platta som Apple börjar sälja de närmaste veckorna - de har jag inte sett än). Du får dock "mer" för pengarna om du köper en "vanlig" skärm. Lägg lite extra pengar på en större skärm (istället för en G5:a, eller platt skärm) är min erfarenhet. Det är bra om du själv väljer skärm "på plats". Låt försäljaren visa dig några olika alternativ och låt ögat sedan jämföra / välja. (Om du ändå är osäker så läs en aktuell skärm-test i någon datortidning och gå på de köpråden de ger).
Os X följer med alla nya mac-datorer idag och är ett mycket bra operativsystem. (Funderar du på begagnat så köp INTE en äldre dator med Os 9, om du kan välja).
Jag önskar dig lycka till med Photoshop på din nya mac...

Mvh Mikael

PS. På http://www.norbin.com/photoshopskolan/ hittar du bra "info" om Photoshop. DS.

EricSthlm skrev:
jag hade denna vecka tänkt kolla på en mac. jag har ingen vana av photoshop och vill lära mig det på en mac. min pc strular bara hela tiden så det är lägge för en ny dator. jag har kollat runt lite på www.macoteket.se

datorn hade jag tänkt använda mest till photoshop och kanske internet. vilken mac dator rekommenderar ni? g4? g5? vad för skärm, hur vilket minne? osx?

som sagt.. huvudsaken att jag kan arbete med photoshop på den. inga spel eller liknande kommer användas på datorn.

:)

PM G4 är ett bra val, PM G4
Annars får väll eMac ses som prisvärt alternativ. (Har en själv) Numer så ska även skärmen på eMac vara betydligt bättre. Se som sagt bara till att stoppa i ordentligt med ram.

Skärmar som är prisvärda idag är LaCie CRT 19" och 22". Dessa är kalibrerbara.

Har använt dessa i arbetet i flera år....

Jag har haft en massa olika sorters macar under mina år som grafiker. Just nu har jag en iMac Globe, 15-tums plattskärm, 800MHz (G4), 768MB RAM och 160GB HD med Mac OS X 10.3.4, snart är det dags för Tiger (10.4).

Är MYCKET nöjd med den, det negativa är priset. Såg förresten nu att den med 17-tums widescreenskärm har sjunkit till hyfsade priser.

Den har en 1.25GHz processor (G4), 80GB HD och 256MB RAM, släng i 512MB RAM till så har du en mycket kompentent Mac. Skärmen är grymt stor och håller väldigt hög kvalitet, som allt annat Apple tar fram.

//Joseph - som eventuellt är på väg till Cork på Irland för att jobba på Apple. ;)

PS. Snart kommer den nya iMacen (september), rykten talar för att det blir med en G5-processor på minst 1,8GHz och 20-tums widescreenskärm.

Insämmer helt med Joseph.
Har en 800mhz iMac G4 17" och är nöjd. Förutom att den är lite slö ibland om man jämför mde de stationära G4orna. Däremot är den snygg och ganska tyst om man jämför med de andra vindtunlarna..

iMac:arna är ju tyvärr slutsålda. Apple hade planerat lite dåligt tydligen, så nästa laddning iMac kommer med generationskiftet i september.

Har själv en iMac 15" 1 GHz som jag är väldigt nöjd med!

Which mac to buy

If you got the money, but a dual G5 - you don't need to buy the fastest - but if you're serious about Photoshop and especially of you shoot RAW and don't wanna buy another mac for years to come - buy the dual G5 - either the 1.8 or the 2.0 are great buys -- please note they come with different videos and stuff so compare b4 you buy - and then load it up with as much ram as you can afford - you'll be a very happy guy for years to come - and do buy the LaCie Blue 19" - for the price they are unbeatable - I got two of 'em. Running a mixture of SCSI drives, SCSI scanners - both film and flatbed - Firewire and USB external drives and 4 internal drives inside the tower and it all WORKS - day in and day out - I never turn my stuff off - the oldest SCSI drive is 7 years old by now - can you believe it...=*^)

Om inte budgeten sätter stopp skulle jag absolut rekommendera Dual G5:a med ivf 20" platta skärmen - den är klart mycket snabbare (bytte själv från 1GHz iMac till en Dual 2.0 nyligen - det är _stor_ skillnad i PS).

Den nya 30" skärmen är ju inte fel heller ;-)

Äsch. Inte krävs G5 för att köra PS även om mera fart är trevligt. Följ mitt tidigare råd istället.

Allt beror väl på vilka referensramar man har och hur länge man tänker ha en användbar dator (och vilka pengar man kan tänka sig att lägga på en dator så klart).

Jag har kört de flesta Mac-modellerna som kommit ut sedan 1997 och måste säga att G5:an är den som varit klart "fräschast" i förhållande till omvärlden när den kom ut.

G4:a tornen däremot lät som tröskverk (och var "helt ok" - G5:an är "riktigt bra").

En utgående Dual 1.8 kan vara ett riktigt bra köp om du kan hitta den...

Mycket RAM är nästa tips (där är det trevligt med 8 platser för minneskort vilket finns i G5:an...).

Är du rik?

Ett bra alternativ för en fotograf är en bärbar Mac!
Visserligen lite dyrare men himla bra att ha med ute i "fält"!
Bara att tanka över bilderna från kameran och, på ett helt annat sätt, se resultatet.
Jag har en PowerBook G4 med bara 667 MHz.
Fast jag tycker att det funkar bra.
Dom nyare PowerBookarna är det lite mer fjutt i!
http://store.apple.com/Apple/WebObjects/swedenstore

Re: Är du rik?

JJ. skrev:
Ett bra alternativ för en fotograf är en bärbar Mac!
Visserligen lite dyrare men himla bra att ha med ute i "fält"!
Bara att tanka över bilderna från kameran och, på ett helt annat sätt, se resultatet.
Jag har en PowerBook G4 med bara 667 MHz.
Fast jag tycker att det funkar bra.
Dom nyare PowerBookarna är det lite mer fjutt i!
http://store.apple.com/Apple/WebObjects/swedenstore

Yeah, I'm on my second 15" Powerbook - had the first one (the original 400) for 3 years - used it every day - whereever I went it went - and the new one does as well - it complements my towers perfectly. Almost bought a 17" but it's too big - doesn't fit in any of my photo bags and the 15" does perfectly - so another 15" it was - this one the 1.25ghz - the "fjutt" - I guess that's slang for speed - is not that friggin' important to be honest - a friend of mine bought a 500 for his first mac to learn digital on and it works just fine. enough Ram is the most important anyway for Photoshop - next after dual processors..

And you're right - when I have a big or several days shoot away from the studio, it's great to be able to download the images, rough sort and then burn the Cd's or DVD's and/or send some proofs wirelessly - how did we survice before wireless? Anytime I travel I leave the maac on, set it to tlak to me and everytime it finds a WiFi nerwork it tells me - I hit the brakes, back up until I got a good signal and whammo - I'm on the net! - Love it!..=*^)

Eftersom du bor i stockholm så kan jag rekommendera två butiker där du kan titta på maskinerna direkt (och som ligger på gångavstånd från varandra):

1. Macoteket på Birger Jarlsgatan (no. 45 eller så? Sidan med udda nummer, kort gångavstånd från kungsgatan)

2. inLife på Sveavägen (på samma sida som konserthuset, mellan konserthuset och handels)

Bägge brukar ha det mesta inne.

Kanske dock inte de nya 20", 23" och 30" skärmarna med aluminiumram - de kan jag däremot starkt rekommendera även om du kanske inte kan titta på dem - jag såg dem själv på nära håll för två veckor sedan när jag var i USA och de kändes som snäppet bättre än deras nuvarande skärmar i termer av bildkvalitet (bättre bild från sidovinklar) och var mer ergonomiska eftersom de hade större justeringmån i och med att skärmen var tippbar (och firewire-hubb i skärmen, inte fel).

eMac har jag redigerat tusentals bilder på. Den datorn är så förbannat underskattad! Kolla in på priset!! Skärmen är både stor och helt fantastiskt skön för ögonen. Färgerna har jag aldrig haft problem med. G5 har jag kört en del, de är ju jättefina, men de är så förbannat STORA! Design före prestanda vänner...

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto