Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mörkare i CS än i andra program??

Produkter
(logga in för att koppla)

katarina w

Medlem
Hej hej. Jag har ett huvudbry som jag klurar på.

När jag justerat en bild som jag vill ha den i PS CS2 och sparat den (jpg) så blir bilden ljusare när jag kollar på den i andra program, tex visningsprogrammet för bild i windows xp, eller i Firefox. Varför blir det så? Eftersom jag nu vet att det är så, så kompenserar jag det hela tiden genom att göra bilden aningen mörkare i PS än vad jag egentligen vill ha den, men det är som ett vågspel! Jag vill ju gärna se direkt hur det kommer att bli.

Jag antar att det är någon inställning jag gjort/inte gjort som gör att det blir så här, men jag vet inte vad. Någon som vet?
 
katarina w skrev:
Hej hej. Jag har ett huvudbry som jag klurar på.

När jag justerat en bild som jag vill ha den i PS CS2 och sparat den (jpg) så blir bilden ljusare när jag kollar på den i andra program, tex visningsprogrammet för bild i windows xp, eller i Firefox. Varför blir det så?

På grund av att Photoshop kompenserar bildens utseende för din skärms prestanda med hjälp av din skärmprofil. De andra programmen tar ingen hänsyn till detta, vilket gör att bilden kan se både ljusare eller mörkare på olika skärmar.

Gå mest efter utseendet i Photoshop, särskilt om du gjort en egen skämrprofil.

Stefan
 
Jaha!
Tack för svar! Jo, jag har gjort en egen skärmprofil (jag TROR i alla fall att det var det jag gjorde!), och nu har jag plöjt igenom PS hjälpfil. Där hittade jag info om att det går att ställa in "proof setup" på "monitor RGB". Då blev ljuset likadant i alla program. Men om jag ska använda ditt förslag så borde jag inte göra så, eller?
 
katarina w skrev:
det går att ställa in "proof setup" på "monitor RGB". Då blev ljuset likadant i alla program. Men om jag ska använda ditt förslag så borde jag inte göra så, eller?

Det du gör med Monitor RGB är att du avaktiverar Photoshops användning av färgprofilen. Så då får du ett resultat som ser bra ut på din skärm. Så är det bara för att visa bilder på din skärm så är det en bra lösning. Men om du ska lägga ut bilder på webben är det bättre att ställa in Proof Setup (Korrekturinställningar) på Windows RGB och sedan konvertera bilderna till sRGB innan du publicerar dem. För dig kanske bilderna ser mörka ut, för vissa andra kommer de se ljusa ut, vissa kommer se dem som du ser dem. Men så länge som vi inte har antingen identisk lika skärmar eller webbläsare som fungerar som Photoshop så har vi kvar detta problem.

Stefan
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.