Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Mörkrums kit..
- Trådstartare marckus
- Start datum
Festfotografen
Aktiv medlem
Leta reda på nåt begangnat
står väl en hel del gamal apparater undanstoppad i föråd, källare mm.
Som går att köpa för bra pris.
Fick tag på Leitz Valoy II för ett tag sen )
står väl en hel del gamal apparater undanstoppad i föråd, källare mm.
Som går att köpa för bra pris.
Fick tag på Leitz Valoy II för ett tag sen )
Fredrikpersson
Aktiv medlem
Om man vill spara pengar tycker jag at det är helt rätt att köpa begagnat. Som nämnts i andra inlägg finns det gott om apparater som står oanvända i källare och förråd. Man behöver inte vara rädd för att köpa privat utan garanti. Det är inte så mycket på en förstoringsapparat som kan gå sönder.
Jag rekommenderar att man köper en apparat med färg- eller multigradehuvud även om man bara tänker köra svartvitt. Apparater med kopndensorlinser är billigare men ger ett mera riktat ljus som är svårare att jobba med (tycker jag i alla fall).
Till sist. Försök att få med förstoringsobjektiv och andra tillbehör på köpet. Det funkar ofta och spar mycket pengar.
mvh
Fredrik P
Jag rekommenderar att man köper en apparat med färg- eller multigradehuvud även om man bara tänker köra svartvitt. Apparater med kopndensorlinser är billigare men ger ett mera riktat ljus som är svårare att jobba med (tycker jag i alla fall).
Till sist. Försök att få med förstoringsobjektiv och andra tillbehör på köpet. Det funkar ofta och spar mycket pengar.
mvh
Fredrik P
Tommy Lindholm
Aktiv medlem
Jag köpte ett paket från Photax för många år sedan.Tror det var 1993. Fick då förstoringsapparat Hansa med negativhållare för småbild och mellanformat (6x6) samt skålar framkallningspulver, mörkrumslampa, dosa för filmframkallare m.m. ja i stort sett allt som behövs för att framställa kopior. Det enda som saknades var en mörkrumstimer till förstoringsapparaten. Jag var mycket nöjd med köpet eftersom jag tyckte att jag fick många prylar för pengarna. Däremot var inte objektivet till förstoringsapparaten av någon klass.
mvh/Tommy
mvh/Tommy
Bjelkengren
Aktiv medlem
Jág köpte en komplett utrustning begagnad för ett tag sen. Färgapparat, Leitz och Nikonoptik, exp ur och diverse småattiraljer för 2500Kr. Jag hittade utustningen på www.blocket.se