Annons

mörkrumsproblem

Produkter
(logga in för att koppla)
jag anser att dom är bra! en kvart ska räcka per bild för mig tycker jag!! men tryckluft gör mycket!!

Det är ett akriskop och fungerar som ett focuscope.

Jag har för mig ”akri” står för ”teknisk exakthet” eller så.

Jag kallar det för akriskop och jag vill ha ett av märket PEAK. Men de är dyra.

Jag tror att Leadhead menar att det billigare märket heter Fokuskop... Jag lägger hellre mina pengar på nåt "vettigare" än en PEAK-grej, men jag förstår om man använder den mycket så kanske priset är försvarbart.

Ett "akriskop" är ingen lyx-grej. Jag har nog aldrig sett ett labb utan en sån. Det skulle aldrig falla mig in att INTE använda det.
Den är dessutom väldigt lätt att använda tycker jag.
Är de dyra? Min är 20 år gammal och den var ganska billig då.

Hur det är egentligen är så är "fokuskop" är en vanlig generell beteckning på dessa tillbehör. Titta bara i någon fotobok (typ nån av Pär Lundqvist eller John Hedgecoe) eller i Photax katalog.

Jag tcyker också att den sista biten av en 36-rulle går lite trögt att få på spolen (Paterson).

Ett tips är att starta med den bakre änden av filmen, den som sitter fast vid filmspolen i kassetten. Då går det av någon anledning lättare.

Många mörkrumsrävar använder färre än 36 bilder per rulle. Då slipper man problemet med att det är svårt att ladda filmen på spolen men deras huvudargument är att det minskar risken för ojämn framkallning. Det kan vara tänkvärt när framkallningstiden kryper ner mot 5 minuter (vilket man bör undvika).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar