Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Mörka bilder med D70.
- Trådstartare trashmasta
- Start datum
trashmasta
Aktiv medlem
Love: Funderade också på om det kunde vara något i den stilen. Det är nämligen enda skillnaden som gjorts sedan förra vintern.
Finns det någon möjlighet att backa en firmware uppgradering?
Finns det någon möjlighet att backa en firmware uppgradering?
trashmasta
Aktiv medlem
Makten skrev:
Använder du nåt annat objektiv? Olika objektiv har av nån märklig anledning tendens att kräva exponeringskompensation, kan vara både uppåt och nedåt. Jag får överexponera ett helt steg konsekvent med min D50 med ett av mina objektiv.
Jag kör med ett Tamron 90 Macro också. Upplever dock att det är samma fenomen med detta. Nu har jag i vinter inte kört lika mycket med detta som med kit-objektivet.
trashmasta
Aktiv medlem
Rodney skrev:
det finns nån knapp under kameran för total återställning, testa det.
annars så kan det vara nån konstig kurva i kameran eller nått annat inne i den "optimera bild" menyn
Har nu testat även det. Ingen skillnad, förutom att man får ställa in datum etc på nytt men det bekräftar ju att kanppen fungerade.
pet
Aktiv medlem
Har haft en D70 innan och jag märkte ingen skillnad i ljushet/mörkhet i bilderna efter en uppdatering av mjukvaran..ända som ändrade sig var menyerna. Men det kan ju ha blivit något fel när du uppdaterade din kamera. Du kan ju prova att lägga in den gamla mjukvaran igen och se om det blir någon skillnad.
Slowfinger
Aktiv medlem
Jag märkte heller ingen skillnad med min D70 före och efter uppdatering och har heller aldrig hört talas om att det skulle göra någon skillnad. Tror inte på den förklaringen.
Däremot är ju Nikon D70 generellt mycket konservativ i exponeringen. D200 fläskar på betydligt mer och jag gissar att det är för att hålla nere bruset i skuggorna...
Däremot är ju Nikon D70 generellt mycket konservativ i exponeringen. D200 fläskar på betydligt mer och jag gissar att det är för att hålla nere bruset i skuggorna...
arnenym
Aktiv medlem
Jag har tittat på din bild med skuggorna på väggen. Det är svårt att se på en så liten bild men jag tycker att den ser bra ut. Det vita är vitt och det svarta är svart och det finns en massa nyanser emellan.
Jag börjar misstänka att kameran kanske inte var kry innan uppgraderingen?
Jag börjar misstänka att kameran kanske inte var kry innan uppgraderingen?
trashmasta
Aktiv medlem
ja.jo skrev:
Elis,
Om du inte bor långt ifrån Nikons servicesställe i Upplands Väsby kan det nog vara idé att lämna kameran till en tekniker för översyn! Passa på att få en uppgradering av mjukvara samt rengöring (såg några elaka skräpkorn på dina bilder).
/ jajo
Tjena Jacob,
Bor i karlstad så det är tyvärr en liten bit... Men planen är nog ändå att skicka den på service.
Någon koll på vad det kan kosta? Eller om vissa saker kan tänkas gå på garantin?
Slowfinger
Aktiv medlem
Har du garanti kvar går det ju på den om det är något fel. Ofta även om garantin har gått ut. Och Nikon service brukar rengöra kameran utan extra kostnad...
trashmasta
Aktiv medlem
Slowfinger skrev:
Har du garanti kvar går det ju på den om det är något fel. Ofta även om garantin har gått ut. Och Nikon service brukar rengöra kameran utan extra kostnad...
Det låter bra det. Skall kontakta dem och se vad de säger. Har tre års garanti varav ca två kvar så det bör vara lugnt.
Det jobbigaste är väll att man måste vara av med kameran en tid...
Slowfinger
Aktiv medlem
Du kan ju börja med att sända dom ett par bilder på epost och höra vad dom säger.