Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mac dator?

Produkter
(logga in för att koppla)

Spirit night

Avslutat medlemskap
Som gammal grafiker är det bara Mac som gäller här. Har alltid varit lite efter :), med att hålla mig uppdaterad med det senaste, det blir mindre kostsamt så. Har i dag en PP G5 2x 2Ghz, då många nya program kräver Intel, är det dags att införskaffa en sådan.

Funderar på en Mac mini, men ser att det kommer aldrig upp i samma hastighet som Mac Pro, inte ens den första från 2007. Men att det duger till att bildbehandla det vet jag, man körde ju Quadra 700 på 90-talet där jag jobbade till just bildbehandling. Men sen har man en del äldre saker (scanner backuppenhet och extern cd-brännare) som har SCSI-gränssnitt och det är ju kört på minin. I och för sig är dom väl gamla att köra med idag, men Agfa Duoscannen gillar jag eftersom jag kan scanna in stora neg/pos-filmer som jag har till kretskort framställning.

Mac min 2x2Ghz intel får man för ca 2500:- och en Mac Pro Quadra 2x 2,8Ghz för ca 7000:-, vilket är det bästa att satsa på här???
 
Som gammal grafiker är det bara Mac som gäller här. Har alltid varit lite efter :), med att hålla mig uppdaterad med det senaste, det blir mindre kostsamt så. Har i dag en PP G5 2x 2Ghz, då många nya program kräver Intel, är det dags att införskaffa en sådan.

Funderar på en Mac mini, men ser att det kommer aldrig upp i samma hastighet som Mac Pro, inte ens den första från 2007. Men att det duger till att bildbehandla det vet jag, man körde ju Quadra 700 på 90-talet där jag jobbade till just bildbehandling. Men sen har man en del äldre saker (scanner backuppenhet och extern cd-brännare) som har SCSI-gränssnitt och det är ju kört på minin. I och för sig är dom väl gamla att köra med idag, men Agfa Duoscannen gillar jag eftersom jag kan scanna in stora neg/pos-filmer som jag har till kretskort framställning.

Mac min 2x2Ghz intel får man för ca 2500:- och en Mac Pro Quadra 2x 2,8Ghz för ca 7000:-, vilket är det bästa att satsa på här???

Om du har en extern skärm som du är nöjd med och vill köra budgetvarianten så rekommenderar jag en ny MacBook Pro 13" och extra minne för ca 12,000.- kr.
 
Vi har samma bakgrund och visst gick det bra att bildbehandla på en Quadra. Idag skulle man säkert få nervsammanbrott om man tvingades jobba med en sådan :)

Varför inte en ny eller begagnad iMac med kanske en i5 processor? Oavsett vad du byter till (från din G5) kommer du att uppleva raketfart och ett stort lyft.

Eftersom du fortfarande använder SCSI enheter sfår du säkert ett lika stort lyft om du skaffar modernare kringenheter. Men allt kostar så klart...
 
För bildbehandlig och om en stationär dataor är ok så hade jag också valt en iMac.
Har själv MacBook Pro 15" med extern skärm.
 
Såg denna scanner (CanoScan 9000F) för runt 1900:- och USB, då denna även har genomskikt kanske det kan vara något istället för min gamla Agfa Duscan. Ja, Imac verkar vara ett hyggligt alternativ. Håller just nu koll på Tradera. Inte för att jag upplever min nuvarande Mac slö i bildbehandlingsprogrammen, med jag kan inte köra det senaste och kör man i Raw vill jag ha ett bättre program än Raw developer för PPC Mac, känner mig lite låst nu.
 
Vad menar du? En ny mac mini är snabbare än en macpro från 2007. Här finns lite jämförelsesiffror: http://browser.primatelabs.com/mac-benchmarks

Jag menar dessa Mac mini som jag är intresserade av för ca 2500:-. Alltså Core 2 Duo i alla frekvenser, verkar bara 2,66 GHz ligger på ungefär samma nivå som den första Mac Pro. Ska jag högre upp ja då kan jag lika väl köpa ny Mac mini eller Imac, men det kostar också. Jag tror jag klara mig långt med ca 4000 Geekbench.

http://www.everymac.com
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.