Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

M.Zuiko 25/1,2 pro

Produkter
(logga in för att koppla)
Blir nog skoj, men varför drog de inte till med f/1.0? Objektivet lär vara dyrt nog som det är, så en "liten" fördyring för lite extra ljusstyrka påverkar knappast de prisokänsliga personer som kommer att köpa det.

Blir nog skoj, men varför drog de inte till med f/1.0? Objektivet lär vara dyrt nog som det är, så en "liten" fördyring för lite extra ljusstyrka påverkar knappast de prisokänsliga personer som kommer att köpa det.

De har redogjort för vilka skillnader det skulle ha inneburit. Objektivet skulle ha blivit avsevärt större, tyngre och dyrare. Det är ändå i största och säkerligen tyngsta laget, skulle jag säga. Det är ju ingen större vits om objektivet gör kameran lika tung som en traditionell spegelreflex.

Förmodligen av samma anledning som när Nikon valt att göra 1,4 i stället för 1,2; skilnaden i faktiskt ljusinsläpp blir minimal, men konstruktionen blir mycket dyrare (och större).

Ja, självklart blir det dyrare, och det skrev jag ju också ett par inlägg upp. Min fundering var att eftersom det ändå är en nischprodukt som kommer att köpas av prisokänsliga personer så kunde man ha gjort en f/1.0 och fått lite mer uppmärksamhet med ett lite coolare objektiv.

Men om det är mycket svårare att få en sådan konstruktion att prestera bra så är det kanske klokt att vara lite sansad.

Läste någonstans att vikten/storleken skulle vara betydligt högre (ca 40%) och priset det dubbla.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar