Annons

mörkare kanter

Produkter
(logga in för att koppla)
Jadu, det finns väl lika många sätt som det finns medlemmer på FS. Ännu svårare blir det när man inte riktigt vet hur långt du är kommit i PS.

Vad jag skulle gjort var att göra ett justeringslager med en mörkande kurva. Sedan ta markerings verktyg på cirkel och med stor 'feather'. Markera cirkel runt det som inte skall med och invertera lagermasken med markeringen aktiv. Håll nere Alt och klicka på masken för att se hur den ser ut.

På samma sätt kan du få till sudd i kanterne genom at göra en kopia av din bild och köra 'gaussian blur'. Cirkel markering osv.

Om detta gick över huvudet på dig, skulle jag rekommandera att spana in moderskeppet.se

Hälsningar, Thorsten
 
Filter -> Distort -> Lens correction

Mittenreglaget Vignette

Dra reglaget till vänster

Går ganska snabbt. Eller så tar du bara en pensel med låg opacitet och målar kring hörnen.

Edit: Såg att på ditt PS kanske filtret finns på: Filter -> Correct Camera Distortion, istället.
 
Ännu en:

nytt lager
färglägg hela lagret (tex Alt + backsteg)
välj markeringsverktyget (rektangulär markeringsram)
välj "Ludd" till runt 5-10 px (nedanför menyraden). prova dig fram
dra en rektangel i lagret (se till att det är det nya lagret som du jobbar i, för säkerhets skull) och tryck på Delete. Allt utanför markeringen blir ramen.

Sen kan du leka lite med opacitet och "Fyll" för detta lager.
 
Vet inte om detta går i Ps 7 men jag kan ju dela med mig i alla fall. Har inte sett någon annan som har använt den här medoden, men jag gillar hur vinjetteringen ser ut, och det är förmodligen ett av de snabbaste sätten också.

Gör ett curves lager som mörkar i mellantonerna.
Använd en radial gradient som går från svart till vitt, och dra sedan från mitten ut mot, gärna förbi kanterna (hur långt beroende på vilken effekt man vill ha)
Klart!
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.