Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mörkade kanter blir "randigt".

Produkter
(logga in för att koppla)

M-J

Ny medlem
På vissa bilder vill jag mörka ner kanterna, för att ögat ska dras mer mot huvudmotivet. Detta gör jag då i Photoshop, genom att jag gör en oval/rund markering med "luddiga" kanter, inverterar markeringen och sedan mörkar ner med kurvor. När jag sedan tittar på en del av dessa bilder i ett bildvisningsprogram så har det blivit som randiga cirklar som gradvis blir mörkare, istället för en jämn, osynlig övergång. Vad har jag gjort för fel? Kommer det synas på printen sedan, eller är det bara på skärmen?
Mycket tacksam för all hjälp jag kan få!
Tack //Maria

Det är svårt att lista ut vad som kan ha gått snett utan att ha sett hur det ser ut. Kan du lägga upp en exempelbild?

Tror att den effekt du beskriver är så kallad bandning. Ibland kan det hjälpa att jobba i 16-bitars läge. Om du jobbar i svartvitt kan det också funka att avslutningsvis lägga på en gnutta grain.

Alternativ arbetsmetod som kanske funkar bättre:

Jag brukar göra en markering på samma sätt som du.
Sen går jag in i snabbmaskläge genom att trycka Q.
Därefter väljer jag filter -> Gaussisk oskärpa. Oftast maxvärdet.
Går ur snabbmaskläget genom att trycka Q igen.
Inverterar markeringen.
Gör ett justeringslager -> Nivåer och drar mittenregeln åt höger

Ingen aning om du slipper problemen på det sättet, men det är ju enkelt att testa.

Tack för tipsen och tankarna! Ska genast testa! Jag har lagt upp en bild där detta hände, om ni kollar i mitt album "porträtt" och en bild som heter "Killen blå". Nu vet jag inte om ni kan se det, men gör ni inte det så är det ju bara ett gott tecken! =)

Jag kan ana en svag bandning i vinjetteringen men jag skulle tro att det kan lösas med med en aning brus i masken enligt tidigare förslag.

Prova gärna också att skapa masken med "Gradient"-verktyget med "Dither" påslaget (har bara engelsk version av PS, känner tyvärr inte till de svenska motsvarigheterna).

Tack så jättemycket för att du tog dig tid! Ska testa lite nu i Ps. Har du någon aning om varför det blir så här? Har det att göra med bilden upplösning på något sätt?
Tack igen! Mvh Maria

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar