Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mörkrum hemma?

Produkter
(logga in för att koppla)

Canonliza

Aktiv medlem
Ni som har mörkrum hemma, men inte ett "eget rum" utan i tex badrummet - hur har ni gjort??

Vad har ni för belysning (till s/v), en annan glödlampa i den vanliga lampan? Vad ska det vara för glödlampa, speciell från fotoaffär eller en färgad (tex gul) från vanligt varuhus?

Jag har en 2,5-åring hemma så jag kan inte ha en massa prylar/kemikalier liggande framme heller.

Tacksam för alla tips. //Liza
 
Jag gjorde så att jag hade den torra delen i sovrummet och sen la jag kopian i en ljustät låda och gick över med den till toaletten som var våtutrymmet. Jag var tvungen att göra så då jag inte har så stor toalett.

/ Marcus
 
Jag har haft två mörkrum. Det första inredde jag i ett förråd. På plussidan var att det inte var några mörkläggningsproblem, på minussidan var att jag var tvungen att även använda det för förvaring vilket innebar att det var helt omöjligt att komma tillrätta med dammproblemet.

Det andra hade jag i en 60-garderob. Jag stabiliserade ett hyllplan och skruvade fast apparaten i det. Skålar, papper, kemi och annan utrustning förvarades i skåpet när de inte användes. Det var faktiskt en trevligare lösning än det kan verka. Det jobbigaste var mörkläggningen av rummet som jag gjorde med en skrymmande masonitkonstruktion som jag tryckte in i fönsterramen. Det kändes bökigt varje gång och det var inte heller kul att förvara grejerna. Och återigen att det var ett rum som användes till annat vilket gav dammproblem. Skåpet hade förvisso den fördelen att det höll åtminstone prylarna i sig dammfria.

Jag har dock inte upplevt bristen på rinnande vatten som ett jätteproblem. Färdiga kopior har jag lagt i en 20-litersbalja med vatten och sköljt när sessionen varit klar.

Som ljuskällor har jag alltid använt Ilfords armaturer i plåt som man sätter ett för sina papper lämpligt glasfilter i.
 
köket

jag har köket som mörkrum.
ett fönster att mörkägga.
två röda glödlampor från clas olsson,
tre 30 x 40 skålar,
en "uppsamlingsskål"
förstorningsapparaten på diskbänken,
jordfelsbrytare,
kemi och papper i eget köksskåp,
sköljer i badkaret i en stor separat plastbalja med borrade hål i bottnen med duschslangen i plastbaljan,
stryker av vattnet från pappret mot spegeln med en gummiraka .
det tar högst en kvart att göra i allt ordning och lika lång tid att avsluta.
underbart att ha allt hemma, kunna lyssna på radio och arbeta där i mörkret och se bilder växa fram.
 
Ok, hur mörklägger du fönstret? Jag fick tips av någon att köpa svart takpapp för bra täthet. Hur petigt är det med tex dörrspringan när en vanlig innerdörr är stängd?

Tacksam för ännu fler tips och möjliga lösningar. För mig blir det nog badrummet som är den bästa/enda lösningen. //Liza
 
Jag tog två påslakan och hängde över dörrarna. Det blev ljustätt om man framkallade på kvällen, men inte på dagen (fast jag höll alltid på på kvällen).

/ Marcus
 
Har du ingen fotoklubb med mörkrum i närheten Liza?
En fotograf eller en likasinnad amatörfotograf?
Flera likasinnade amatörfotografer kan kanske gå ihop om ett mörkrum?

En sådan lösning är bättre. Dels så kommer du hemifrån och kan släppa alla de tankarna som behövs hemma dels så kan du få ett bättre utrymme.
 
Jag har labbat hela våren i Folkuniversitetets fotolabb (haft tillgång till det eftersom jag gått en kurs).
Jag vill ha möjligheten att vara hemma då jag har ett litet barn och en man som arbetar skift så det kan vara "smidigare" att kunna smita in i "sitt" mörkrum då och då istället för att behöva boka in sig så långt i förväg någon annanstans.
Jag vill inte tappa den ånga jag fått upp nu! //Liza
 
Jag använder mitt badrum som är 1,7x2,4 m. Har förstoringsapparaten permanent på ett litet bord och skålarna på golvet. Använder duschen som skölj.
Lampan är köpt i fotoaffären och är gröngul eftersom jag får nippran av rött ljus. Byter ut den vanliga lampan mot mörkrummlampan då mörkrummet används.
Filmerna laddar jag i badrummet efter att dörren är tätat med frotehandukar mm om det sker på dagen annars funkar det utan tätning. Soppar sedan filmen på diskbänken och dosan står i diskhon i 20 gradigt vatten.

Eftersom jag bor ensam så är det ingen som klagar. ;)

/Johan
 
Efter Johans beskrivning upptäcker jag att mitt mörkrum är rena lyxen. Även detta inrymmt i badrummet. Föörstoringsapparaten står på tvättmaskinen och skålarna med vätskor är placerad ovanpå badkaret som har en hjälpligt hopsnickrade vikbar ram med en 60x40 cm stor masonitskiva. I badkaret är en sköljlåda placerad som matas med vatten från duschen. Jag har tagit in en golvlampa som har en röd elelr brun lampa beroende papperssort. Taklampan tänder jag när jag vill ha vitt ljus. Genom försiktig och nogran tanke bakom vått och torrt och mörker och ljus så så anser jag att el-säkerheten är betryggande, även om den inte följer regelboken. Genom dörrspringan dras elesladden utan att komma i kläm. Badrummet saknar fönster så jag hänger upp totalt fyra svarta sopsäckar som effektivt täcker det minimala ljusläckaget från dörren.

Återstår att fixa är att sätta en fläkt som hjälper till att föra in friskluft i rummet.
 
Jag har förstoringsapparaten stående i ett hörn i sovrummet (den har någon slags original-sopsäck över sig för att minska dammet), där jag även ställer fram alla skålar på golvet. Som belysning har jag en lamphållare med klämfäste (enkelt att montera tillfälligt) och en röd glödlampa.

Fönstret tätas med ett tjockt svart tyg som har en kanal för en stålspiral med öglor i ändarna överst. Det hänger jag på 2 små krokar över fönstret. Trots att det är väldigt enkelt att ta fram/stoppa undan så kan jag konstatera att det har suttit uppe för föntsret hela det här året.

När jag kopierat en bild lägger jag den i en vattenbalja som jag sedan bär tvärs över hallen till badrummet för sköljning. Dörren är som tur är väldigt ljustät från början så det är inget större problem att måsta öppna den då och då. Eftersom jag är lite av en nattmänniska så har ljset ändå inte varit något problem under vinterhalvåret.

Allting utom förstoringsapparaten förvaras till vardags i/på garderober.
 
Canonliza skrev:
Ni som har mörkrum hemma, men inte ett "eget rum" utan i tex badrummet - hur har ni gjort??

Flyttat pået!

Kunde inte ha grejorna hemma, små barn på den tiden o så, vattenförbrukningen o så , samt detta med o få allt ljustätt. Nä nu e det bättre med, 22 kvadratmeter med en rejäl våtbänk, på jobbet!
 
Jag hade tidigare mitt mörkrum i badrummet, som är litet (2x2,5 typ)

Jag la träskivor över badkaret, nästan hela badkaret. En mindre del var inte täckt och där nere hade jag en balja, vatten tillfördes med duschslangen. Skruvade av duschhuvudet.

Apparat och baljor fick plats på skivorna. KÖpte röda och bruna fotolampor på nån fotoaffär som jag skruvade i den vanliga sockeln. Dessutom hade jag en extra lampa, lite mindre som jag kunde använda som fixlampa.

Kopior fick hänga på tampar/klädnypor som jag spände upp med sugfotskrokar.

Varje gång jag skulle "slabba" så utrymmde jag hela badrummet, ut med handukar, smutskorg och annat. Därefter eldade jag på med varmvatten i duschen en stund, så hela badrummet dröp av kondens. Sen damtorkade jag hela ytan, kakel är lätt att torka av.

Damm gick dock inte att undvika helt och det blev till sist outhärdligt jobbigt att röja rent innan "slabbet" för att sedan sätta tillbaka allt igen så sambon kunde få tvätta sig innan det var läggdags.

Men det går....

// Axel
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.