Annons

Mörk sökare utan batteri

Produkter
(logga in för att koppla)

leffep

Aktiv medlem
Jag har lagt märke till, att plockar jag bort batteriet på min D50 (D70 likaså) så blir sökarbilden mörkare, vad beror det på? På min andra kamera (D2x), finns inte det fenomenet.
Det måste vara olika konstruktioner, och det betyder väl att D50n alltid drar lite ström i viloläge också. Men det märks inte på batterikapaciteten tycker jag.
Är det någon som är mer insatt i konstruktionen?

//Leif

Det sitter en liten LCD i sökaren. Det är denna som projicerar fokuspunkterna och, i D70:n, hjälplinjerna. Om en LCD inte är spänningssatt så mullrar klistallerna runt hur som helst och därför blir sökaren mörkare.

D70:n (och troligen D50 åxå) drar något i stil med 2mA när den är "avstängd".

Vad som skiljer i D2x vet jag dock inte.

Tack för svaret Robert.

Fenomenet är inget jag har problem med, eftersom batterikraften är väldigt bra både på D50 och D2x för mig. Men jag blev nyfiken på hur det funkade.
D200 blir också mörkare i sökaren utan batteri, så D2x har tydligen en annan konstruktion, eftersom den inte reagerar på detta vis utan batteri.

/Leif

dumbo skrev:

D70:n (och troligen D50 åxå) drar något i stil med 2mA när den är "avstängd".

Sen drar den väl 3mA när den är på vid standby... Därför har jag blivit fruktansvärt dålig på att stänga av den =)

Kul grej med hur batteritider gått framåt, på tidningen har de haft Canons 1D nu sen de kom och där byts det batteri minst en gång om dagen vid normalt fotande. Sen fick en av de andra en 20D som avlastning för hans rygg, har plåtat i en vecka nu utan att batteriindikatorn gått ner ens ett snäpp =)

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto