Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mörka fläckar

Produkter
(logga in för att koppla)

Gubb-ängen

Aktiv medlem
D10-problem
Har problem med mörka prickar (fläckar) på bilderna. Det underliga är att de inte syns i automatiskt läge, bara när jag kör manuellt trots att inställningarna enligt kameran är ok. Det har inte med objektivet att göra. Det verkar ju som damm, men varför finns de då inte i autoläge?

Prickar

Här är ett exempel. Motsvarande fläckar finns inte på autolägesbilderna.
OK 10D heter den.

Bilagor

• prick.gif
    prick.gif
    35.9 KB · Visningar: 2,530
det där är typiska dammfläckar på ccd'n. smäll upp spegeln och blås rent (på egen risk) eller lämna in för rengöring (kostsamt) alt. köp rengöringsverktyg.
var sen försiktig när du byter objektiv hädanefter, för det är mycket lätt att damma ner ccd'n.
har dock ingen aning om varför de inte syns i automatiskt läge... kanske slutartiden har betydelse? motivvalet?.. har ingen pejl.
men nog ser det ut som dammfläckar allt.

Att fläckarna inte syns i autoläge kan bero på att en större bländaröppning då används och att skärpedjupet därför inte blir så stort. I så fall kan det istället vara fråga om något annat än damm på ccd:n.

Smuts på sensorn

Christer, du har definitivt fått smuts på din CMOS-sensor. Det är enkelt att rengöra och det sitter skyddsglas framför, är du bara försiktig så är det lätt fixat. Ta en bild på en vit yta, överexponera två steg så ser du fläckarna tydligare.

Glöm inte att ha nyladdade batterier i din 10D, välj sedan sensorrengöring i menyn. Jag har både blåst bort smuts, men även rengjort med foto-tops. Om du blåster med tryckluft är det viktigt att det inte kommer någon drivgas eller olja som lägger sig på sensorn. Jag har en polare som lyckades med detta på sin 1Ds, han blev svettig, men det gick bort efter en del gnuggande med tops och urtvättat dammfritt bomullstyg...

http://www.luminous-landscape.com/essays/sensor-cleaning.shtml

Jag har en känsla av att 10D är känsligare en D60 vad gäller damm på sensorn, jag hade aldrig problem med min D60, trots att jag lyckades att få en hel grusgrop på mattskivan. Någon annan som har upplevt det samma?

Ulf Persson

Manuellt läge: 1/250, bl 32, evalute, komp -1, 400ASA, 90 mm.
Auto: 1/500, bl 9,5, evalute, komp 0, 100 ASA, 85 mm.
Bländarvalen är ju väldigt olika - ska testa en gång till med identiska inställningar och se om problemet kvarstår.
Kameran signalerade inga exponeringsfel vid tagningen.
Har försökt blåsa sensorn utan resultat, prickarna kvar på samma ställe. Har bytt objektiv endast 5-6 ggr. Det borde inte rimligtvis ha kommit in damm. Om det ändå gjort det blir möjligheten till objektivskifte snarast omöjligt för försiktigare kan man knappast vara om man överhuvudtaget ska kunna byta objektiv under en fotosejour.

Re: Smuts på sensorn

ulfpersson skrev:
Christer, du har definitivt fått smuts på din CMOS-sensor. Det är enkelt att rengöra och det sitter skyddsglas framför, är du bara försiktig så är det lätt fixat. Ta en bild på en vit yta, överexponera två steg så ser du fläckarna tydligare.

Glöm inte att ha nyladdade batterier i din 10D, välj sedan sensorrengöring i menyn. Jag har både blåst bort smuts, men även rengjort med foto-tops. Om du blåster med tryckluft är det viktigt att det inte kommer någon drivgas eller olja som lägger sig på sensorn. Jag har en polare som lyckades med detta på sin 1Ds, han blev svettig, men det gick bort efter en del gnuggande med tops och urtvättat dammfritt bomullstyg...

http://www.luminous-landscape.com/essays/sensor-cleaning.shtml

Jag har en känsla av att 10D är känsligare en D60 vad gäller damm på sensorn, jag hade aldrig problem med min D60, trots att jag lyckades att få en hel grusgrop på mattskivan. Någon annan som har upplevt det samma?

Ulf Persson

Finns det sensorrengöring hos Canon EOS 300D ? Måste man använda tryckluft efter när man har gjort sensorrengörning ?
Jag funderar på att köpa 300 D, det är annorlunda med digital jämfört med 35 mm när det gäller damm. Är någon av er hållit på länge med digitalkamera med utbytbara objektiv ? Blir damm jobbigt med kamerans ålder ? (början är ju ok, men efter några år)

Re: Re: Smuts på sensorn

Ja, det finns sensorrengöring på 300D. Manualen rekommenderar inte sprayer för att rengöra sensorn utan istället en gummiblåsa utan borste. Tror att de inte heller rekommenderar tryckluft eftersom ett av skälen för att inte använda sprayer är "trycket och kyleffekten hos spraygasen kan skada bildsensorns yta..."

--jalle

REP skrev:
Finns det sensorrengöring hos Canon EOS 300D ? Måste man använda tryckluft efter när man har gjort sensorrengörning ?
Jag funderar på att köpa 300 D, det är annorlunda med digital jämfört med 35 mm när det gäller damm. Är någon av er hållit på länge med digitalkamera med utbytbara objektiv ? Blir damm jobbigt med kamerans ålder ? (början är ju ok, men efter några år)

Så här skriver dom på Sports Illustrated om 10D:
Turn the camera off when changing lenses. If the sensor is charged, it will pick up more dust. Also, clean the back of your lenses before mounting. To clean your sensor, use the "sensor cleaning" option in the menu to lock up the mirror with an un-charged sensor. Then use a blower brush to gently clean. NEVER use dust-off.

Tack för svaret.
Det betyder att man får uppmärksamma damm ofta. Det räcker pytte pytte liten så det syns, det låter ju inte så bra eller ?
Killen Gubb-ängen här har ju inte lyckas få bort ?
Man får väl köpa kameraset 300D med objektiv och aldrig ta loss objektivet !
Då är man på säkra sidan ;-) hehe

Det var lite skumt

Eftersom det i manualen för 300D står att kameran måste vara påslagen under rengöringen...

Dessuom så skulle jag vilja veta hur man kan välja menyvalet "sensor cleaning" om kameran är avslagen eftersom menysystemet bara fungerar om kameran är påslagen:)

--jalle

carlzon skrev:
Turn the camera off when changing lenses. If the sensor is charged, it will pick up more dust. Also, clean the back of your lenses before mounting. To clean your sensor, use the "sensor cleaning" option in the menu to lock up the mirror with an un-charged sensor. Then use a blower brush to gently clean. NEVER use dust-off.

Enligt texten är det bara när man byter lins som kameran bör vara avslagen, absolut inte när man rengör. Jag har själv lärt mig leva med att det någon gång syns en enstaka mörk fläck och rengör bara när det blir besvärande prickigt. Använder lite hjälp från Photoshop för resten. Men visst tycker jag fortfarande att det är alltför lätt att få en dammkorn.

Hmm, måste lära mig att läsa bättre

Jag missade syftningen i den första meningen och läste det som att allt handlade om rengöringen.

Ursäkta...

--jalle

Gubb-ängen skrev:
Enligt texten är det bara när man byter lins som kameran bör vara avslagen, absolut inte när man rengör. Jag har själv lärt mig leva med att det någon gång syns en enstaka mörk fläck och rengör bara när det blir besvärande prickigt. Använder lite hjälp från Photoshop för resten. Men visst tycker jag fortfarande att det är alltför lätt att få en dammkorn.

Ytterligare en fläck!

Jag har följande problem med min 10D.

Denna fläck uppkommer oavsett vilket objektiv jag använder. Jag har kollat sensorn och inget synligt damm eller fläckar finns på den. vad tror ni det kan vara?

sensor 10D.jpg

Klicka på länken för att se bilden...

Tack på förhand!

kreatören skrev:
Turn the camera off when changing lenses. If the sensor is charged, it will pick up more dust.

Sports Illustrated har full koll hör jag..

Sensorn befinner sig liksom bakom slutaren... så oavsett om kameran är på eller inte, så hittar inte dammet in till sensorn.

/Jeppe - som inte slår av sin 10D....

Re: Ytterligare en fläck!

mrsandin skrev:
Jag har följande problem med min 10D.

Denna fläck uppkommer oavsett vilket objektiv jag använder. Jag har kollat sensorn och inget synligt damm eller fläckar finns på den. vad tror ni det kan vara?

sensor 10D.jpg

Klicka på länken för att se bilden...

Tack på förhand!

Jag tycker det ser ut som en fuktfläck.

/Johan

Du har en inställning för sensor rengöring i menyn. Den måste du använda.
Och fläckarna syns bara när man tar med liten bländare.
Lars

Fläcken som är kvar bör du låta Canon avlägsna. Det ser ut som en fläck av olja eller drivgas från tryckluft alternativt något felaktigt rengöringsmedel du använt.

Sensorn/(AA-filtret) är den ömtåligaste delen av kameran och är dyr att byta ut.

Använd ALDRIG tryckluft på sensorn!
Gnugga INTE! Damm skall "lyftas av" genom att du försiktigt sveper en luddfri duk gjord av ej repande fibrer och som du fuktat med några droppar metanol.

Använd utprovade produkter:
"Eclipse Optic Cleaner" http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?itemid=1560522 är bra vätska (metanol). Bra verktyg är sk "Sensor Swab" http://www.scandinavianphoto.se/product/listitems.aspx?m_sSearchString=sensor, som är en liten engångsspatel med duk applicerad. Dessa är dock mycket dyra (ca 50,-/st). Produkterna finns t ex att köpa på YFO och Scandinavian Photo. En gummiblåsa kan vara till hjälp men enligt min erfarenhet flyttar den bara runt dammet.

Själv använder jag, med mycket gott resultat, gummispatlar som jag kan byta duk på. Det blir billigast i längden och t ex min 1Ds måste rengöras OFTA då den är en riktig damm-magnet. Dessa spatlar har jag köpt i flera bredder till mina olika Canon-sensorer från http://www.pbase.com/copperhill/ccd_cleaning. Till detta använder jag sk PecPad-duk http://www.photographicsolutions.com/pecpadproduct.htm. Ja, jag vet att det står att duken inte rekommenderas för sensorer men det är ändå den produkten som är mest lämplig. Läs mer om detta och en utmärkt handledning här: http://www.pbase.com/copperhill/ccd_cleaning.

Här är en Google-sökning i ämnet där du kan hitta massor av erfarenhet från andra människor: http://www.google.com/search?num=20&hl=en&lr=&ie=UTF-8&newwindow=1&q=pecpad+sensor

/G

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar