Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

mörka ögon

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej alla! Jag heter Felicia, 15 år.
Jag har börjat att ta kort på lite "modeller". Och jag tycker om när bilderna är i svart vitt och väldigt mörka.

Mitt problem är att ögonen blir väldigt mörka. Jag vill ha bilderna ganska så kraftigt mörka men då blir ögonen som två svarta fläckar. Hur ska jag göra för att dom ska bli ljusa men resten mörka?

Tack i förhand

//Felicia

Fotograferar du i svartvitt eller gör du om bilderna till svartvitt i datorn?
Vad för program använder du i datorn i sådana fall.
Hur brukar du göra om bilderna (beskriv)

När du fotograferar kan det vara en ide att använda en blixt eller en reflexskärm för att lätta upp skuggorna runt ögonen. Det är alltid lättare att göra rätt vid fototillfället, då blir ev efterredigering lättare med =)

Fotograferar du i svartvitt eller gör du om bilderna till svartvitt i datorn?
Vad för program använder du i datorn i sådana fall.
Hur brukar du göra om bilderna (beskriv)

När du fotograferar kan det vara en ide att använda en blixt eller en reflexskärm för att lätta upp skuggorna runt ögonen. Det är alltid lättare att göra rätt vid fototillfället, då blir ev efterredigering lättare med =)

Jag gör om dom till svart vitt på datorn i iphoto. Jag ändrar effekten till svart vitt och drar i reglagen lite. Så jag gör ju inget speciellt, inte i något photoshop program. Det kan ju vara en grej varför det blir så mörkt :)

Det kan ju vara så att din ljussättning behöver justeras en aning också, vad har du för ljussättning ? kanske behöver du blixt/softbox för att få reflektioner i ögonen. Du kanske kan lägga upp någon exempelbild så vi får se vad som är fel, om det ligger i efterbehandlingen, ljussättning eller något annat..

/ Magnus

Det kan ju vara så att din ljussättning behöver justeras en aning också, vad har du för ljussättning ? kanske behöver du blixt/softbox för att få reflektioner i ögonen. Du kanske kan lägga upp någon exempelbild så vi får se vad som är fel, om det ligger i efterbehandlingen, ljussättning eller något annat..

/ Magnus

Jag kunde inte lägga upp någon bild, men dom finns på mina bilder. Det är dom med flickan som heter Mathilde. Det där med blixt måste jag nog kolla med!! :D

Ja nu ser jag bilderna på henne, rätt bra bilder men de mörka ögonen gör att hon ser lite skrämmande ut :) men har du en blixt eller om du kan få låna en så kan du använda den till att lätta upp lite i områden som annars blir skuggade av solljuset eller vad det nu är för annat ljus där du fotar. Annars så kanske du kan prova det betydligt billigare alternativet att bara lägga på lite 'fill light' i ditt program, dvs om funktionen finns där.

Vad den gör är att ljusa upp mörka områden men det kan göra att brus i dessa mörka områden syns tydligare. Kika om du har en liknande funktion och testa den först, blixt kan vara lite komplicerat om du inte har använt sånt förut.

/ Magnus

Du går ju med blixtbatterier i väskan i hela tiden, så använd blixten!

iPhoto verkar mest vara ett biblioteksprogram.
Du kan prova att använda en enkel photoshop klon på nätet
http://pixlr.com/editor/
Den är gratis och mycket bra, Där kan du lätta upp bilder bla.

Men lär dig använda blixten eller köp en billig reflexskärm på http://www.kaffebrus.com tex.

Ja nu ser jag bilderna på henne, rätt bra bilder men de mörka ögonen gör att hon ser lite skrämmande ut :) men har du en blixt eller om du kan få låna en så kan du använda den till att lätta upp lite i områden som annars blir skuggade av solljuset eller vad det nu är för annat ljus där du fotar. Annars så kanske du kan prova det betydligt billigare alternativet att bara lägga på lite 'fill light' i ditt program, dvs om funktionen finns där.

Vad den gör är att ljusa upp mörka områden men det kan göra att brus i dessa mörka områden syns tydligare. Kika om du har en liknande funktion och testa den först, blixt kan vara lite komplicerat om du inte har använt sånt förut.

/ Magnus

Jag har en Sb 900 till Nikon, så den kan jag ju använda! Och så ska jag nog börja tänka mer på hur jag placerar modellen! ;)

Tack för all hjälp!

Mvh Felicia

Du går ju med blixtbatterier i väskan i hela tiden, så använd blixten!

iPhoto verkar mest vara ett biblioteksprogram.
Du kan prova att använda en enkel photoshop klon på nätet
http://pixlr.com/editor/
Den är gratis och mycket bra, Där kan du lätta upp bilder bla.

Men lär dig använda blixten eller köp en billig reflexskärm på http://www.kaffebrus.com tex.

Haha!! ;) Jag ska prova det programet du skickade till mig. Så kanske det blir lättare att ljusa upp ögonen!

Ska nog önska mig en hel den kamera grejor i julkapp så då kanske det blir en reflexskärm ;)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar