Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mörka bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

Kreep

Medlem
Hej!

Skulle behöva lite hjälp med att bedöma om mina bilder är ljusa eller mörka redan innan framkallning. Eftersom jag inte sitter med den bästa skärmen i stan så skulle jag behöva lite hjälp av någon som har någon typ av kalibrerad skärm att bedöma hur mina bilder ser ut på en sådan skärm. Grejen är den att jag framkallade tre förstoringar hos min lokala fotokille och jag tyckte att dom blev mkt mörkare än på någon annan bildvisarenhet jag har (i.e skärm, surfplatta, mobil etc). Bilderna det handlar om är dom som ser ut som posters eller vad man ska kalla det. Speciellt den som är från Brandenburger Tor går det knappt att se några detaljer på byggnadsverket öht.

Tack på förhand Andreas.

Ett sätt är väl att sänka ljusstyrkan på skärmen tills den viser en bild som liknar den tryckta bilden i ljusstyrka

Jo..men problemet är att om jag sänker till Brightness till 0 så blir den inte ens nära så mörk på skärmen som den framkallade. Vill mest veta om någon annan upplever bilderna som väldigt mörka utan detaljer i skuggorna.

EDIT* Efter att ändrat på gammavärdet i kontrollpanelen för grafikkortet så fick jag "skärmbilden" att likna den framkallade...men vill fortfarande veta hur bilderna upplevs för andra än bara mig :)

Senast ändrad:
Hej Andreas. Kolla hur histogrammet ser ut för bilderna, ligger tex. allt långt åt vänster då är bilden mörkare än om det ligger mer i mitten.
Mvh. Mats

Kruxet med ospecificerade utlåtande från 'andra' betraktare är att du inte har ngn möjlighet att värdera hur korrekt deras respektive skärmar är inställda.
För mig är Brandenburger Tor bilden mörk men inte nedsotad - på en 10 gradig skala där 1 är vitt och 10 är svart - skulle jag säga 8-9 i det mörkaste partierna av själva Toren - dvs man kan urskilja detaljer med (för migg) viss möda

Jo..men problemet är att om jag sänker till Brightness till 0 så blir den inte ens nära så mörk på skärmen som den framkallade. Vill mest veta om någon annan upplever bilderna som väldigt mörka utan detaljer i skuggorna.

EDIT* Efter att ändrat på gammavärdet i kontrollpanelen för grafikkortet så fick jag "skärmbilden" att likna den framkallade...men vill fortfarande veta hur bilderna upplevs för andra än bara mig :)

Tittar man på histogrammet ser man att stora partier är helt svarta, andra partier är helt vita.

Bilagor

• Histogram.jpg
    Histogram.jpg
    13.6 KB · Visningar: 288
Kruxet med ospecificerade utlåtande från 'andra' betraktare är att du inte har ngn möjlighet att värdera hur korrekt deras respektive skärmar är inställda.
För mig är Brandenburger Tor bilden mörk men inte nedsotad - på en 10 gradig skala där 1 är vitt och 10 är svart - skulle jag säga 8-9 i det mörkaste partierna av själva Toren - dvs man kan urskilja detaljer med (för migg) viss möda

Tack så mycket, din iakttagelse verkar stämma någorlunda överens med verkligheten. Har justerat gammavärdet nu så att skärm och utskrift verkar stämma någorlunda. Får bli att skriva ut en bild till :)

Ska även ta ett kik på histogrammet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar