** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Mörka partier korniga

Produkter
(logga in för att koppla)

Lasse C

Aktiv medlem
Hej!

Jag har en Canon Powershot S3 IS och använder PS Elements 3.0. På en del bilder jag tog i somras befann sig personerna (av naturliga skäl) i skuggan. Detta har gjort att de ter sig lite för mörka gentemot den högsommarljusa omgivningen.

Det är inget problem att ljusa upp dessa mörka partier i PS Elements, men tyvärr uppstår då ofta lite brus i dessa partier.

Så här i efterhand inser jag att jag kanske borde använt blixt, men jag hade precis köpt kameran innan och har ingen fotovana sedan tidigare.

Finns det något bra sätt att minska risken för sådant här brus redan vid fotograferingen?

Det jag kan komma på, som jag har läst någon gång, är att exponera bilderna så ljusa som möjligt, utan att de blir överexponerade, och efteråt mörka ned dem i bildbehandlingen. Detta lär ska ge bättre resultat än att exponera "lagom" och tvingas ljusa upp vissa partier efteråt. Stämmer detta?

I så fall, eftersom displayens histogram är så litet och displayens bildkvalitet kan vara otillräcklig för att avgöra exponering, finns det något bra knep för att exponera "på gränsen" utan att överexponera?

Vänliga hälsningar.
Lasse C

Hej, Stina!

Jag hittade en sådan funktion på min kamera, men det verkar bara som att den fungerar vid uppspelning.

Jag provade att titta på en bild som fanns i kameran, på kamerans display med detaljerad visning, och då blinkade några vita partier.

Brukar den funktionen finnas även i fotograferingsläge? Jag lyckades inte hitta den där på min kamera i alla fall.

I och för sig är det inte hela världen att ta en bild och se hur överexponerad den eventuellt är på displayen efteråt. Det är ju bara att radera de bilder man inte vill ha. Man slösar ju inte med någon film.

Vänliga hälsningar.
Lasse C

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar