Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mörka bilder med min Eos 400D..Bara jag?

Produkter
(logga in för att koppla)

domherre

Aktiv medlem
Har ägt min 400D i en vecka nu.
Hunnit ta kanske 100 bilder.

Det som slår mej är att varje bild jag öppnar i Photoshop måste ljusas upp i de mörka partierna i bilden. Gäller på kanske 80& av bilderna.

Skickade en oredigerad bild till en vän via mejl bara för att utesluta min skärms oduglighet. Samma visa för honom, mörk bild...

Har nästan uteslutande fotat i "P" läge. Blandade motiv. Inne / ute.
Är det något som måste justeras i kameran? Eller är jag bara oduglig som fotograf?
(Den sista frågan kan ni låta bli att svara på).

Visst, efter lite redigering så blir bilderna alldeles förträffliga!

Men när man så här i början är lite osäker på alla funktioner så ska det väl bara vara att lyfta kameran o trycka av o ändå få en acceptabel bild??

Någon som känner igen problemet?
 
Senast ändrad:
Exp.komp är ej rörd.
Kör med evaluerande ljusmätning...
Fotat uteslutande i programläge "P"...

Får i annat fall slänga iväg ett mejl till butiken som sålt prylarna...
 
malaj skrev:
... Det som slår mej är att varje bild jag öppnar i Photoshop måste ljusas upp i de mörka partierna i bilden. Gäller på kanske 80& av bilderna. ...

Jo, jag känner igen det. Något som jag tyckte hjälpte var att ändra bildstil (picture style) till "Neutral". Att minska kontrasten kan också hjälpa. Att öka slutartiden kommer inte att fungera, då blir ju hela bilden ljusare, inte bara de mörka delarna.

För inomhusbilder med blixt brukar jag köra med +1 i blixtexponeringskompensation, annars blir det alltid för mörkt. Överhuvudtaget är 400D inte så bra på att exponera rätt inomhus.
 
Jag hade samma problem med min förra 400d, som sedan gick sönder och visade "Err99"hela tiden, fick efter mycket "om och men" en ny på garantin. Såg genast en enorm skillnad, inga mörka bilder längre, den första kameran tog lite halvmörka bilder redan från första bilden och jag fick köra med exponeringskompensation.Med den här "nya" kameran så försvann problemet helt. Kan vara ett slutarfel.
 
Det lät mindre roligt Christian. Men bra att du uppmärksammade detta!
Ska ta lite bilder imorgon och se hur den beter sej.
 
Hmmmm

malaj skrev:
Exp.komp är ej rörd.
Kör med evaluerande ljusmätning...
Fotat uteslutande i programläge "P"...

Får i annat fall slänga iväg ett mejl till butiken som sålt prylarna...

Exp.komp måsste du röra!!! Avh. av motiv, mot- och med-ljus kann justeringen vara + - 1 EV eller mer; och det är som det skall vara.
Testa detta för du slänger iväg ett mejl.
mvh Erik J
 
+- 1Ev kan nog var acceptabelt,kan tillägga att jag fick köra med minst +3 så fort det blev mörkare än klart solsken, trots att många sa att det var "normalt". Gick knappt att använda den "gröna zonen"(full automatik) över huvudtaget.
Men som sagt alla dessa problem försvann när jag fick kameran utbytt. Är bara ett fåtal gånger jag fått röra exponeringskompensationen nu under "normal fotografering"Tilläggas bör att jag är inne på min tredje 400:a den första höll bara en vecka! Då en felmonterat tätningslist fastnade i spegeln och ordnade ett genaralras!
 
Har pratat med en av försäljarna.
Är visst vanligt att Canon kamerorna underexponerar en aning.
Så jag var ute en sväng idag o tog lite bilder med Exp.komp + "ett steg". Dvs. inte till ettan på displayen utan bara ett "snäpp" på skalan. Blev bättre!
Ska prova vidare med ett steg till...
 
Hej.
Vad roligt med ny kamera!
Jag hoppas du kommer att bli nöjd.
Något som nämns i andra trådar, men ej ännu i denna är att digitala systemkameror (DSLR) ofta lämnar mer av en grundbild att jobba vidare med i dator. De flesta kompakter skärper upp och mättar färgerna per automatik på ett annat sätt. På så sätt skapar de mer färdiga bilder, men de är å andra sidan svårare att gå vidare med i dator.

Tex så rekommenderar en av Canons talesmän att man först av allt skärper bilden enligt inställning (i PS) 300%, 0,2 och 0 för att få bort den gråaktiga hinna som ofta finns över bilden i DSLR-bilder.

När du blir varm i kläderna är ju naturligtvis RAW-formatet helt överlägset (om du nu inte redan använder det). Det ger helt andra möjligheter till upplättning, skärpning och färgförändringar.

Länka också gärna till några provbilder som du inte är nöjd med så kan vi få se lite exakt vad du är missnöjd med.

Lycka till!

Garbis, Aneby
 
Hej.
Visst är det fantastiskt roligt med en ny kamera!

Hoppas detta ger en nytändning med fotograferandet.

Bra och nyanserad information du ger Garbis.

Trodde att DSLR kamerorna gav lika bra/bättre bilder "rakt av"...
Borde inte det vara ett krav?

Bilderna jag tar blir väldigt bra med lite hjälp av PS.

Kör med PS Elements 6 (med camera raw) till en början för att känna in bildbearbetningen...

En "snapshot" bild kanske. Utan exp.komp.
Tagen från min fina Amazon från 1965 en solig dag...




http://img215.imageshack.us/img215/9708/testtt3.jpg
 

Bilagor

  • test2.jpg
    test2.jpg
    64.8 KB · Visningar: 214
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.