Annons

Mörkerrums utrustning?

Produkter
(logga in för att koppla)

Bubblix

Avslutat medlemskap
Hej!
Jag vet inte om flera personer har startat sån här tråd, och jag vet inte riktigt heller om den har hamnat i rätt forum men jag hoppas det=)

Jo, det är såhär att jag och min kompis ska eventuellt få framkalla i mörkerrum i skolan. och våran skola har haft mörkerrum förut och ska antagligen skaffa ett igen(Förut var det brist på intresse så dom la ner det mörkerrummet).

Nu har jag och min kompis fått i uppgift att ta reda på vad som behövs i ett mörkerrum. Vi vet redan lite men behöver veta resten av utrustningen.

Så vad är det för utrustning som behövs? Vi ska framkalla svartvitt från negativ. Några tips på vätskor som duger men inte är För dyra?

Tack på förhand!

Man behöver:

Förstoringsapparat
Avmaskningsram
Timer
Mörkrumslampa
Skålar till vätskorna, 3 st framkallare stoppbad och fix
Framkallningsdosa till film.
Vätskor: Framkallare Stoppbad och Fix
Jag brukar köra på Kodak D-76 till film och Ilford Multigrade till papper. Fix Kodak Polymax funkar både till papper och film.
Fotopapper
Nån form av sköljanordning till papperen.
Mätglas till vätskorna.
Termometer.
Det är säkert nåt jag har glömt, men det här kommer man ju en bit på i alla all..

D-76 är en filmframkallare (pulver som skall lösas i vatten till bruksfärdig lösning)för svart-vit film. D står för "Developer". Kodak är tillverkaren.
En riktig klassiker som framkallare.
Us

aleklint skrev:
Man behöver:

Förstoringsapparat
Avmaskningsram
Timer
Mörkrumslampa
Skålar till vätskorna, 3 st framkallare stoppbad och fix
Framkallningsdosa till film.
Vätskor: Framkallare Stoppbad och Fix
Jag brukar köra på Kodak D-76 till film och Ilford Multigrade till papper. Fix Kodak Polymax funkar både till papper och film.
Fotopapper
Nån form av sköljanordning till papperen.
Mätglas till vätskorna.
Termometer.
Det är säkert nåt jag har glömt, men det här kommer man ju en bit på i alla all..

Förvaring för vätskorna kan vara bra, glas/plast flaskor således.

Filter för förstoringsapparaten är nog lika bra att köpa på en gång. Ilford har en bra uppsättning t.ex.

Pincetter och klämmor.

plasthandskar för slabbet och tyghandskar för filmhantering.

Photax.se rekomenderas varmt, där kan ni också hoppa omkring och kolla på vad ni tror ni behöver själva....

Lycka till !

Fortsätter lite, fast sakerna är egentligen inte livsnödvändiga utan bara mycket bra att ha.

-Tratt
-Sköljslang
-HCA
-Vätmedel
-"dammduk"

Utgår ju från att spiraler räknas samman med framkallningsdosan fast det är också bra att ha ett litet gäng om man framkallar många filmer på sammam gång. Självlysande mörkrumstape provade jag nyligen på timerknappar och sånt och det rekommenderar jag också. Glasputsdukar t e x Ajax för fönsterputs till objektik och glas är också nästan ett måste;)

Mitt mörkrum:

El indraget som säkerligen bryter mot alla säkerhetsföreskrifter.

Badrum utan fönster, ljustätat med fyra sopsäckar för den stängda dörren. En träram läggs över badkaret för kemiskålar. SKöljning i skål i badkaret.

Röd mörkrumslampa
Brun mörkrumslampa

En förstoringsapprat med skyddstransformator märke Durst med färghuvud, passar bra för multikontrastpapper och vanligt papper. Placerad på bänk d v s tvättmaskinen. Förstoringsappratens ljuskälla manövereras manuelt med strömbrytare.

En avmaskningsram.

En fotoram av clipsmodell för kontaktkopiering.

3 st små skålar som rymmer 13x18 cm och typiskt en halv liter vätska.
1 st större skål för sköljning i rinnande kallt vatten.

Klädnypor och tvättlina för torkning.

En timer för sekundräkning för att hålla ordning på exponerings och framkallningstid.

Kemi; Kodak Polymax pappersframkaller, Fix och ättiksprit

Två pincetter att blaska i kemin med pappret.

Papper Agfa MCP 312 och Ilford Multigrade IV

För filmframkallning:

En ölöppnare till filmen

En sax att klippa loss den från spolar och jämna till den.

Badrummet enligt ovan mörklaggt för laddning av film.

En Patterson tank för två spolar, sköljslang

Filmframkaller D76, ättiksprit och Kodak Polymax fix

Filmhängare. Filmen torkas i badrummet på tvättlinan, efter att ha skjölts och framkallats i köket.

Mätglas i form av vanliga mått för hushållet i plast.

Ett par termometrar som visar hyfsat till exakt rätt.

Olika sorters förvaringskärl. Har använt PET flaskor ibland, när bruna flaskorna som går att trycka ihop har varit fyllda.

Brukade kemikalier förvaras i en stor behållare t ex förbrukade spolarvätskeflaskor om 4 liter, för att senare lämnas in till miljöstationen.

På önskelistan står en timer som bryter strömmen inställbar och mäter tiondelar, samt bättre ventilation.

Lycka till!

/Roland som lär sig klockan utantill

P.s Begagnatmarknade översvämmas med motsvarande min utrustning för 1500-2000:-. Folk som ledsnat är glada om grejorna kommer till användning och de blir av med grejor från vinden. d.s

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar