Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

mörk rand i överkanten på fotografiet

Produkter
(logga in för att koppla)

aksello

Aktiv medlem
Hej, jag har råkat ut för ett problem.
Jag verkar inte vara den enda som har haft ett liknande problem: http://www.flickr.com/groups/canondslr/discuss/72157622005387810/

Det blir ett mörkt / underexponerat band längs övre sidan av fotografiet när jag fotograferar i tider från 1/150 - 1/ 400 sekund. Jag har prövat olika linser och problemet består.
BILD

Det är en EOS 7D, välanvänd :) men det är först nu som jag har märkt problemet så jag tror att det är nytt, ett par dagar eller några veckor max. Kameran har inte fått någon smäll men däremot har jag stått korta stunder i duggregn ett par gånger dom senaste veckorna.

Jag har prövat olika bländare och bytt linser, prövat att tvätta kontakterna, blåst med luft på sensorn, jag har den senaste firmwaren 2.03, jag har fotat i raw, medium raw och jpg. trots detta så är det Ingen skillnad.

Det verkar vara spegeln som inte hinner upp i tid, att den är lite seg så att bilden blir underexponerad där den inte hunnit bort.
Känner ni till problemet? Kan man gör något åt det?
 
Det var väl en tråd nyss om "shutter bounce". Leta på det.

Jag vet inte om det är ett relaterat problem.
 
Det var väl en tråd nyss om "shutter bounce". Leta på det.

Jag vet inte om det är ett relaterat problem.

Tror inte att det är samma, alla bilder med "shutter bounce" verkar ha överexponerade partier. Helt vita, min bild har en mörkare rand. Som om slutaren inte var tillräcklig snabb, men som sagt, det syns inte på tider över 500.
 
Tror inte att det är samma, alla bilder med "shutter bounce" verkar ha överexponerade partier. Helt vita, min bild har en mörkare rand. Som om slutaren inte var tillräcklig snabb, men som sagt, det syns inte på tider över 500.

Jag hade samma problem med mörk rand på min 5D MKII på korta slutartider och det var slutaren som gett upp och problemet försvann med ny slutare.

/Claes
 
Jag hade samma problem med mörk rand på min 5D MKII på korta slutartider och det var slutaren som gett upp och problemet försvann med ny slutare.

/Claes

Jag tänker nog inte byta slutare på kameran, köper hellre begagnad i gott skick. Eller? Tänker jag fel nu? canon 7D kameror i gott skick verkar ligga på runt 7 tskr. Men att byta slutare kanske landar på 3 tskr. Finns det andra slitdelar som man kan byta på kameran? eller är det bara slutaren som är mekanisk och som kan gå sönder.
 
Jag tänker nog inte byta slutare på kameran, köper hellre begagnad i gott skick. Eller? Tänker jag fel nu? canon 7D kameror i gott skick verkar ligga på runt 7 tskr. Men att byta slutare kanske landar på 3 tskr. Finns det andra slitdelar som man kan byta på kameran? eller är det bara slutaren som är mekanisk och som kan gå sönder.

Slutarbytet på min 5D MKII gick på ca 6000 men jag vet inte vad som gäller för en 7D. Om det finns fler slitdelar vet jag inte heller men min kamera blev som ny och jobbar på hos ny ägare.

Jag fick rådet att sluta använda kameran tills den varit inne på service då det annars fanns en risk att en slutarlamell skulle kunna skada sensorn - och då är det godnatt!

/Claes
 
Slutaren och spegeluppfällningen är mekaniska och kan strula - dock mycket mer det första än det andra.

Felet torde inte vara spegeln då en långsam uppfällning skulle vara mest synlig på botten av bilden då bilden registreras upp och ner på sensorn.

Det är inte shutter bounce - där studsar slutaren tillbaks och ger lite längre exponering på långsidan - ljus rand.

Jag kan inte få upp bilden men är det en distinkt svart rand torde felet vara slutaren. Varför det inte syns på snabbare tider är lite konstigt.

Du kan kanske fråga Canon vad slutarbyte kostar. Köper du en beg kamera har denna en använd slutare - byter du har du en ny. Döda pixlar som kan drabba ffa äldre sensorer skulle jag tro är mer ålder än antal exp i sig så slutarbyte om det ligger runt 3000:- kan vara värt det.

Är det mycket av bilden som försvinner p g a mörk rand? Om inte, och du inte vill byta slutare kan du kanske invänta hösten och se om efterföljaren kommer och sälja kameran defekt för kanske 3000:- då medan du köper 7DII.
 
BILDEN

Att byta slutare kostar 4-5.000:- enligt intervision. puhh! sjukt mycket enligt mig.
Jag ser annonser för 7D för 6.500:- och då har jag ju kvar min nuvarande kamera för filmning och annat. Eller så säljer jag den till någon som vill filma med den t.ex.

Saken är den att jag har tänkt köpa en 5D M3 i höst men jag jobbar fram till slutet av Juni med kameran nästan varje dag. Bostadsplåtningar :)
 
BILDEN

Att byta slutare kostar 4-5.000:- enligt intervision. puhh! sjukt mycket enligt mig.
Jag ser annonser för 7D för 6.500:- och då har jag ju kvar min nuvarande kamera för filmning och annat. Eller så säljer jag den till någon som vill filma med den t.ex.

Saken är den att jag har tänkt köpa en 5D M3 i höst men jag jobbar fram till slutet av Juni med kameran nästan varje dag. Bostadsplåtningar :)

Det var ett dyrt byte då en FF proffsslutare till 1DsIII ligger på ca 5500:-. Om du fotar bostäder behöver du ju inte snabb AF eller många bps. Är det en idé att skaffa en beg 5D nu för ca 3500:- och sälja 7D nu defekt och sälja 5D i höst då du skaffar 5DIII. Du lär inte förlora mycket på 5D under tiden.
 
BILD 2
Den här är tagen med 1/250 sekund. Man ser att det blir en liten mörkare del överst i bild men det är inte så mycket.


BILD 3

Den här är stående, tagen med 1/ 400 sekund, här syns det bättre mot den blå himmeln.
 
Det var ett dyrt byte då en FF proffsslutare till 1DsIII ligger på ca 5500:-. Om du fotar bostäder behöver du ju inte snabb AF eller många bps. Är det en idé att skaffa en beg 5D nu för ca 3500:- och sälja 7D nu defekt och sälja 5D i höst då du skaffar 5DIII. Du lär inte förlora mycket på 5D under tiden.

Jag har faktiskt en 5D också men till 7D har jag L-plate för really right stuff, Zacuto finder när det är ljust ute, plus att den har inbyggt vattenpass, liveview för vitbalans med kelvingrader, man kan spara i olika mappar i kameran, mm. Jag är liksom helt innarbetad med kameran.
 
Jag tänker nog inte byta slutare på kameran, köper hellre begagnad i gott skick. Eller? Tänker jag fel nu?

Risken finns ju helt klart att slutaren går sönder på den "nya" kameran, så det kan ju i slutändan bli dyrare.

Sedan ska man komma ihåg att den stora kostnaden för slutarbytet är arbetskostnaden.
Vilken skjuter i höjden pga att teknikerna gör ren praktiskt taget hela kamerahuset.

Personligen hade jag definitivt bytt slutare istället för att köpa ett likadant begagnat hus.
 
Risken finns ju helt klart att slutaren går sönder på den "nya" kameran, så det kan ju i slutändan bli dyrare.

Sedan ska man komma ihåg att den stora kostnaden för slutarbytet är arbetskostnaden.
Vilken skjuter i höjden pga att teknikerna gör ren praktiskt taget hela kamerahuset.

Personligen hade jag definitivt bytt slutare istället för att köpa ett likadant begagnat hus.

Man kan ju köpa en ny kamera för runt 10.000:- det blir 7.500 ex moms. Det gör jag också hellre än att byta slutare för 5.000. Då får man ny kamera, garanti och behåller gammla kameran för filmning mm.
 
Man kan ju köpa en ny kamera för runt 10.000:- det blir 7.500 ex moms. Det gör jag också hellre än att byta slutare för 5.000. Då får man ny kamera, garanti och behåller gammla kameran för filmning mm.

Fast om du ändå skall göra dig av med 7D då du skaffar 5DIII till hösten måste kameran bara hålla max 6 mån. Köper man beg kan man då sälja med mindre förlust. Skall man ha kvar en 7D som reserv, ja då kan man kanske lika gärna köpa en ny.
 
Jag tror jag kör på med kameran som den e och komponerar med problemet i åtanke. Dessutom verkar problemet synas först på 1/100 sekund så jag kanske skaffar en ND.6 eller så att den aldrig behöver gå upp i dom tiderna. Jag är lite nyfiken på en EOS-M så jag kanske slår till på en sån som reservkamera. Ja vet att den har fått mycket kritik för slö AF och dålig batteritid men för priset just nu: 3.900 med kitlins så verkar den aktuell.
 
Jag tror jag kör på med kameran som den e och komponerar med problemet i åtanke. Dessutom verkar problemet synas först på 1/100 sekund så jag kanske skaffar en ND.6 eller så att den aldrig behöver gå upp i dom tiderna. Jag är lite nyfiken på en EOS-M så jag kanske slår till på en sån som reservkamera. Ja vet att den har fått mycket kritik för slö AF och dålig batteritid men för priset just nu: 3.900 med kitlins så verkar den aktuell.

......men som sagt tidigare: fortsätter du använda kameran med trasig slutare där lamellerna inte hinner med så riskerar du även sensorn och då blir det definitivt för dyrt att laga.

/Claes
 
Jag tror jag kör på med kameran som den e och komponerar med problemet i åtanke.
...

Du måste räkna med att problemet kommer att förvärras, bli klart synligare.
Bytte själv slutare på en 1D mkII för några år sedan.
När slutaren blir sämre, vilket den definitivt kommer att bli.
Det är inget annat än en tidsfråga det handlar om.
Så kommer det synas på en avsevärt större del av bilden.
 
Kul att ni engagerar er men jag är inte lika sugen som ni andra på att kasta bort pengar. Om jag lägger 5000 på ny slutare så kommer jag ändå inte kunna sälja kameran begagnat till något vettigt pris i höst, den är ju fyra år gammal så jag kanske kan få tillbaka 4-5 tusen. Jag sparar hellre pengarna och köper en 5D M3 i höst som e planen. Och så satsar jag på att den håller två månader till sen behåller jag den som endast videokamera om ingen annan köper den i nu för 4.000 eller om två månader för 3.000
 
Kul att ni engagerar er men jag är inte lika sugen som ni andra på att kasta bort pengar. Om jag lägger 5000 på ny slutare så kommer jag ändå inte kunna sälja kameran begagnat till något vettigt pris i höst, den är ju fyra år gammal så jag kanske kan få tillbaka 4-5 tusen. Jag sparar hellre pengarna och köper en 5D M3 i höst som e planen. Och så satsar jag på att den håller två månader till sen behåller jag den som endast videokamera om ingen annan köper den i nu för 4.000 eller om två månader för 3.000

Det är nog knappast någon här som är intresserad av att kasta bort pengar men du ställde en fråga och du har fått svar - sen är naturligtvis beslutet ditt. Det är ju bara du som tar konsekvenserna av det.

Sen kan jag bara tillägga att 5D MKIII är en fantastisk kamera så lycka till.

/Claes
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.