flossy666
Aktiv medlem
Lite sent nu kanske men jag bytte från ACDSee på Windows till Lightroom på Mac för några år sedan. Jag importerade då mitt befintliga bildarkiv liggande på de hårddiskar som använts till PC:n rakti in i Lightroom på Mac:en UTAN att ändra nånting. Mina mappar med årtal och datum lyftes rakt in i Lightroom:s databas utan att ändra själv bildfilerna på något sätt.
Vid import ska du välja "Add to library" när du vill låta filerna ligga kvar i sin originalstruktur. Lightroom är suveränt för att just hantera mängder med bilder, sortering, sökning, metadata, nyckelord och även grundläggande råkonvertering/justering.
Filsystemet på Mac (OS-X) fungerar på precis samma sätt som i Windows men Finder och Explorer har lite olika sätt att presentera filerna på. I OS-X kan du ta upp ett terminalfönster och köra UNIX-kommandon direkt om du vill trixa med de råa mapparna och filerna direkt, t ex för att göra script
Lycka till!
Frågan är ju hur det skulle bli om du försökte byta tillbaks till ACDSee eller faststone idag. Skulle vara intressant att veta.