ANNONS
Annons

Mac Mini för bildbehandling i Photoshop?

Produkter
(logga in för att koppla)
Det verkar vara väl lite internminne för bildbehandling, iaf i standardutförandet.
Annars är nog inte hastigheten någon större begränsning.

Senast ändrad:
Om du ska bildbehandla måste du köpa till mer minne, och säkerligen även en större hårddisk.
Jag tror burken mest är framtagen för att locka de som köpt iPod och vill testa mer Mac, och för Macare som vill ah en billig och trevlig nöjesmaskin.

Jag var och kikade på macar för ngn timme sedan, och visst - ett jättetrevligt användargränssnitt, utan tvekan!
Men för att komma upp i hastighet som fungerar riktigt bra för PhotoShop verkar det som om du får köpa deras dyra maskiner.

Jag tror Mac mini fungerar alldeles utomordentligt till Photoshop. Jag hade valt den lite dyrare modellen och betalat extra för DVD-brännare och mer minne.

Den nya versionen av iPhoto som ingår i iLife stöder även RAW-filer.

Den funkar säkert ypperligt. Min Powerbook G3 med 400 MHz o 384 MB arbetsminne funkar... så varför skulle inte en minimac funka? Sen kan förstås allt gå mycket fortare...alltid.

Det beror lite på vilken typ av bilder du ska hantera i PS. Jag har kört en hel del bildhantering i maskiner med motsvarande prestanda och det är inga problem så länge du ökar minnet från 256Mb.

Tidigare scannade jag dior och då var filerna runt 50Mb och då tyckte jag att 512 kändes lite segt ibland. Nu är jag digital och de flesta filerna är max 15Mb så nu funkar det bra med 512.

Med andra ord:
Ja, Minin (med 512Mb) är en bra maskin för PS så länge du inte jobbar med scannade feta filer för då rekomenderar jag 1Gb i datorn och då börjar den bli lite dyr. Då är en begagnad vanlig stationär G4 ett bättre (men inte lika ballt) val.

Jag väntar på en 1,25/512/40/superdrive som ska köra Photoshop och bygga hemsidor och framförallt ersätta runt 50kg gammal PC-elände...

Det kostar att ligga på topp vad gäller datorkraft och datorn blir fortare omordern än en bildskärm. Man kan nog ta en funderare på storleken på skärm i kombination med Mac Mini. Eftersom datorn är billig kanske man kosta på sig en rejälare skärm om man behöver köpa nytt. Om några år kan man byta upp sig vad gäller dator. Skärmen räcker många år till. Mac Mini driver upp till Apples 23 tums LCD (1920X1200).

Billig?

Även om Mac mini vid en första anblick är billig så behöver man komplettera konfigurationen lite. Då är den inte lika billig längre.

• 512 MB DDR333 SDRAM - 1 DIMM
• 80GB Ultra ATA drive
• DVD±R/CD-RW
• Intern Bluetooth-modul
• internt 56K V.92-modem
• Mac OS X
Summa: SEK_7.885,00

Källa: Applestore

Det som är bra med Mac mini är att den är körklar direkt ur kartongen. Många roliga program ingår. OS X är ett riktigt bra operativsystem.

Även om man kan köra Photoshop CS på den tycker jag det verkar konstigt att köpa ett program för 12000 kr för att köra på en dator för 5000 kr. Då ska man nog titta på andra datorer med lite bättre prestanda.

Är man däremot en avancerad hobbyfotograf med en 6-8 megapixelkamera och bara gör grundläggande justering (nivåer, kurvor, skärpa, m.m.) i datorn tycker jag den är perfekt.

Är dom där barebones helt tysta? Hur som helt verkar det vid en första titt bli en del dyrare. Man får ju lägga på för processor, minne, hårddisk, Firewire, Windows XP och kanske något mer som jag missat. Eller?

Jag har redan dvd-brännare och hårddisk externt, så 40GB och utan brännare borde fungera bra. Däremot behöver jag Firewire. Modem behöver jag inte och det verkar för övrigt redan sitta i. OSX ingår även det. Bluetooth behövs troligen inte. Annarst går det att köpa till senare för knappt 300kr. Jag kan däremot tänka mig att det behövs lite mer minne. Jag såg att 1GB gick på runt 1000kr om man sätter in det själv (verkade inte allt för svårt).

Tror ni det går att få en liten och helt tyst pc för mindre pengar? Är en barebone mer flexibel än en mini?

Re: Billig?

PerFogelberg skrev:
Även om Mac mini vid en första anblick är billig så behöver man komplettera konfigurationen lite. Då är den inte lika billig längre.

• 512 MB DDR333 SDRAM - 1 DIMM
• 80GB Ultra ATA drive
• DVD±R/CD-RW
• Intern Bluetooth-modul
• internt 56K V.92-modem
• Mac OS X
Summa: SEK_7.885,00

Källa: Applestore

Det som är bra med Mac mini är att den är körklar direkt ur kartongen. Många roliga program ingår. OS X är ett riktigt bra operativsystem.

Även om man kan köra Photoshop CS på den tycker jag det verkar konstigt att köpa ett program för 12000 kr för att köra på en dator för 5000 kr. Då ska man nog titta på andra datorer med lite bättre prestanda.

Är man däremot en avancerad hobbyfotograf med en 6-8 megapixelkamera och bara gör grundläggande justering (nivåer, kurvor, skärpa, m.m.) i datorn tycker jag den är perfekt.

Det blev lite spretigt här tycker jag.

