Annons

M-läget på 20D slutat fungera

Produkter
(logga in för att koppla)

stone

Aktiv medlem
Är det någon som råkat ut för att M-läget slutat funka på sin 20D? Mitt under en session med studioblixt fungerar plötsligt inte M längre...

Det som händer är att kameran beter sig ungefär som i P-läge, men med slumpmässiga tid/bländarval!

Övriga lägen funkar dock.

Jag provade att ta ur batteri (båda) och att nollställa alla inställningar, samt att byta objektiv.

Provade tom att uppgradera firmware från 1.0.5 till 2.0.2

ingen förändring :-(

Hej !
Hade exakt samma problem! Lämnade in kameran på Sthlms Central Service i Hägersten, dom bytte toppkåpan bl.a , efter det var kameran ok !

om du använt synkkabel mellan kamera och blixt kan det vara värt att kolla synkspänningen på blixten. om man får för mycket spänning kan det skada kameran. en del kameror tål inte så mycket som en del äldre blixtar kan ge i från sig...

defiant skrev:
om du använt synkkabel mellan kamera och blixt kan det vara värt att kolla synkspänningen på blixten. om man får för mycket spänning kan det skada kameran. en del kameror tål inte så mycket som en del äldre blixtar kan ge i från sig...

Hur mycket kan det skilja från olika blixtar?

Har svårt att tänka mig att det skulle kunna vara en bov i dramat..

Liknande symptom?

I M-läget har det hänt att bländarinställningen ej svarar på kommando. Bländaren låser sig mao vid ett läge...kommer ur låsningen genom att ratta på batterigreppets bländar-ratt. Störande som fasen men har endast inträffat 2ggr och fenomenet har gått att häva varje gång. Ja, vad detta tillför i debatten vet jag inte men det kan tänkas att kameran svarar på batterigreppets reglage? Värt att prova?

//Micke

Jag hade inget batterigrepp på vid tillfället, och symptomen blir att jag inte kan ställa något med "toppratten". "tumratten" ställer bara exponeringskompensation...

värdena den föreslår vid ljusmätning blir helt olika varje gång men ser ut att vara korrekta sinsemellan

ena gången kanske det blir 1/60 f22 och andra gången 1/250 f6,7 (ungefär)

tomasbz skrev:

mina Elinchrom är nya och dom ger en synkspänning på 5V enl dom själva. men det finns gamla blixtar som ger upp till 250V har jag läst och då kan man nog grilla en del elektronik i kameran. du kan nog söka efter det här i foroumet bl.a.

Det kan skilja mycket. Allt från under 10V till långt över 200V.

Men å andra sidan så är 20D tålig för höga blixtspänningar så det är nog inte det som har ställt till det.

Så vitt som jag vet så är det dessutom så att det är slutaren som riskerar att sluta fungera, inte att automatiken börjar krångla, så jag håller med dig. Jag tror inte heller att detta skulle kunna vara en bov i dramat.

--jalle

tomasbz skrev:

defiant skrev:
mina . men det finns gamla blixtar som ger upp till 250V har jag läst och då kan man nog grilla en del elektronik i kameran. du kan nog söka efter det här i foroumet bl.a.

Jag skulle tro att den som sagt den kopplat in nåt annat till kameran knappast blixtar med den spänningen..

Skulle vara roligt att få veta vilka "blixtar" som har runt 250V i syncen..

Senast ändrad:
Jag hittade en gammal kamera med extern blixt i en låda häromdagen, min sambos Yashica från slutet av 1970-talet med blixt Hyuga 202. Den mäter jag upp till 200VDC på synkkabeln, och sen höll jag undan fingrarna... Så visst ska man se upp med gamla blixtar.

Lite off-topic, men (risk för hög) synkspänning är kanske ett argument för trådlös styrning á la Pocket Wizard.

Jag är tyvärr rätt säker på att du måste lämna kameran på service för att byta toppkåpan, om du nu testat att tagit ur batterierna och "startat" om kameran, men fortfarande med samma fel. Sedan är det självklart intressant att veta varför den gått sönder, så att man kan undvika problemet igen!
Mvh Rikard!

Försöker hitta Sthlms Central Service i Hägersten, men hittar dom bara i Uppsala och Upplands Väsby.
Är det någon som har adress och telefon till Hägersten?

stone skrev:
Jag hade inget batterigrepp på vid tillfället, och symptomen blir att jag inte kan ställa något med "toppratten". "tumratten" ställer bara exponeringskompensation...

värdena den föreslår vid ljusmätning blir helt olika varje gång men ser ut att vara korrekta sinsemellan

ena gången kanske det blir 1/60 f22 och andra gången 1/250 f6,7 (ungefär)

Det kan hända vid batteribyte att inställningar återställs

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar