Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Mörka bilder med 105mm 2.5 MF
- Trådstartare schaki
- Start datum
volker
Avslutat medlemskap
Det verkar mycket märkligt det här.
Är 105:an en Ai, AiS eller ännu äldre, och hur förhåller sig detta med 35:an? Det kan ju vara så att kameran kan inte hantera äldre versioner av objektivet rätt, trots att jag egentligen inte kan förklara detta.
Kör Du kameran på programautomatik? I så fall går det inte med Ai-objektiv pga bländarstyrningen som är annorlunda på Ai och AiS.
Är 105:an en Ai, AiS eller ännu äldre, och hur förhåller sig detta med 35:an? Det kan ju vara så att kameran kan inte hantera äldre versioner av objektivet rätt, trots att jag egentligen inte kan förklara detta.
Kör Du kameran på programautomatik? I så fall går det inte med Ai-objektiv pga bländarstyrningen som är annorlunda på Ai och AiS.
Att det inte har elektriska kontakter förstod jag, men det finns flera olika varianter även på mekaniken som har betydelse för hur det kan användas på olika kameror.
Kan du identifiera det i den här sidan med ledning av serienummer eller utseende?
Kan du identifiera det i den här sidan med ledning av serienummer eller utseende?
Johan Okker
Aktiv medlem
Funkar bländarmekanismen som den ska?
Dvs om du petar på nedbländningsspaken på objektivets bakkant, fjädrar lamellerna distinkt?
Dvs om du petar på nedbländningsspaken på objektivets bakkant, fjädrar lamellerna distinkt?
schaki
Aktiv medlem
http://home.aut.ac.nz/staff/rvink/a10525.jpg
Så ser den iaf ut, finns ett antal med identiskt utessende, men ingen med samma nummer som min.
197134 står det framtill på min.
Så ser den iaf ut, finns ett antal med identiskt utessende, men ingen med samma nummer som min.
197134 står det framtill på min.
Ok, då är det ett objektiv innan AI-eran.
Är det AI-konverterat? För hand med fil eller genom utbyte av bländarringen? En felaktigt utförd AI-konvertering kan ge felexponering.
Om det inte är AI-konverterat så måste du mäta ljuset med objektivet manuellt nedbländat till tagningsbländaren. Annars tror kameran att du fotograferar på f/2,5 oavsett inställd bländare.
Är det AI-konverterat? För hand med fil eller genom utbyte av bländarringen? En felaktigt utförd AI-konvertering kan ge felexponering.
Om det inte är AI-konverterat så måste du mäta ljuset med objektivet manuellt nedbländat till tagningsbländaren. Annars tror kameran att du fotograferar på f/2,5 oavsett inställd bländare.
Gagarin
Avslutat medlemskap
jimh skrev:
Ok, då är det ett objektiv innan AI-eran.
Några tips på hur man AI-konverterar en 105/2,5? Har en D200 som jag gärna skulle vilja använda tilsammans med 105:an.
Bara att ta loss bländarringen och fila ned den ett par millimeter på den sida som sitter mot kameran. En liten stump skall lämnas ofilad och på ett f/2,5-objektiv skall gränsen gå vid f/11 +1/3 steg. Ditt Sigma f/2,8 bör vara på f/11 +2/3 steg för att sätta det i relation till något.Gagarin skrev:
Några tips på hur man AI-konverterar en 105/2,5? Har en D200 som jag gärna skulle vilja använda tilsammans med 105:an.
Själva poängen med filningen är att bländarringen skall påverka - men inte ha sönder - bländarindexeringsringen på kamerabajonetten. Om du kollar hur dina andra objektiv funkar så ser du nog.