Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mörkade kanter

Produkter
(logga in för att koppla)
Simpelt, använd toningsverktyget i Photoshop med svart färg mot transparant. Lägg toningen i ett nytt lager så du kan kontrollera opaciteten.

Alternativt så kan du göra en cirkel markering på bilden. Sedan går du in på markering/ markering omvänd, fyll sedan dem markerade hörnen med svart (i ett eget lager). Sedan väljer du filter/ oskärpa/ gaussisk oskärpa på det.
 
Senast ändrad:
Ojsan, jag skrev tydligen i fel forum. Tråden var tänkt att ligga i "Fritt bildforum".

Anyhow. Tekniken i Photoshop behärskar jag, men ni tror inte att fotograferna till dessa bilder skapar denna effekt vid exponeringen genom något filter eller liknande?
 
Nej det tror jag inte. Man skulle kunna göra det vid exponeringen med en blixt som man zoomar in med men bilden på dn ser vinjetteringen ut att vara gjord i ps.
 
Tja.. det är ganska lätt att åstadkomma om man zoomar in blixthuvudet. Men jag tror oxå det är gjort i efterhand. Ser ingen blixtblänk i ögonen på tjejerna.
 
Mysko. Jag är förvisso inte direkt någon erfaren pressfotograf men detta verkar vara lite på modet i pressbilder..? Nåväl, tack för hjälpen alla. :)
 
Jo, många pressfotografer verkar lägga på rejält med vinjettering samtidigt som de har en stor debatt om man får klona eller inte. (Störande små föremål i bakgrunden t.ex.) ;P
 
Ja, är det inte lite inflation i vinjettering för närvarande? Tycker det är svårt att hitta en pressbild som inte har en vinjettering i dagsläget. Själv använder jag det lite med försiktighet, syftet är att det ska vara subtila förstärkningar av något i en bild. Dvs, ögat ska dras mot något men man ska inte riktigt veta varför. Men det är ju jag det..

En som använder det med stor fingertoppskänsla är Jens Assur. Dock tror jag han skapar effekten vid exponeringen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.