Annons

Mac/OS X-fråga. Dela fotobibliotek mellan användare?

Produkter
(logga in för att koppla)

ABussman

Medlem
Hade lite svårt att välja forum för frågan, men det blev här till slut.

Jag har precis köpt en iMac tillsammans med min sambo. Vi har satt upp den med ett varsitt konto, men vi har en hel del foton som vi vill nyttja båda två. Därför har dessa hamnat i /users/shared.

Frågan är helt enkelt, är detta dumt i avseendet att vi vill använda filerna båda två och kanske i olika program tom? Kan det uppstå problem med rättigheter osv...

Om det kan bli tokigt, alternativ lösning?

Nej, jag har inte det. Har i dagsläget inget bildbehandlingsprogram installerat som jag ämnar använda, men kanske helt enkelt ska prova med iPhoto och se vad som händer.

Tänkte fråga först ifall någon satt i samma situation.

Jag tycker det låter som en vettig normal lösning.
Jag nyttjar users/shared för det jag delar med andra. Nackdelen är väl om man sitter utan brandvägg, då bör man ändra rättigheterna för "everyone" och istället lägga till läs/skriva för de lokala konton som ska användas (ditt och frugans)

Japp, så långt är jag med och har fixat.

Problemen jag kan tänka mig är att äganderättigheter och dylikt kan ändras om jag redigerar en fil som sedan skall användas på det andra kontot.

Får nog helt enkelt testa.

Ingen fara, så länge filen ligger i mappen shared ärver den dess rättigheter.
Du måste manuellt gå in och ändra rättigheterna på en fil/katalog som du vill ska avvika från dessa rättigheter

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar