Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

m42-adapter

Produkter
(logga in för att koppla)

christianhylse

Aktiv medlem
ja, finns säkert gamla trådar om det här,
men i förra veckan fick jag hem lite m42-objektiv och naturligtvis köpte jag snabbt en billig m42-adapter från Hong Kong. Beställde i onsdags. Fick den i lådan i dag. Imponerande.
Hur som helst,
har förstått att det givetvis är manuella inställningar som gäller, men hur sjutton ställer jag in bländare? i min 7D-display står det bara "--" där bländarsiffran ska stå.
Ställer jag bländaren via m42-objektivens bländarringar?

(säkert en dum fråga, men vet man inte så vet man inte)

Du ställer M42 objektivet i manuellt läge sen får du blända ner manuellt på objektivet innan du tar kortet. Kameran körs i A eller M läge och mätning funkar som det ska, i EXIF datan står det dock alltid bländare: 0. Vill du ha lite roligare sökare vid fokusreuingen så kan du blända ner med öppen glugg men då får man inte svaja till för mycket när man sen bländar ner ;-) M42or är kul som tusan och kostar oförskämt lite!

tack oskar,
bra tips!
---
och jag instämmer,
kul som fan! bilderna blir väl knappast sådana som man kommer att få se på gigantiska reklampelare precis, men det är kul och för mig ska foto var roligt, är absolut ingen teknisk perfektionist, föredrar känsla.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto