Annons

M42 Adapter

Produkter
(logga in för att koppla)

cloapex

Aktiv medlem
Tar gärna emot tips på en bra M42 adapter till Pentax K.

Har testat en från en tredjepartstillverkare som fastnade i kamerahuset. :/

Originalen kostar skjortan om den inte hittas begagnat, men det kanske är någon annan här inne som har ett lyckat exemplar från kaffebrus etc.?

Kul att höra lite synpunkter innan jag köper ett.

Har försökt undvika M42 ett tag men ramlade över en SMC Takumar 50 1,4 med original original motljusskydd i metall och coger för 800 :- och då kunde jag inte hejda mig. :)
 
På tredjepart tar folk bort spärren för att den inte ska fastna och låter friktionen göra sitt. Jag har originalet och den är smått fantastisk och helt klart värd 200-600kr som man ofta hittar den för.
 
De skall fastna i kamerahuset, även Pentax original. Det är en av finesserna. Det finns en liten spärr man lossar för att ta ut den ur huset. Monterar du bort spärren kan du ha den sittande permanent på objektivet om du vill och drar fast den ordentligt. Vill du göra dig för kan du borra en liten fördjupning i objektivet för kamerans låsspärr, då funkar fastsättning/avtagning som ett objektiv med bajonett, men informationsöverföringen till kameran funkar ju ej förstås.
 
De skall fastna i kamerahuset, även Pentax original. Det är en av finesserna. Det finns en liten spärr man lossar för att ta ut den ur huset. Monterar du bort spärren kan du ha den sittande permanent på objektivet om du vill och drar fast den ordentligt. Vill du göra dig för kan du borra en liten fördjupning i objektivet för kamerans låsspärr, då funkar fastsättning/avtagning som ett objektiv med bajonett, men informationsöverföringen till kameran funkar ju ej förstås.
Visst ska de fastna men tredjepartsadapters har sin låsning baserat på en skruv med en fjäder och har man otur kan den fastna även om man försöker med det medföljande verktyget.
Ex.
http://www.pentaxforums.com/forums/pentax-slr-lens-discussion/56459-m42-pk-adapter-stuck.html
Originaladaptern behöver inga verktyg eller borttagande av låsningar för att fungera perfekt.
 
Visst ska de fastna men tredjepartsadapters har sin låsning baserat på en skruv med en fjäder och har man otur kan den fastna även om man försöker med det medföljande verktyget.
Ex.
http://www.pentaxforums.com/forums/pentax-slr-lens-discussion/56459-m42-pk-adapter-stuck.html
Originaladaptern behöver inga verktyg eller borttagande av låsningar för att fungera perfekt.

Ok. Jag har vad jag vet en Pentax originaladapter, den har låsfjäder med skruv. Funkar perfekt, men jag har ändå monterat bort låsfjädern enligt mitt föregående inlägg. Använder den endast på ett enda objektiv, och på detta sitter den monterad för jämnan. Man behöver alltså på detta vis inte fippla med att först skruva av M42-objektivet ur gängan, för att sedan montera ur adaptern ur kameran, om man vill byta från M42-objektivet, till ett med bajonett, Pentax K.
 
Det är synd att de bara säljer originaladaptern som ny i japan/asien.
Hade helst köpt den, men nu är det svårt att få tag på. Tror även att den har en spärr som förhindrar att dra åt objektivet för mycket? Det är väl i princip då det fastnar?

Hittills låter det som att det är bäst att ta bort spärren/fjädern
Det är framförallt gamla SMC Takumar 50 1,4 som jag tänkte testskjuta lite med.

Någon som har erfarenhet av adaptern de säljer från kaffebrus.se eller bostroms.nu?
 
Det är synd att de bara säljer originaladaptern som ny i japan/asien.
Hade helst köpt den, men nu är det svårt att få tag på. Tror även att den har en spärr som förhindrar att dra åt objektivet för mycket? Det är väl i princip då det fastnar?

Hittills låter det som att det är bäst att ta bort spärren/fjädern
Det är framförallt gamla SMC Takumar 50 1,4 som jag tänkte testskjuta lite med.

Någon som har erfarenhet av adaptern de säljer från kaffebrus.se eller bostroms.nu?

Jag köpte min adapter på 80-talet. Den har ingen spärr för att dra åt objektivet för mycket vad jag vet, drar man hårt, fastnar adaptern hårdare mot objektivet. I kameran är det som sagt i originalutförande en snäppfjäder på adaptern som snäpper fast denna, tills man skruvar ur objektivet och lättar på fjädern för att få ur adaptern ur kameran igen. Hur hårt adaptern sitter i kameran påverkas inte alls av hur hårt man skruvar i objektivet, om man inte drar tills något går sönder vill säga.
 
Köpte ett original, vilket jag inte ångrar.
Är värt det alla gånger bara att slippa veta att kameran inte kommer till skada.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.