Annons

MAC Powerbook

Produkter
(logga in för att koppla)

Anderzon

Aktiv medlem
Jag har aldrig kört mac vill jag börja med att säga =)

Har funderat på att köpa en beg. med följande spec.

Apple Mac PowerBook 12,1"

PowerBook G4 med OS X
Leopard 10.5 (original)
PowerPC processor 1 GHz
Internminne 1,25 GB
Hårddisk 60 GB
12,1" TFT XGA skärm
Inbyggd mikrofon
Inbyggt AirPort
Trådlöst nätverk
Inbyggt nätverkskort 10/100
Inbyggd Bluetooth
Inbyggt modem 56k v.92
DVD-läsare/brännare
Grafikkort GeForce FX Go5200 32 MB

Hur pass trött/pigg är denna? Klarar den enklare redigeringar i Photoshop på fältet? Kan jag jämföra denna (i hastighet mätt) med min jobb laptop (Sony TX2, 1.2Ghz med 1,5Gb i internminne, WinXPP)??

Mvh // Martin som kört PC sedan 1992 =)
 
Den har ju några år på nacken, men helt hopplöst seg är den nog inte. Däremot bör du tänka på att:

* skärmen av en del har upplevts som lite dålig på 12-tummaren. De exemplar jag har sett har dock sett bra ut.

* Den har ingen firewire 800 (dock 400), vilket gör att du inte kan koppla in de snabbaste externa hårddiskarna. Firewire-400 är dock snabbare än USB2 i praktiken så det räcker nog för det mesta.

* 1.25 GB internminne är lite i minsta laget för Leopard (10.5) och Photoshop. Jag skulle nog vilja ha 2 GB minst. Kolla att det går att sätta i så mycket först och vad det skulle kosta.

Priset ska nog vara rätt lågt satt för att denna maskin ska vara intressantare än en ny MacBook. CS3 på de nyare intel-maskinerna tuffar på betydligt snabbare än på en gammal G4. Ryktena säger också att det kommer en ny lätt Mac med flashminne i januari (pris runt $1500). Om ryktena stämmer återstår väl dock att se...
 
Vad är ett skäligt pris för en sån här burk?
Den är 2½år gammal, internminnet är maximerat till 1.25Gb... Utsidan är riktigt sliten, enl. säljaren, dock skall allt fungera klanderfritt. Det enda man skulle kunna göra för att få lite mer fart är väl att byta hårddisken till en lite snabbare?

Mvh // Martin
 
De är hemska att mecka med. Just 12" versionen är värre än de andra så det är inte superlätt att byta hårddisk i dem.

Vad gäller värdet så brukar de gå för ca 4500:- men jag kan inte begripa varför folk vill lägga så mycket på en begagnad bärbar när en ny som är bättre på nästan alla punkter kostar 10 000:-

En som är ordentligt sliten borde inte kosta mer än max 2500:- tycker jag. Dessutom så är 12"aren i princip bara en iBook med alu-skal och något bättre grafikkort så jag tycker att du ska överväga en sådan också. iBooken är ju dessutom tåligare i sitt plastskal.

M
 
Melker Humala skrev:
Vad gäller värdet så brukar de gå för ca 4500:- men jag kan inte begripa varför folk vill lägga så mycket på en begagnad bärbar när en ny som är bättre på nästan alla punkter kostar 10 000:-

Sant, jag får kolla lite på en ny macbook för ~10000SEK. Ev. köper jag en beg. för att kolla om detta är något för mig, annars fortsätter jag med Vista x64 =) (som enl. mig är stabilt som rackarns).

Mvh // Martin
 
Jag tycker Du ska undvika alla 12' PB - för låg pris/prestanda-kvot idag och inte den bästa av skärmar. Titta hellre på 15' ALU PB, eller en MacBook. Leopard är egentligen inte avsett för dessa maskinber öht, utan en Tiger-installation är rimligare, eller rent av en Panther.

Joakim Edsjö skrev:
...
* 1.25 GB internminne är lite i minsta laget för Leopard (10.5) och Photoshop. Jag skulle nog vilja ha 2 GB minst. Kolla att det går att sätta i så mycket först och vad det skulle kosta.
...
Det går bara att sätta i 1,25GB ( 2x512MB + 256MB på logikkortet ) i den.
 
Jag puffar igång denna disk. igen då jag fortfarande inte blivit MAC ägare :(

Har kollat igenom varenda MAC annons på blocket.se, men folk verkar helt galna när det gäller prissättningen av beg. macbooks? Vissa tror sig kunna sälja för mer pengar än ett nytt inköprpris.

Jag får en ny Macbookmed fulla garantiet etc. för 8990SEK på pccity i jkpg! Detta borde funka till enklare photoshop arbete? Hur är skärmen, billigt TN panel?

En bärbar är förvisso inte ett måste, men bekvämt att sitta i tv-soffan och jobba...
Min stationära dator kommer att finnas kvar för det dagliga bildarbetet (MS Vista x64, C2D @ 1,8Ghz, 4Gb ram och 2Tb i lagringsutrymme...) Jag är mycket belåten med Vista x64, det har inte strulat en endaste gång under ett års tid!!
Jag kanske inte skall ha en MAC igentligen, kanske skall sätta stålarna på banken =)

Om sanningen skall fram så är jag mest intresserad av att testa mac, och på sikt byta ut min stationära.
Mvh // Martin
 
tannler skrev:
Jag tycker Du ska undvika alla 12' PB - för låg pris/prestanda-kvot idag och inte den bästa av skärmar. Titta hellre på 15' ALU PB, eller en MacBook. Leopard är egentligen inte avsett för dessa maskinber öht, utan en Tiger-installation är rimligare, eller rent av en Panther.


Det går bara att sätta i 1,25GB ( 2x512MB + 256MB på logikkortet ) i den.

nä det är faktiskt så att det bara finns en minnesplats och 256MB på moderkortet så man måste ha 1st 1GB modul det går alltså INTE att sätta i 2st 512MB moduler
 
Då var det klart...

Köpte mig en mabook av billigaste modell, mest för att utvärdera om OSX är något för mig =)
Kan ju efter 15h framför mac konstatera att allt är riktigt bra! Inget jag saknat hittills, men det är lite annorlunda tillvägagångssätt...

Allt flyter på, absolut inga problem att installera nätverksskrivare, trådlöst nätverk, blåtand etc. etc. imponerad av hur enkelt allt är!!

Tyvärr byggde jag en Vista dator för dyra pengar i våras, så den får leva med ett tag till innan "bill gates" skall ut ur mitt hus...

Gott nytt på er!
Mvh // Martin
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.