Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mörkt huvud

Produkter
(logga in för att koppla)
Fotar du i RAW? I så fall finns det nog en del att hämta i de mörka partierna. Lek lite med kurvor och lågdagerkontrast i råkonverteraren och se vad som händer.

När jag själv försökte plocka fram lite teckning i en svart katt blev de bilderna lite allmänt grådassiga, men det går säkert att lyckas bättre med lite träning...

tavvas skrev:
Det enda jag hittar och kan hantera i histogramväg är när bilden väl är tagen. Love, det är det Du menar, eller?

Så är det. Du får helt enkelt ta en testbild för att sedan tolka histogrammet.

Jag vidhåller fortfarande att du, som jag gjort i alla tider med dia & fortfarande gör digitalt, i ditt fall med denna bild helt enkelt ska dra upp exponeringen 1,5-2 steg. Om du gör så när det finns mycket snö i motivet så tror jag att det löser sig.

RAW som Bengt rekommenderar använder jag också & då har man ännu större möjligheter att plocka fram täckning i lågdagrarna. En riktig exponering är dock alltid att föredra, oberoende av Jpeg eller RAW.

//Larsa

tavvas skrev:
En fråga om histogram. Det enda jag hittar och kan hantera i histogramväg är när bilden väl är tagen. Love, det är det Du menar, eller?

Stämmer bra, det är det jag menar. Larsas tips är beprövade och bra och det är så jag ofta gör med snöbilder, problemet bara är att exponeringen ändå blir ganska oförutsägbar och snö som bränner ut i någon kanal ser inte rolig ut (gul/rödskiftningar). Grå snö är inte heller kul. Film ger mer marginal, det är därför jag menar att det är bra att använda histogrammet. Tar några sekunder bara när man är van vid att läsa det.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar