Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mörka bilder vid användning av blixt

Produkter
(logga in för att koppla)

FiJon

Medlem
Är så att jag har ganska nyligen köpt blixten 430ex till min 350d.
Har tagit mycket bilder när det är mörkt ute och resultatet blir också ganska mörkt.
Har testat att köra i auto och manuellt, när jag kört manuellt så är bländarn på så lågt som möjligt (3,5-5,6), iso på 800-1600, och slutarn på 1/15-1/20 sekund.
Är blixten för klen?
Vad kan jag göra för bättre få ett bättre resultat?
 
Jag tycker ddet låter som om du står för långt från motivet eller som du säger själv så är blixten för svag för det avståndet. Slutartiden spelar inte någon roll så länge du håller dig på länge tider än kortaste blixtsynktid. Den brukar vara åtminstone 1/250 på dagens kameror. Bländaren spelar däremot roll och där har du ju använt största möjliga. ISO-inställningen påverkar självklart men det finns ju också en maxgräns för hur långt blixten kan nå. Det hjälper inte med ISO 1600 om du sitter uppe på en idrotts-läktare och fotograferar de som springer nere på planen.
 
Du kan inte förvänta dig att din blixt lyser upp hela världen för dig.

Så här funkar det:

Din blixt har ledtal 43, det är ett mått på styrkan hos blixten. (hyfsat kraftigt blixt alltså) Ledtal 43 gäller vid ISO100.
Blixtens teoretiska räckvidd räknar du sen fram enligt följande:

Ledtalet=bländare ggr avstånd till motiv.

eller samma sak:

Avståndet till motivet=Ledtalet dividerat med bländaren.

Tex med bl4 så räcker blixten knappt 11 meter.

43/4=10,75m

Inte så långt kan tyckas utomhus. Blixten fungerar bättre inomhus därför att då reflekteras ljuset från väggar och tak. Utomhus försvinner ljuset bara ut i luften.
 
FiJon skrev:
Okej då kanske det är bättre med stativ och lång slutare istället när man tar bilder utomhus.

Precis, bilxtbilder utomhus ger ofta hårt och platt ljus. Problemet blir om du ska ta bilder på människor som rör sig. Då blir dom suddiga. Man kan även kombinera blixt med lång tid och stativ. Bara att testa vidare.
 
js1 skrev:
Avståndet till motivet=Ledtalet dividerat med bländaren.

Tex med bl4 så räcker blixten knappt 11 meter.

43/4=10,75m
Fast med bländare 3,5 och ISO 1600 blir det väl istället 43/(3.5/sqrt(2)^log2(1600/100))=49 meter, och det är ju inte så lite.

Filip, har du något bildexempel att ladda upp så vi kan se hur det ser ut?

Något att tänka på är att om det finns lampor eller reflexer i bilden så kan exponeringsautomatiken bli rejält lurad vid mörkerfotografering.
 
200cm skrev:
Fast med bländare 3,5 och ISO 1600 blir det väl istället 43/(3.5/sqrt(2)^log2(1600/100))=49 meter, och det är ju inte så lite.


Teoretiskt sett blir det så men hur kul blir dom bilderna med stenhårt blixtljus?

Har för mig (vet inte säkert) att tillverkaren anger ledtalet vid blixtanvändning inomhus och med reflektorn i teleläget vilket ger minst spridning på ljuset. Ungefär som när biltillverkarna anger acc 0-100 osv. Siffror som ofta är omöjliga att uppnå i praktiken.
Vidvinkel utomhus och 50m till motivet tror jag inte mycket på även vid ISO1600, men nästan värt att testa ikväll.

Bättre då att Philip laborerar sig fram med befintligt ljus som oftast ger den mest naturliga bilden.
 
FiJon skrev:

När jag använde blixten på dom här bilderna så riktade jag den rakt på, skulle jag vinklat den snett uppåt istället för bättre ljus?

Du riktade blixten helt rätt. Vinklar du den uppåt måste det finnas något som reflekterar blixtljuset som ett tak, det finns det ju inte utomhus.
Förmodligen är det bilarnas strålkastare som lurat automatiken och reflexen från regplåten på den ena bilden.
Prova att öka expkompen på din kameran till +1 tex, eller kör din blixt helmanuellt om det går.
Alltså blixten krämar på för fullt och du anpassar bländaren efter avståndet som jag skrev tidigare.
 
Jag håller med de andra, prova utan blixt. Problemet, när jag utgår från bilderna du länkade till, är att det förutom lite gatljus är helt svart och då får man flera sekunder (10 kanske 20) och då har väll bilarna flyttat sig.

/ Erik
 
ekemannen skrev:
Jag håller med de andra, prova utan blixt. Problemet, när jag utgår från bilderna du länkade till, är att det förutom lite gatljus är helt svart och då får man flera sekunder (10 kanske 20) och då har väll bilarna flyttat sig.

/ Erik

Precis. Den här typen av bilder kräver blixt.
De vi skrev i början om stativ och långa tider gäller ju om motivet håller sig stilla, typ hus i stadsmiljö.
 
Glöm inte heller att belysningen avtar med kvadraten på avståndet. I dina exempelbilder avståndsSKILLNADERNA stora. Om avståndet blixt->punktA är tre gånger så stort som blixt->punktB så blir skillnaden i belysning nio gånger, alltså mer än tre steg.

Utomhusbilder med blixt (en enda blixt) blir oftast kass. Undantag är t.ex. porträtt, där de relativa avståndsskillnaderna är små.
 
Verkar som typiska bilder där exponeringsmätningen blir lurad. Finns det inte en FEL-knapp (Flash Exposure Lock) även på Canon 350D? I så fall tycker jag att du ska testa den.

Du kan pröva följande grundrecept:

Ställ in kameran manuellt på en ganska lång exponeringstid, typ 1/60 eller 1/30 sekund, måttligt hög ISO - kanske 200 eller 400, och ganska stor bländare - kanske f4 eller så. Kör blixen med automatik i läge E-TTL. Komponera din bild och ställ in skärpan. Rikta sedan snabbt om kameran mot något som ligger på samma avstånd som motivet, men som inte har några lyktor eller starka reflexer (typ vägbanan eller en betongvägg), och tryck på FEL-knappen. Detta låser blixtexponeringen. Rikta kameran mot motivet igen och tryck av.

En variant du kan köra, om motivet inte tänker smita iväg, är att ställa blixten manuellt på maxeffekt och sedan testfota och ställa in exponeringen med bländaren tills den blir rätt.
 
Testade att köra blixten manuellt nu och det blev rätt stor skillnad. Blixten blev mycket kraftigare, måste vara att strålkastarna som lurar kameran hur ljust det är.
Får testa när det mörkt ute.
Märkte att man kan ställa in zoomen manuellt också, i vilka lägen gör man det?
Hur ställer man in i manuellt läge på blixten om man vill at den ska vara så kraftig som möjligt?
Sitter här och läser bruksanvisningen men förstår inte sådär jättebra, tycker ni förklarar bättre.
 
FiJon skrev:
Hur ställer man in i manuellt läge på blixten om man vill at den ska vara så kraftig som möjligt?

Jag såg i nån spec att det ska gå att manuellt styra effekten från full sula ner till 1/64 med din blixt. Hur man gör får nån Canonist hjälpa dig med om du inte lyckas lura ut det med hjälpa bruksen.
 
FiJon skrev:
Märkte att man kan ställa in zoomen manuellt också, i vilka lägen gör man det?
Vet inte riktigt vad du menar med att ställa in zoomen manuellt, men gissar att det är skärpeinställningen. Du kan använda manuell skärpa när det är så mörkt att kamerans autofokus inte fungerar. Eller varför inte när föremålet du vill fota rör sig väldigt snabbt? Man skulle tex kunna tänka sig att du står vi målet för ett rally och ställer in skärpan på mållinjen. Då behöver du "bara" tänka på att trycka av precis innan bilen passerar linjen. Om du använder autofokus finns risken att skärpan aldrig hinner låsa.
Hur ställer man in i manuellt läge på blixten om man vill at den ska vara så kraftig som möjligt?
Sitter här och läser bruksanvisningen men förstår inte sådär jättebra, tycker ni förklarar bättre.
Jag har ingen 430EX, så jag vet inte, men det verkar finnas en MODE-knapp på baksidan av den. På min 550EX finns också en sån knapp och när jag trycker på den hoppar inställningarna mellan ETTL, M (manuell) och Multi. Om jag låter blixten stå i M så står det 1/1 i displayen. Jag kan då trycka SEL/SET och sedan ändra det med + och -, till tex 1/64. Fast det är ju 1/1 man vill ha för max effekt. Ser ingen SEL/SET-knapp på bilderna av 430EX, men det finns ju + och - i alla fall, så det är nog bara att provtrycka lite tills du hittar rätt inställning.
 
Om du ställer in "lång brännvidd" på blixten så kommer den att fördela sitt ljus i en mindre vinkel. Belysningen inom detta vinkelområde blir naturligtvis kraftigare än om ljuset skulle fördelas på en vidare vinkel, "kortare brännvidd".

I blixtens instruktionsbok hittar du förmodligen en tabell över hur ledtalet hos blixten beror av vilken "brännvidd" du har ställt in.

Du behöver ju inte anpassa blixten till det objektiv du använder, om du tål att bildkanterna blir mörka.

Anm: Självklart är ordet brännvidd bara meningsfullt för objektiv, men tyvärr används det ofta i sammanhang där man borde prata om bildvinkel i stället.
 
Finns en selectknapp på 430in också.
Det jag menar med att ställain zoomen manuellt är att på blixten kan man ställa in 24-105mm och låsa den i det läget man vill ha, i vilka situationer gör a man det?
 
FiJon skrev:
Finns en selectknapp på 430in också.
Det jag menar med att ställain zoomen manuellt är att på blixten kan man ställa in 24-105mm och låsa den i det läget man vill ha, i vilka situationer gör a man det?

Wow! Jag svarade på frågan två minuter INNAN du ställde den. Slå det, den som kan!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.