ANNONS
Annons

Mörka bilder med D70.

Produkter
(logga in för att koppla)

trashmasta

Aktiv medlem
Har haft min D70 i ett år ungefär och den har fungerat klanderfritt tills nu.
Bilderna blir nu mycket mörkare än de var förut. Även om jag tar bilder i solljus eller med en stark lampa blir de väldigt mörka.
Kan det vara en inställnigssak eller kan det vara ett mekaniskt fel i kameran?
Jag upplever problemet både med autoinställningarna och när jag gör dem manuellt.

Bifogar en bild som ex, tagen med auto.
Bilden är belyst delvis med ljuset från en lampa i högra hörnet samt från ett fönster i solen.

Alla tips på vad som kan vara fel är välkommna!

Mvh
/Elis

Du har inte bara råkat ställa in kameran att underexponera? Man ställer in detta genom att hålla ner knappen med ett +/- mellan avtryckaren och displayen och samtidigt vrida på inställningsratten vid högra tummen.

/Fredrik

Om du inte kör helt mauellt så anpassar ju ljusmätaren din exponeringstid och/eller bländaren så att din bild blir "rätt" exponerad. D70 försöker undvika utfrätta partier i bilden, och speciellt när det är stora ljusa ytor i bilden (t.ex. ute i snön), så måste man överexponera ett halvt eller ett helt steg.

Det inte intuitivt, men i ljusa förhållanden ska man överexponera och i mörkret underexponera. Det bästa är nog att kolla histogrammet efter bilden har tagits, men kom ihåg att den visar bara den gröna kanalen.

En annan sak som jag har märkt är att jag måste kompensera ett helt steg uppåt när jag använder mitt polfilter med min D70.

Tog även ett par bilder i ett lite mörkare hörn.
Skuggorna från benen på väggen är knappt synliga för ögat men på kortet blir de väldigt förstärkta.
Samma sak om jag fotar ett papper med mycket ljus på så blir det väldigt mörkt runtomkring.
Bifogar ett ex till.

Bilagor

• ex2.jpg
    ex2.jpg
    43.9 KB · Visningar: 655
Fredrik: Har kollat denna och den står på 0.0.

Thomas: Har inte blivit så innan och jag har ändå haft den i ett år och tagit över 11000 bilder. Det jag har gjort är att uppgradera firmwaren till ver 2.0

Senast ändrad:
bakgrunden i den sista bilden är ju på 50% grå, alltså vad man skulle förvänta sig från ljusmätaren om man fotar en jämn yta...

Thomas: Jo fast med tanke på vad upplyst pappret var tycker jag det är märkligt att det inte blir ljusare än vad det är.

Båda bilderna du bifogar är ju precis vad man väntar sig. Det spelar ingen roll hur belyst papperet är, om ljusmätaren fungerar ska den göra papperet grått. Vill du ha det vitt får du manuellt överexponera några steg. Hur ser mer normala bilder ut, t.ex. utomhusbilder (förslagsvis utan snö, där du ha samma problem som med det vita papperet)?

Utomhusbilderna blir även de mörkare. Även om det är strålande sol, ser det ut som om man har fotat när det är moln.

Bilagor

• ex3.jpg
    ex3.jpg
    54.5 KB · Visningar: 546
trashmasta skrev:
Thomas: Jo fast med tanke på vad upplyst pappret var tycker jag det är märkligt att det inte blir ljusare än vad det är.

Kameran vet inte om en fågel är gråsparv, svan eller koltrast...

Fotar du en gråsparv vill kameran göra motivet "jämngrått". Frid och fröjd.

Fotar du en svan vill kameran göra motivet "jämngrått". Du måste överexponera för att få svanen vit..

Fotar du en koltrast vill kameran göra motivet "jämngrått". Du måste underexponera för att få koltrasten svart.

Du vill väl ha pappret och snön vitt som en svan, antar jag?

Jo vitt vill jag ju helt klart ha det. Kan med vitbalansen justera så det blir bättre men det är fortfarande för mörkt. Som att allt ligger i skugga fast det är sol. Innan problemet uppstod blev den sista av bilderna mycket klarare och hade finare färger.

Läs mitt svar igen. Kameran vet inte om det är ett snöfält eller en nyplöjd (=mörk) åker.

Vitbalans har ingenting med över-/underexponering att göra.

Kan det vara så enkelt att du aldrig tagit bilder på snö under det år som du haft kameran. Eller så började du kanske precis som jag att använda helautomatik den första tiden då du köpt kameran. Precis som skrivits tidigare så finns det ju enkla regler för exponeringskompensation:

Om det du tar kort på är mörkt, kompensera så att du får kortare exponeringstid (gör bilden mörkare).

Om det du tar kort på är ljust, kompensera så att du får längre exponeringstid (gör bilden ljusare).

Under vår/sommar/höst är det mesta lite lagom ljust så därför klarar ljusmätaren sig bra, men på vintern blir det lite värre.

Finns det inte en knapptryckningskombination på D70 för att återställa alla inställningar till fabriksinställningar ifall att Elis oavsiktligt har råkat komma åt någon inställning i menyerna?

Kollade på nikonssida hur man kunde återställa ifall det var problemet men det vart ingen skillnad tyvärr.
Hade kameran förra året denna tiden och fotade mycket bilder i snön ute på isarna. Stor skillnad på de bilderna.

Kolla på bilden med väggen och skuggorna från benen. Skuggorna syns inte alls i verkligheten, men kameran gör något så att det blir en väldig kontrast.

kamerans ljusmätare funkar väl så att den försöker göra allt till 50%grått oavsätt om motivet är svart eller vitt..så vet man att det är mycket vitt på bilden kan man ju justera exponeringen efter det.

Christer: Ok. Men någonting måste ju ha inträffat efterssom det är skillnad på bilder "då" och "nu". Kan man göra justeringar för ljusmätningen som åstadkommer detta?

Fotar man ett skrivbord i helt vanlig belysning blir allt ganska dovs i färgerna förutom ett par gröna och oranga postitlappar som har väldigt lysande färger.

Det är inte så att det har funnits en kontrastkurva inlagd i kameran - som försvunnit nu när du uppdaterat mjukvaran?

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto