Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

M42 på Canon EOS

Produkter
(logga in för att koppla)

interior

Aktiv medlem
Jag funderar på att köpa ett vidvinkel med M42-fattning till min 5D2. Har hört att det kan bli problem med att spegeln slår i objektivet. Finns någon lista över vilka objektiv som fungerar/inte fungerar någonstans? Någon som vet om CZ Jena 20mm/ 2,8 eller CZ Jena 20mm/ 4 fungerar? Förslag på annat objektiv?

Jag funderar på att köpa ett vidvinkel med M42-fattning till min 5D2. Har hört att det kan bli problem med att spegeln slår i objektivet. Finns någon lista över vilka objektiv som fungerar/inte fungerar någonstans? Någon som vet om CZ Jena 20mm/ 2,8 eller CZ Jena 20mm/ 4 fungerar? Förslag på annat objektiv?
Av tre m42 som jag har är det bara en som slår i spegeln. Den delen går att fila bort i så fall.

Det kommer ju an på adaptern, hur mycket av objektivet som sticker in i huset.
Ett bra sätt är ju att se om M42-an ligger i samma höjd som plåtkanten på adaptern när den är påskruvad. Gör den det går det att köra, sticker det in skulle jag låta det vara.
Har kört ett gäng Pentacon på både min 1Ds och 50D.

ANNONS