Annons

mörk rand i överkanten på fotografiet

Produkter
(logga in för att koppla)
Innan vi lämnar diskussionen vill jag passa på att be om ursäkt om någon tyckte det var otrevligt sagt, det där med kasta bort pengar. Jag kommer att tänka igenom mina alternativ, som är:
köpa ny 7D, Köpa begagnad 7D, Laga 7D, Köra två månader om det funkar och köpa 5D M3 i höst.

Men jag undrar om det är så att slutaren och spegeln kontrolleras med samma mekanism, det köns inte som det när jag lyfter på spegeln med fingret. För jag tycker att det är underligt att min slutare inte har fler problem om det är så att den är sönder. Alla bilder under 1/100 och över 1/500 ser jag inget problem med. Slutaren verkar inte ha något problem med långa serier av bilder på 1/2000 sekund. Jag tänker att det är spegeln som är boven och att den inte hinner bort eller något i den stilen. Alla bilder som jag har sett på kameror med fel på slutaren har haft andra defekter.
Skulle man kunna ta bort spegeln och bara köra "live view" tills när man fotar?
Kan man reparera bara spegeln? Kan man "reseta" kameran om det skulle vara något elektroniskt fel och att spegeln bara får fel tidssignal?

Hur som helst har jag tagit 300 bilder idag och alla är levererbara, ett par bilder som har tagits med slutartider inom problemområdet har jag beskurit lite. Än så länge funkar allt.
 
Man behöver nog förstå hur en ridå slutare fungerar för att klura ut varför den beter sig som den gör.
Problemen uppstår runt 1/250s dvs runt kortaste blixtsynk tid.
En ridåslutare är egentligen 2 ridåer. Första gardinen öppnar för exponering och den andra stänger.
I ditt fall tror jag att det så att första ridån inte riktigt når i hamn utan stannar/saktar in på slutet och lämnar ett spår.
Vid längre tider så är den långsammare förflyttningen på slutet inte så stor att den lämnar ett märkbart spår.
Vid kortare tider så släpper andra ridån och det kanske då gör att 1:a ridån inte "fastnar".
 
Innan vi lämnar diskussionen vill jag passa på att be om ursäkt om någon tyckte det var otrevligt sagt, det där med kasta bort pengar. Jag kommer att tänka igenom mina alternativ, som är:
köpa ny 7D, Köpa begagnad 7D, Laga 7D, Köra två månader om det funkar och köpa 5D M3 i höst.

Men jag undrar om det är så att slutaren och spegeln kontrolleras med samma mekanism, det köns inte som det när jag lyfter på spegeln med fingret. För jag tycker att det är underligt att min slutare inte har fler problem om det är så att den är sönder. Alla bilder under 1/100 och över 1/500 ser jag inget problem med. Slutaren verkar inte ha något problem med långa serier av bilder på 1/2000 sekund. Jag tänker att det är spegeln som är boven och att den inte hinner bort eller något i den stilen. Alla bilder som jag har sett på kameror med fel på slutaren har haft andra defekter.
Skulle man kunna ta bort spegeln och bara köra "live view" tills när man fotar?
Kan man reparera bara spegeln? Kan man "reseta" kameran om det skulle vara något elektroniskt fel och att spegeln bara får fel tidssignal?

Hur som helst har jag tagit 300 bilder idag och alla är levererbara, ett par bilder som har tagits med slutartider inom problemområdet har jag beskurit lite. Än så länge funkar allt.

Det är enkelt att testa. Aktivera spegeluppfällningen i menyn. Då kan du ju testa alla möjliga slutartider med uppfälld spegel och se hur det går.
 
Det är enkelt att testa. Aktivera spegeluppfällningen i menyn. Då kan du ju testa alla möjliga slutartider med uppfälld spegel och se hur det går.

Problemet är att en trasig slutare inte alltid visar sig på alla bilder.
Även om du använder en viss slutartid.
Utan det kan variera från bild till bild.
Även när du har exakt samma inställningar på kameran.
 
Men varför köper du inte 5D M3 nu istället? Det är väl mer att kasta bort pengar med att köpa en ny/beggad kamera nu som du bara ska använda några månader? Och om du arbetar med kameran regelbundet och den behövs till ditt arbete, är det väl ingen anledning att tveka?

Men om du däremot ska ha en extra kamera skulle jag köpa en ny 7d om det är för dyrt att reparera skadan. Alternativ, köra på tills kameran helt ger upp och är kostnaderna nära det man får om man säljer en beggad då är det bara att slänga eller ge bort den. Inte skulle jag vilja köpa en sådan kamera iaf.

Vad säger canon, har du hört med dem om vilket problem det kan vara med kameran?

Kan man lämna in kameran och få det bedömt hur mycket det kommer att kosta innan man bestämmer sig om man vill laga den? Då skulle jag göra det. Ska man tänka om miljön då borde vara bäst att laga kameran. Jag skulle nog ändå föredra att laga kameran om det blir billigare även om det inte är mycket billigare än att köpa en beggad kameran, den kan ju ha andra fel. Fast o andra sidan är det inte alltid man får kameran helt lagad på första försöket, så hör även om det kostar lika mycket att lämna in den igen i fall de misslyckade att fixa den första gången.
 
1. Det beror ju på vad du fotograferar.
2. Till slut rasar slutaren helt. I värsta fall så drar det med sig en skadad sensor.
Oavsett huruvida sensorn klarar sig eller inte.
Så blir det inga bilder alls när slutaren väl rasat helt.

Fast om sensorn även på 7D kostar 5000:- att byta så är det inte lönt att göra det och vad spelar det då för roll om slutaren då river sönder sensorn också? Kameran blir ändå oanvändbar för stillbildsfoto utan fungerande slutare.
 
Men varför köper du inte 5D M3 nu istället?

Jag funderar på att ha min "nästa" 7D till en typ av jobb och använda 5D m3 till andra typer av jobb. Bostadsfotojobben sliter förhållandevis mycket på utrustningen om man tänker på att det inte är så välbetalt. Samt timelapse som jag gör ibland. Det kan vara skönt att ha en billigare kamera till dom jobben och en dyr/bättre kamera till dom välbetalda jobben och när det känns viktigare. Att hiva upp sin nya 26.000:- kamer på. En 8 meter högt stativ som vinglar i vinden är jag inte så sugen på.

Sen så har jag skaffat utrustning som passar till 7D, L plate från RRS och lupp från Zacuto samt ett par linser som jag nog inte skulle använde till 5D M3, att sälja dom sakerna billigt och begagnat skulle kännas som en förlustaffär eftersom kringutrustningen inte åldrar på samma sätt som tekniken.

Med en ny full frame kamera kommer det många nya investeringar, jag räknar med typ 50.000 för kamera, ett par till linser och L plate samt lupp, det får bli i etapper helt enkelt.

Men det blir nog en ny 7D, väntar på svar från återförsäljaren som har fått bilder med "randen". Kanske erbjuder som en lagning till rimligt pris, men jag är tveksam. Jag kör på så länge det inte blir värre eller tills någon nappar på annonsen som jag lagt ut.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.