Annons

Mörk sökare på Nikon D70s

Produkter
(logga in för att koppla)

Daniel Lind

Medlem
Var å kollade in D70s och D50 idag i butik å blev lite fundersam över den mörka sökaren på D70s kontra den väldigt ljusa å trevliga på D50. Ställer inte denna mörka sökare till problem vid fotografering och är det någon som vet varför det är denna skillnad mellan dessa kameror?

Är mest sugen på D70s då den för övrigt känns mer robust och aningen större chassi men sökaren gör mig fundersam...

Någon som har åsikter och erfarenheter av D70s och då speciellt vad gäller sökaren??

//Daniel
 
Daniel Lind skrev:
Var å kollade in D70s och D50 idag i butik å blev lite fundersam över den mörka sökaren på D70s kontra den väldigt ljusa å trevliga på D50. Ställer inte denna mörka sökare till problem vid fotografering och är det någon som vet varför det är denna skillnad mellan dessa kameror?

Är mest sugen på D70s då den för övrigt känns mer robust och aningen större chassi men sökaren gör mig fundersam...

Någon som har åsikter och erfarenheter av D70s och då speciellt vad gäller sökaren??

//Daniel

Var det samma objektiv på båda?

Jag märker ingen skillnad mellan D70 och D50 när det gäller sökaren.
 
Okej! Batteri fanns men utan kräm i... tack för det svaret!! Nu känns det bättre igen..

Har en fundering vad gäller utskriftstorlek ifrån kameran, kan D70 producera en utskrift som blir 50*70 cm men bra kvalitet eller måste jag upp på fler pixlar? Tänkte på tavla för att pryda väggarna med..
 
Daniel Lind skrev:
Okej! Batteri fanns men utan kräm i... tack för det svaret!! Nu känns det bättre igen..

Har en fundering vad gäller utskriftstorlek ifrån kameran, kan D70 producera en utskrift som blir 50*70 cm men bra kvalitet eller måste jag upp på fler pixlar? Tänkte på tavla för att pryda väggarna med..

Du måste interpolera en del men det är inget som helst problem om den ska hänga på väggen eftersom betraktningsavståndet då blir minst 1 meter.

Jag har sett exempel på 70X100cm och den var utmärkt.
 
Kanon, å som sagt avståndet blir ju alltid en bit..

Kikade in på din sida och läste lite om kit objektivet vilket inte hade fått så bra kritik gällande skärpa. Finns det något annat objektiv som kan vara bättre men som ändå har hyfsad zoom?
 
Mitt 18-70 ger utmärkt skärpa. Farsan klagar på skärpan ibland, så jag vet inte om det har med brännviddsvalet att göra? Kan skicka en exempelbild via msn.

Dock inte använt det så mycket eftersom det är ganska ljussvagt.
 
Daniel Lind skrev:
Kanon, å som sagt avståndet blir ju alltid en bit..

Kikade in på din sida och läste lite om kit objektivet vilket inte hade fått så bra kritik gällande skärpa. Finns det något annat objektiv som kan vara bättre men som ändå har hyfsad zoom?

När jag recenserade Nikkor 18-70 skrev jag så här:
"PLUS: Snabbt tyst god skärpa bra vid dåligt ljus
MINUS: egentligen ingenting med tanke på prisklassen.

Ett härligt objektiv som klarar det mesta.
Ska man ha bättre får man nog dubbla priset...
köptes ihop emd Nikon D70"
 
Daniel Lind skrev:
Kikade in på din sida och läste lite om kit objektivet vilket inte hade fått så bra kritik gällande skärpa. Finns det något annat objektiv som kan vara bättre men som ändå har hyfsad zoom?

18-70:n står sig mycket bra. Ska du ha något, för överkomliga pengar, som presterar likvärdigt är det Sigmas 18-50/2.8, som på vissa saker är bättre och på andra sämre (på det stora hela ganska likvärdigt). 18-70:n är i mitt tycke betydligt mer prisvärd. Särkilt om man köper den i kit med D70:n.
Vill du ha något som är märkbart bättre så blir det betydligt dyrare. Antingen ett objektiv typ 17-55/2.8 eller en kombination av tex Tokina 12-24/4 + Tamron 28-75/2.8.

Den enda nackdelen med 18-70:n är eg att den ger en del vinjettering på vidvinkel och vidöppen bländare.
Man kunde ju alltid önska bättre ljusstyrka, men då hade det ju blivit dyrare och större.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.