Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mac till bildredigering?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jodå, dom fungerar. Sedan är det väl upp till programmen du kör också.
Rekommenderar en matt hi-res skärm. Lite dyrare lite bättre.

Vilka delar är dyrare? Det hör väl ändå till ovanligheterna att man byter delar i en laptop.
Hårddisk och ram kostar lika mycket till en mac och en acer. Ska du byta andra grejer så blir det nog dyrt ändå.

Ska snart köpa en ny bärbar och funderar på en macbook pro ...
Just nu säljer några av de stora elektronikkedjorna (Media Markt och Elgiganten) MBP till löjligt låga priser, typ 8000 kr för 13-tum. (Möjligen gäller detta bara Stockholmsområdet.)

Väldigt många etablerade fotografer använder MBP13. Dock kan det vara idé att komplettera med en bra och hyfsat stor skärm när man sitter hemma vid skrivbordet.

En mac book pro fungerar utmärkt, men det gör troligtvis en PC också. Jag är själv otroligt nöjd med min mac book pro.
Jag rekomenderar dock att du uppgraderar till (minst) 8GB RAM-minne, vilken du än köper.

När du väl är inne i ditt bildbehandlingsprogram är nog skillnaden mellan PC & Mac rätt liten.
Allt annat är mest en smaksak & vilken smak som är bäst brukar det krigas friskt om i dessa trådar. Själv har jag övergett Windows till förmån för OSx och bara blivit gladare för det :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar