Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mörka partier i bilden blir för mörka

Produkter
(logga in för att koppla)

stefandahlen

Aktiv medlem
Jag har tagit en del solnedgångsbilder och skannat in dem i datorn med min Nikon Coolscan LS 50.

När jag har bilden i min dator och tittar på den med ex Photoshop eller IE, ser den ganska lik det som finns på diabilden.

Men när jag lägger ut den på Internet och kikar på den genom någon annans dator, blir de mörka partierna mycket mörkare än orginaldiabilden. Jag upplever inte att de andra områdena påverkas i större utsträckning, utan det handlar om de mörka partierna i bilden.

Någon som har något förslag på varför det blir så här?

Jag har också en plattskärm av den billigare varianten, en Samtron, om det kan vara av intresse.

Är det inte ganska självklart att det blir olika på olika skärmar, med olika belysningar i rummet, med olika grafikkort, osv, osv? Jag tycker inte att du ska lägga så stor vikt vid att det ser annorlunda ut, såvida det inte ser konstigt ut på de flesta andra skärmar - då är det nog din som avviker. Däremot brukar det vara stor skillnad mellan om du betraktar bilden i PS, respektive i en webbrowser (om du inte kör den där Mac-browsern (slut på minne)).

//Lasse

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar