Annons

Mac eller Pc?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag är i valet och kvalet med att köpa en bärbar dator.
Min budget är ca 7000 mer lr mindre spelar inte så stor roll vill ha en bra dator.

Idagsläget så är de den här jag har tänkt köpa http://www.pricerunner.se/pl/27-124...GB-TFT16-DVDRW-Win-Vista-Home-Premium-priser#

Men tror ni på den ? ska redigera mkt bilder.

Får man en bra mac data för det här?
Vad är fördelarna med mac?

tacksam för svar
/Gustav

Here we go again !

PC vs Mac. Ursäkta jag säger det, men svaren här kommer inte hjälpa dig så mycket. Alla Mac-ägare kommer att föra fram alla suveräna fördelar med Mac:en. Vad blir svaren från alla Pc ägare tror du ?
Jo Mac, det är ju bara skit ! Och sen är det fullt krig, samma som med Nikon vs Canon.
Finns det något mer tröttsamt ?

Mitt tips är att åka in på tex M.M och känna och kolla både på Mac och PC.
 
Köp en PC så slipper vi tjafset. PC "fungerar alltid" har "flest" program och är "billigare, enligt Steve Bullshit - han vet ju - han jobbar ju på M$.
 
Jag kör själv PC med Linux så jag är utanför diskutionen. Mac är bättre - trevligare, snyggare, coolare och mer genomtänkt. M$ PC är billigare för samma prestanda, struligare, fulare, buggigare, men går att få fungera med mer program då det är mer mainstream.

Lite som att välja emelan Lexus och Kia. Lexus är bättre, men onödigt dyr - Kia är trist, ful, äcklig, men gör jobbet på ett prisvärt om än otilfredställande sätt.

Lite bättre lär det bli för M$ efter 2009-10-22, men innan dess... tja... har man ont om pengar(så att man inte har råd med mac) och inte gillar Linux så är antagligen en billig no-name PC med VIZZTA höME det bästa valet.
 
Det spelar ingen roll om du köper PC eller mac. En Mac kostar lite mer, är lite smartare men PC är typ tio ggr vanligare och vill du ha hjälp, så är en PC troligen att föredra. Båda gör jobbet. Köp inte den billigaste PC:n. Du kommer nämligen att få vad du betalar för.

Jag är i valet och kvalet med att köpa en bärbar dator.
Min budget är ca 7000 mer lr mindre spelar inte så stor roll vill ha en bra dator.

Idagsläget så är de den här jag har tänkt köpa http://www.pricerunner.se/pl/27-124...GB-TFT16-DVDRW-Win-Vista-Home-Premium-priser#

Men tror ni på den ? ska redigera mkt bilder.

Får man en bra mac data för det här?
Vad är fördelarna med mac?

tacksam för svar
/Gustav
 
Jag är i valet och kvalet med att köpa en bärbar dator.
Min budget är ca 7000 mer lr mindre spelar inte så stor roll vill ha en bra dator.

Idagsläget så är de den här jag har tänkt köpa http://www.pricerunner.se/pl/27-124...GB-TFT16-DVDRW-Win-Vista-Home-Premium-priser#

Men tror ni på den ? ska redigera mkt bilder.

Får man en bra mac data för det här?
Vad är fördelarna med mac?

tacksam för svar
/Gustav

Den ser ok ut. Nu skriver du att din budget är just 7000 men tänk på att om dina redigeringar också innebär färgkorrekthet , för print exvl. kan det vara lite svårt på en laptop. Proffs använder bra plattskärmar med kalibreringsutrustning.

Mac vs PC. tja i 90 % (min egna bedömning :)) betyder det ingenting. Men som van PC användare blir jag ibland avundsjuk på MAC användare när någon drivrutin ropar på något i windowsregisteret som borde finnas där men inte gör det *s*

Hade jag valt idag hade jag för min musikdator valt en MAC då inspelningsprogram, tycker jag, fungerar bättre och vissa programtillverkare (musik) fixar buggar snabbare till Mac.
 
Jag är i valet och kvalet med att köpa en bärbar dator.
Min budget är ca 7000 mer lr mindre spelar inte så stor roll vill ha en bra dator.

Idagsläget så är de den här jag har tänkt köpa http://www.pricerunner.se/pl/27-124...GB-TFT16-DVDRW-Win-Vista-Home-Premium-priser#

Men tror ni på den ? ska redigera mkt bilder.

Får man en bra mac data för det här?
Vad är fördelarna med mac?

tacksam för svar
/Gustav

Har personligen lärt mig att hata ett 20-tal olika OS, De senare varianterna av MacOS har jag ännu inte haft förmånen att hata ;-)

Köper du en Mac så köper du en märkesdator av lite högre klass vilket ger dig bättre hårdvara än i en billig PC.
Mac har en betydligt tajtare testning mellan OS & Hårdvara vilket borde ge ett stabilare system.

MacOS bygger på BSD, vilket ger en mycket stabil grund att stå på. Man har dessutom certifierat det som UNIX, vilket iofs kanske mest är coolt för nördar.

Min nästa dator blir en Mac Pro, mest för att jag är jäkligt nyfiken.

[EDIT] Kan man få någon vettig bärbar Mac för 7000? Låter lite svårt.
 
En stor fördel med MAC är att man ALDRIG behöver installera en skrivare oavsett om den är trådlös eller inte :). Det var många många år sedan jag behövde installera några drivare och liknande till olika apparater ... så för enkelheten välj MAC!, dock så har jag PC också om jag behöver något speciellt men åk till en butik och KLÄM på båda
 
Många svar men ingen har frågat vad skall du ha datorn till ?

Mvh Mattias
 
Har ingen skrivit att det inte finns bärbara Macar för 7000? Den billigaste går på 10500.
 
tack för alla snabba svar!

Det jag har tänkt ha datan till är att redigera bilder.
Jag vet de där med skärmen och det avskräcker lite grann faktiskt. Men kanske de är värt de för behöver ha med datan lite överallt? Och köpa till en skärm som man kopplar den till ?
Kanske man skulle köpa en bra stationär då ist?

Jag tror inte de blir nån mac för min del just nu. för dyrt. Måste fokusera på köpa objektiv för dem pengarna!

// Gustav
 
Hej!

Jag skulle göra såhär,kolla runt lite efter lätt begagnade Mac(ar).
Om du,som du säger,skall ha datorn till redigering är faktiskt Mac att föredra.
Men om du vill ha en billig dator där det alltid går att byta ut saker som går sönder eller vill ha ny hårdvara så är PC att föredra.
Skulle tippa att du får en fin Mac för runt 6 000:-
Hoppas det hjälpte;)
 
Tack för inlägget. Mjo jag tror de blir något i de hållet. Men vad är skillnaden på skärmen på en mac och pc? ganska stora begrepp här men dra överlag
 
Om du tycker en ny Mac kostar för mycket pengar så satsa på en "gammal". Alltid bättre än alternativen! Lycka till!
 
...
Men om du vill ha en billig dator där det alltid går att byta ut saker som går sönder eller vill ha ny hårdvara så är PC att föredra.
Skulle tippa att du får en fin Mac för runt 6 000:-
Hoppas det hjälpte;)
Alldeles på pricken - om man vill ha en dator som går att laga, så är det en som går sönder man vill ha - en PC.

Jag har ägt runt 25 macar sedan min första 1984 - av dem har en ( Lombard ) gått sönder för att jag tappat den i backen, en ( beige G3 ) varit felkonstruerad och bara jäklats och en ( PB Alu 15 ) "tappat bort" en minnesplats. I övrigt har de bara tuffat och gått tills jag avyttrat dem.

Jag har haft en säger en HD-krasch under 25 år med Mac, innan jag definitivt portade IBM ( Hitachi ) och jag tror att det var ett tillverkningsfel på den HDn.
 
Om din budget är ca 7000 är svaret ganska enkelt. Köp en PC.
Jag kör med bägge delarna och tycker själv att macen är bättre, men den kostar också.
 
Jag har haft en säger en HD-krasch under 25 år med Mac, innan jag definitivt portade IBM ( Hitachi ) och jag tror att det var ett tillverkningsfel på den HDn.

Och jag har aldrig haft en hårddiskkrasch på någon av mina PCs under 25 år, vad menar du att det säger om vare sig Mac eller Pc?
 
Jag tror att enkelt sagt så handlar det om du vill ha en snygg dator eller prestanda. där är lite skillnaden, sen är det ju en del med det här att vill du kunna spara 80% av dator (och kostnad) när du behöver uppgradera ?

Mac är fina trevliga bra maskiner.. men tyvärr inte nog prisvärt då jag anser att man får mer när man köper pc.
 
Jag hade köpt en pc och sparat resterande pengar till objektiv.
Du kan redigera bilder precis lika bra på en pc som en mac.

Mvh Mattias
 
Jag tror att enkelt sagt så handlar det om du vill ha en snygg dator eller prestanda. där är lite skillnaden, sen är det ju en del med det här att vill du kunna spara 80% av dator (och kostnad) när du behöver uppgradera ?

Mac är fina trevliga bra maskiner.. men tyvärr inte nog prisvärt då jag anser att man får mer när man köper pc.

Finns inte mycket som går att återanvända från en laptop. Vid en rejäl uppgradering av en stationär så blir det knappat 80% du kan återanvända , möjligen 5-10%.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.