Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mac - Vad använder ni för att ha koll på era bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

sjohan

Aktiv medlem
Hej,
Jag har nyligen övergivit min trogna gamla pc laptop och köpt en mac. Trivs kanonbra med macen och allt funkar finfint. Gimp sköter bildredigeringen men jag behöver något program att organisera mina bilder i. På pcn använde jag picasa och tyckte att det va superbra för att importera och få en överblick. Och sen redigerade jag i photoshop. Men iPhoto är kasst på att ha koll på bilder. Jag har mina bilder i mappar med datum och vill även se dom så. iPhoto lägger ju in alla bilder i en stor mapp (om man inte mekkar ihop en massa album men det är inte aktuellt för 20000+bilder)

Tacksam för alla tips. Helst gratisprogram men alla tips är bra tips.

/Johan
 
Jo sen något/några år bakåt och är jättenöjd. Saknar inget vad gäller kategoriseringar och det är lättsorterat och toppen. Körde extensis portfolio tidigare ändå men iView slog ut det med hästlängder enligt mig. Gluttade lite på aparture också när det kom men har inte varken tron på det (än) eller lust att punga ut pengarna när jag är nöjd idag. iView är helbra:)
 
iView är ju inte busbilligt det heller men det finns ju iaf en trial så jag kan testa det. Håller på att ladda ner den nu..
 
iVeiw verkar ju onekligen väldigt trevligt men jag skulle väldigt gärna sett ett billigare program som fyller den funktionen som jag e ute efter ;)

Jag vill egentligen bara kunna se thumbnails på alla mina bilder i dom mappar dom ligger så smidigt som möjligt. Och kunna öppna dom, vända på dom och lite enklare grejjer. Inget superavancerat. Det kan jag ju göra i gimp. Ingen som vet ett program som inte kostar tusenlappar...
 
sjohan skrev:
Jag vill egentligen bara kunna se thumbnails på alla mina bilder i dom mappar dom ligger så smidigt som möjligt. Och kunna öppna dom, vända på dom och lite enklare grejjer. Inget superavancerat.
Jo, tyvärr är det ju en utgift som kan kännas, men jag tror mig ha tjänat in den tidsmässigt (och om inte frustrationsmässigt iaf:))

Men om du provar att importera varje mapp som album (med ex. mappnamnet) till iphoto. Det borde väl gå skapligt lätt egentligen? Senaste versionen av iphoto har ju fått ett klart uppsving och där finns de funktioner du efterlyser (och en del till.)

Det jag inte skulle kunna leva utan i kategoriseringsprogram är många sök- och sorteringsmöjligeter. Tillslut överskrider man ju mängden bilder som är hanterbart i mappar och den dagen skulle iaf jag vara glad om jag hade haft med de möjligheterna från början
 
Även jag rekommenderar Aperture. Du kan få fantastisk ordning på dina bilder och dessutom göra all färgjustering du behöver direkt i programmet. Dessutom är gränssnittet väldigt macigt och intuitivt, och när man börjar lära sig olika kortkommandon går det verkligen fort och enkelt att jobba i det.

//Fredrik
 
Aperture utan tvekan, den ersatte Iview med råge efter en viss inlärning. Maxa med RAM, det är ett kräset program som dock ger massor under rätt betingelser. Pengarna i all ära.
Det svider en gång, men gör gott länge!
Aperture + PhotoShop = Sant

kokko
 
fredrik_bt skrev:
Även jag rekommenderar Aperture. Du kan få fantastisk ordning på dina bilder och dessutom göra all färgjustering du behöver direkt i programmet. Dessutom är gränssnittet väldigt macigt och intuitivt, och när man börjar lära sig olika kortkommandon går det verkligen fort och enkelt att jobba i det.

//Fredrik

Finns inget kurvverktyg, klipper lågdager, vilka inte kan backas in/återskaps med hjälp av skugga/högdager eller kontrastverktyget. ger alldeles för kontrastrika uppräkningar.Fult färgbrus i skuggor jämfört med PhaseOne eller Camera Raw
Segt även på en G5 dual med 4GB raam.
Inte imponerad av rawuppräkningen än så länge.
Mikael
 
sjohan skrev:
Jag vill egentligen bara kunna se thumbnails på alla mina bilder i dom mappar dom ligger så smidigt som möjligt. Och kunna öppna dom, vända på dom och lite enklare grejjer. Inget superavancerat. Det kan jag ju göra i gimp. Ingen som vet ett program som inte kostar tusenlappar...
GraphicConverter - http://www.lemkesoft.com/en/index.htm
Tror det kostar 30 € - finns på svenska.
Mappöversikt med tumnaglar och öppnar med dubbelklick. Snabb och okomplicerad bildbehandling och sparfunktioner - fins nog en trial...
YoursTruly,
_/h:mad::n:s:N.
 
macrobild skrev:
Finns inget kurvverktyg, klipper lågdager, vilka inte kan backas in/återskaps med hjälp av skugga/högdager eller kontrastverktyget. ger alldeles för kontrastrika uppräkningar.Fult färgbrus i skuggor jämfört med PhaseOne eller Camera Raw
Segt även på en G5 dual med 4GB raam.
Inte imponerad av rawuppräkningen än så länge.
Mikael

När man väl fattat Levels tycker jag det funkar minst lika bra. Är nästan mer intuituvt än kurvor. Men det är väl en smaksak. Om du tycker den ger för mycket kontrast kan du leka med RAW-finetuning o spara en ny preset för din kamera. Efter ver. 1.1 så har jag inte hört många som klagat på RAW-uppräkningen.

På min dualcore, 2.5 gig ram, 7800 GT och dubbla 20"are är det inte långsamt i alla fall :) Det gäller att köpa det häftigaste grafikkortet bara då Aperture är byggt på Core Images som använder GPUn rätt mycket.

//Edvard
 
Du kan inte jämföra levels med kurvverktyget där du kan göra selektiva ändringar i nivåerna .
Bruset i skuggor ser du om du jämför samma bild och räknar upp den med exv PhaseOne.
Klippningen av skuggor/lågdager - hur kommer jag ifrån den?
Mikael
 
Senast ändrad:
Då jag inte har märkt klippning i lågdager (förutom då jag exporterat med sRGB före v 1.5) så vette tusan. Exporterar jag till tiff i aRGB så har inte det varit ett problem för mig i alla fall. Nu är kanske jag inte lika krävande som dig helt enkelt :)

Med levels så kan du ju flytta runt var du vill göra förändringar om det var det du nu menade. Se sid 24 så ser du vad jag menar:
http://insideaperture.com/publications/AdjustmentToolGuide.pdf

//Edvard
 
Ja jag tror nog att vi har lite olika kriterier för vad som är idag bra eller dåligt. Använd eller läs på vad det innebär att jobba med kurvverktyget så förstår du vad du går miste om. Vad det gäller klippning av lågdager så är det bara att jämföra.
Mikael
 
Rune Lindmans QPict kanske? Jag kör visserligen inte det själv längre ( iView Media Pro ), men var med lite på en kant under anpassningen till RAW-hantering och jag tyckte att det gjorde jobbet. Väl värt att kolla.

http://www.qpict.net/
 
är det något jag har missat i iphoto eller går det att zooma in och sen byta bild med inzoomning, för att se skärpan på olika bilder?
om inte finns det något bra program för det?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.