Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Mac os på Pc
- Trådstartare pointzero
- Start datum
Tobiasl
Aktiv medlem
Tror inte du bör fråga det här eftersom det inte finns något lagligt sätt att lösa det på. Även om man man går och köper en licensierad version av Mac OS så går inte den att installera direkt, det är bara vissa crackade (därefter modiferade) versioner som fungerar.
Så med nuvarande lagstiftning så går det inte att köra Mac OS på PC lagligt.
Så med nuvarande lagstiftning så går det inte att köra Mac OS på PC lagligt.
bolojen
Aktiv medlem
Har dock hört ryktesvägen att nästa version av macosX eventuellt och mycket kanske skall komma i en pc-kompatibel version, detta eftersom man nu kör intel-processorer i de nya macarna. Frågan är bara om det verkligen blir stabilare utan att ha apples egna komponenter i burken!?
Tobiasl
Aktiv medlem
Apple har inga "egna" komponenter i burkarna längre. De ny Macarna är helt vanliga PC datorer, den enda direkta skillnad jag känner till är att Apple stoppat i ett hårdvarulås för kopplingen till OS X (så att inte OS X ska gå att köra på vanlig PC). De använder säkert specialgjorda versioner av moderkort osv (vilket också ex. Dell gör) men allt följer PC standard.
Det finns en annan skillnad också, PC datorer hanterar boot-sekvensen lite annorlunda just nu(vilket är anlednigen till att man behöver Bootcamp för att kunna installera Windows XP) men i och med att Vista släpps i slutet av året så kommer även den skillnaden också att fungera (jag vet inte om det betyder att Vista kommer att kunna installeras på en Mac utan hjälp av Bootcamp, men i princip borde det gå).
Fördelen med Apples datorer vad gäller stabilitet är att operativsystemet inte behöver kunna hantera lika många olika kompomenter (eftersom Apple vet exakt vad som sitter i burkarna som ska köra deras OS) samt att komponetnerna i datorerna inte uppgraderas lika ofta som PC vilket gör att det finns mer tid att skriva bra drivrutiner.
Det finns en annan skillnad också, PC datorer hanterar boot-sekvensen lite annorlunda just nu(vilket är anlednigen till att man behöver Bootcamp för att kunna installera Windows XP) men i och med att Vista släpps i slutet av året så kommer även den skillnaden också att fungera (jag vet inte om det betyder att Vista kommer att kunna installeras på en Mac utan hjälp av Bootcamp, men i princip borde det gå).
Fördelen med Apples datorer vad gäller stabilitet är att operativsystemet inte behöver kunna hantera lika många olika kompomenter (eftersom Apple vet exakt vad som sitter i burkarna som ska köra deras OS) samt att komponetnerna i datorerna inte uppgraderas lika ofta som PC vilket gör att det finns mer tid att skriva bra drivrutiner.
Göran Larsson
Aktiv medlem
Microsoft meddelade för några veckor sedan att Vista INTE kommer att supporta EFI, dvs Vista kommer fortfarande att vara kvar i den antika BIOS-världen.Tobiasl skrev:
...men i och med att Vista släpps i slutet av året så kommer även den skillnaden också att fungera
edvardwendelin
Aktiv medlem
Det är hyffsat säkert att OS X inte kommer gå att köra på en dell dator i den närmsta framtiden. Apple är ett hårdvaru företag måste vi komma ihåg och Apple har redan prövat sälja OSet utan hårdvaran och det var ingen hit direkt.
Troligt däremot är att man kommer kunna köra Windows, Linux, Solaris samtidigt på Macar.
Kim: Sälj bort din PC o köp dig en mac för slantarna nästa gång du ska uppgradera så slipper du problemen med hackade OS X. Såfort det kommer en software update kan jag tänka mig att man måste ladda ner en ny hackad version. Jobbigt är ordet.
//Edvard
Troligt däremot är att man kommer kunna köra Windows, Linux, Solaris samtidigt på Macar.
Kim: Sälj bort din PC o köp dig en mac för slantarna nästa gång du ska uppgradera så slipper du problemen med hackade OS X. Såfort det kommer en software update kan jag tänka mig att man måste ladda ner en ny hackad version. Jobbigt är ordet.
//Edvard
j.asplund
Aktiv medlem
epep
Aktiv medlem
Tobiasl skrev:
Apple har inga "egna" komponenter i burkarna längre. De ny Macarna är helt vanliga PC datorer, den enda direkta skillnad jag känner till är att Apple stoppat i ett hårdvarulås för kopplingen till OS X (så att inte OS X ska gå att köra på vanlig PC). De använder säkert specialgjorda versioner av moderkort osv (vilket också ex. Dell gör) men allt följer PC standard.
Apples burkar har ett annat "BIOS" än pc-datorer, vilket är (en av) anledningarna till att inte windows går att installera rakt av. Vista kommer att ha stöd för apples "BIOS" (som egentligen är utvecklat av intel och heter Extensible Firmware Interface (EFI)). Om däremot osx ska kunna installeras och köras lätt på pc måste apple ändra i osx. De flesta (alla?) powerpc-baserade macarna använde openFirmware som "BIOS". Det finns alltså vissa hårdvarumässiga skillnader mellan de intelbaserade macarna och pc-datorer.
/ep
Tobiasl
Aktiv medlem
Jag googlade lite och det visar sig att Microsoft som Göran redan påpekat inte kommer ta med stöd för EFI i den version av Vista som släpps snart.
Dessutom kommer inte EFI för någon version av Vista som stödjer 32-bitars processorer (å andra sidan innebär det väl att det kanske kommer en service pack så småningon som ger stöd för EFI i Vista på 64-bitars burkar).´
Det innebär för övrigt att det inte kommer gå att köra en dual-boot konfiguration med Vista och OSX på någon nu existerande Mac av den enkla anledningen att de använder 32-bitars processorer.
Däremot kommer Longhorn Server (som släpps i början av nästa år) stödja EFI. Det borde innebära att det kanske kommer moderkort för rena server-burkar så småningom som kräver EFI.
Dessutom kommer inte EFI för någon version av Vista som stödjer 32-bitars processorer (å andra sidan innebär det väl att det kanske kommer en service pack så småningon som ger stöd för EFI i Vista på 64-bitars burkar).´
Det innebär för övrigt att det inte kommer gå att köra en dual-boot konfiguration med Vista och OSX på någon nu existerande Mac av den enkla anledningen att de använder 32-bitars processorer.
Däremot kommer Longhorn Server (som släpps i början av nästa år) stödja EFI. Det borde innebära att det kanske kommer moderkort för rena server-burkar så småningom som kräver EFI.
Senast ändrad:
Melker Humala
Aktiv medlem
Men det är ju bara att använda Bootcamp. Det kommer ju att ingå i Leopard (nästa OSX). Stödjer det XP så kommer det ju garanterat att stödja Vista.
Sedan är det faktiskt så att Apple designar sin egen hårdvara även om det sitter Intelprocessorer i dem.
/M
Sedan är det faktiskt så att Apple designar sin egen hårdvara även om det sitter Intelprocessorer i dem.
/M
Tobiasl
Aktiv medlem
Visst, det kommer antagligen gå att använda bootcamp eller liknande. Men det är fortfarande en omväg. För en "riktig" implementering av EFI krävs hårdvarustöd på moderkortet och eftersom Vista inte kommer stödja det så kan man nog anta att få/inga hårdvarutillverkare kommer tillverka sådana moderkort till 32-bitars processorer.
Det är ändå en viss skillnad mellan att kunna installera ett OS "rakt av", och kunna göra det med diverse hjälp.
Det ska iofs sägas att för en typisk användare spelar det ingen som helst roll om datorn använder BIOS eller EFI.
Vad gäller hårdvaran så är väl moderkorten i Intel macarna baserade på socket 775?
Det är som sagt mycket troligt att det är en specialvariant sin inte finns att köpa i butik men det gäller å andra sidan Dells datorer också.
Det är ändå en viss skillnad mellan att kunna installera ett OS "rakt av", och kunna göra det med diverse hjälp.
Det ska iofs sägas att för en typisk användare spelar det ingen som helst roll om datorn använder BIOS eller EFI.
Vad gäller hårdvaran så är väl moderkorten i Intel macarna baserade på socket 775?
Det är som sagt mycket troligt att det är en specialvariant sin inte finns att köpa i butik men det gäller å andra sidan Dells datorer också.
pointzero
Aktiv medlem
WFS) (j.asplund skrev:
Är du bara trött på Windows kan du ju testa linux istället. http://www.ubuntulinux.org
/johan
Att jag är trött på windows har du rätt i. Men linux är inget alternativ såvidare man inte kan köra photoshop i det. Gimp tänker jag inte använda.
Melker Humala
Aktiv medlem
Tobiasl skrev:
Visst, det kommer antagligen gå att använda bootcamp eller liknande. Men det är fortfarande en omväg. För en "riktig" implementering av EFI krävs hårdvarustöd på moderkortet och eftersom Vista inte kommer stödja det så kan man nog anta att få/inga hårdvarutillverkare kommer tillverka sådana moderkort till 32-bitars processorer.
Det ÄR rakt av med Bootcamp på Mac, du får en dualboot maskin. Apple har med bootcamp en firmware uppgradering (BIOS-uppdatering på PC-språk)stöd även för vanlig BIOS-teknik EFI har de ju sedan tidigare. Bootcamp gör inte så mycket annat i dagsläget än att bränna en CD med alla drivisar som XP behöver för att trivas på Apple-hårdvaran.
Här finns lite läsning:
http://www.apple.com/macosx/bootcamp/
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=303572
Det är klart att det är en befintlig socket annars hade det ju inte passat. De är ju definitivt egendesignade eftersom Apples burkar inte har plats för ett standardmoderkort och som sagt redan har hårdvarustöd för EFI.
okami
Aktiv medlem
Lionheart skrev:
Så det ni säger är att om jag skulle vilja köpa MAC OS X Tiger för x86 datorer så går det inte att installera på min befintliga HP-dator?
Men däremot kommer man kunna köra det kommande "bootcamp" på en MAC för att köra Windows XP o.dyl.
Det går inte att säga med 100% säkerhet hur något av företagen kommer att göra.
Jag tror dock inte att Apple kommer släppa OS X för vanliga PC-datorer, då känns den nuvarande spärren rätt menlös..
Vidare tror jag att, som du säger, windows kommer kunna köras på mac.
Vad detta får för konsekvenser ska bli spännande att se. Verkar synnerligen lovande med windows även för mac-användare!
Scratchen
Aktiv medlem
Hmm hur hade du tänkt dig då? Jag skulle tro att i alla fall 90% av oss som har gått över till Mac just gjort det för att slippa Windows.okami skrev:
Verkar synnerligen lovande med windows även för mac-användare!
OBS, detta var en vanlig fråga. Inget nedklankade mot Windows-användare.
Tobiasl
Aktiv medlem
Jag tror att vad han menade var att folk som vill slippa windows nu kan gå över till Mac utan att att tappa möjligheten att köra vissa program som bara finns till PC.
Jag är lite undrande vad gäller hur laglig den spärr i OS X som "skyddar" mot installation på en vanlig PC är? Eftersom spärren är helt "artificiell" och inte grundad på något tekniskt behov så tror jag de kan få problem med konkurransmyndigheterna. Särskilt då Apple själva gjort det möjligt att installera Windows.
Borde detta inte var ungefär samma sak som med iTunes (som ju Apples om bekant nu tvingats öppna upp i Frankrike)?
Jag är lite undrande vad gäller hur laglig den spärr i OS X som "skyddar" mot installation på en vanlig PC är? Eftersom spärren är helt "artificiell" och inte grundad på något tekniskt behov så tror jag de kan få problem med konkurransmyndigheterna. Särskilt då Apple själva gjort det möjligt att installera Windows.
Borde detta inte var ungefär samma sak som med iTunes (som ju Apples om bekant nu tvingats öppna upp i Frankrike)?
Zepofan
Aktiv medlem
Lionheart skrev:
Så det ni säger är att om jag skulle vilja köpa MAC OS X Tiger för x86 datorer så går det inte att installera på min befintliga HP-dator?
Det går alldeles utmärkt...Dock inte att köpa... Lagligt är det, som flera andra redan påpekat, inte...
Zepofan
Aktiv medlem
Scratchen skrev:
Hmm hur hade du tänkt dig då? Jag skulle tro att i alla fall 90% av oss som har gått över till Mac just gjort det för att slippa Windows.
OBS, detta var en vanlig fråga. Inget nedklankade mot Windows-användare.
Ett problem som jag hört talas om är att det inte går att använda bank-ID och vissa Internetbanker. Vet inte om det stämmer. Någon som vet kanske kan ge ett fylligare svar.