Om vi pratar om priset för att köra Photoshop i datorn, kan vi ju börja med att stryka DVD-brännaren och Bluetooth från listan då det är saker som knappast snabbar upp bildhanteringen. Om man har lite struktur på sig och bränner ner filerna man inte använder så kan man stryka den större disken också. Om datorn ska användas yrkesmässigt så sitter den kanske i ett nätverk och då finns det ju troligen någon annan dator som sköter raid-diskarna.

För människor som "bara" gör det grundläggande behövs väl inte riktigt CS? De klarar sig riktigt långt med prylar för 10.000 inklusuve skärm, dator och en bantad Photoshop (LE eller vad den heter nuförtiden).

Mac eller PC

Frågan här var väl om Mac mini duger till bildbehandling. Svar, ja det gör den. mera än väl med utökat ramminne.
Att påstå något annat är nonsens.

Att sen jämföra med PC är en annan femma.
Det är väl snarare en fråga om filosofi.

Att välja mac är en bekymmerlös tillvaro tillsammans med världens bästa operativsystem. Virusfri miljö. Skönt gränssnitt och produkter som ser ut att höra hemma i 2000-talet, till skillnad mot PC-världens anskrämliga burkar.

En mac-mini och en Apple 20" al-flatscreen som dessutom just nu kampanjas till mycket bra pris, måste vara rena drömmen för hemmaskrivbordet.

Sen e det ju så, vill man så småningom satsa lite mera proffessionellt inom media så är det lika bra att välja den "enda" miljön från början.

Det konstiga med att välja en dator för 5000 och ett program för mera än det dubbla förstår jag inte alls. I mina burkar ligger program som tillsammans kostar många gånger mera än all hårdvara jag använder sammanlagt.

PC har såklart en del fördelar:
-Massor med freewares, spel och annat virusvänligt
-Mek-vänliga burkar. För den händige går det alltid att skruva ihop sitt eget monster.
-Operativsystem som uppdateras dagligen, men ändå fullt av hål...
- Gott om svartkopior av dugliga program.
- Många användare som kan ge råd när det behövs. Alltså ofta.
- Öst-stats-cool design i vackert grått. Även om svart plast börjat dyka upp på senare tid.
- En aldrig sinande ström av oumbärliga PC-tidningar med 80% annonser och lite tips om senaste opertivuppdateringen.
- Ett etablerat system inom rå kontorsadministration där word-användare rastar loss 4 GHz processorn..
- Egen standard (försök) för html, java mfl dugliga högnivåspåk för kommunikation burkar emellan.
-Kryptiska felmedelande på ca 120 tecken som alltid slutar med "....LL saknas"
- Äkta "plug and pay" i stället för "plug n´play"

Så där ja, lite nyanserade åsikter om pc, från en inte helt objektiv avsändare. Eller, e det så illa?

Henrik: Skulle jag köpa en Mac mini hade jag valt ovanstående konfiguration.

DVD-brännare är bra eftersom en DVD-skiva kostar 10 kr. 700 MB är inte svårt att fylla. Speciellt inte som minneskort till kameror blir billigare och billigare. Det är en frihet att slippa gränsen på 700 MB.

Bluetooth-modul skulle jag inte kunna vara utan. Med iCal och iSync har man fullständig kontroll på sin mobiltelefon och kalender. Att SMS:a går snabbt från Adressboken.

Det enda som snabbar upp bildhanteringen är det extra minnet. OS X fungerar bättre med 512 MB än 256 MB.

Hur stor hårddisk man vill ha beror kanske på sin diciplin. Jag har lagt in alla mina CD-skivor i iTunes. Bara detta blir 20 GB. iTunes är suverän som jukebox.

Som bildbehandlingsprogram kan kanske nya Photoshop Elements 3 fungera bra. Jag har ingen erfarenhet av Elements.

Beroende på hur och vad man fotograferar kan datorn mycket väl fungera i proffessionella sammanhang. Ett alternativ till Mac mini är iMac. Då får man en komplett dator med G5-processor. Fördelen med Mac mini är att man är lite friare att välja skärm.

Jag håller på och försöker övertala min pappa att köpa en Mac mini. Han har redan alla tillbehör som tft-skärm, tangentbord m.m. Med en Mac skulle han kunna räddas ur PC-träsket. :)

Mac mini levereras med alla program man behöver som glad amatör. iPhoto och iMovie är roliga program för digitalfotografen. Med Photoshop Elements 3 kan man fördjupa sig i bildbehandling. Det enda som saknas är Microsoft Word. Jag vet inte hur lätt det är för en Word-användare att lära sig iWorks.

officepaket för mac

PerFogelberg skrev:
Jag håller på och försöker övertala min pappa att köpa en Mac mini. Han har redan alla tillbehör som tft-skärm, tangentbord m.m. Med en Mac skulle han kunna räddas ur PC-träsket. :)

Mac mini levereras med alla program man behöver som glad amatör. iPhoto och iMovie är roliga program för digitalfotografen. Med Photoshop Elements 3 kan man fördjupa sig i bildbehandling. Det enda som saknas är Microsoft Word. Jag vet inte hur lätt det är för en Word-användare att lära sig iWorks.

..funkar bra då det körs på en riktig dator. E rätt billigt osså.

Jag vet inte om 5000 kr är speciellt billigt för en ordbehandlare. Nu ser jag också att iWorks bara finns på engelska. Hmmm...

Edit: Nu ser jag att även privatpersoner får köpa skollicensen av Office-paketet. Då kostar det 1369 kr.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar