Annons

Möjligt tömma minneskort till CD utomlands?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ulf Hermod

Aktiv medlem
Vi ska resa till Italien i april/maj och tar förstås med digitalkameran.

Råkade idag höra en diskussion mellan två personer där den ena uttryckte bekymmer huruvida hans minneskort skulle räcka när de är på semester utomlands och fotar.
Den andre sa då att det problemet löser man lätt - man bara går in i en fotoaffär och ber dem tanka över bilderna till en CD-ROM, för en kostnad på ca 40 kr.
Sedan är det bara att fortsätta fotografera med det nu helt tomma minneskortet!
När man kommer hem laddar man ner bilderna, dels från CDn, dels från minneskortet.

Stämmer detta? Kan det verkligen vara så enkelt?
 
Ulf Hermod skrev:
Vi ska resa till Italien i april/maj och tar förstås med digitalkameran.

Råkade idag höra en diskussion mellan två personer där den ena uttryckte bekymmer huruvida hans minneskort skulle räcka när de är på semester utomlands och fotar.
Den andre sa då att det problemet löser man lätt - man bara går in i en fotoaffär och ber dem tanka över bilderna till en CD-ROM, för en kostnad på ca 40 kr.
Sedan är det bara att fortsätta fotografera med det nu helt tomma minneskortet!
När man kommer hem laddar man ner bilderna, dels från CDn, dels från minneskortet.

Stämmer detta? Kan det verkligen vara så enkelt?

Ja.

fotoaffärer och en del internetcafer.

Sedan så kan de ju vara lättare att finna och dyrare att använda ju mer turistort man är på men tjänsten kan du nog hitta lite varstans tom i sverige...

/b
 
Massor av minne...

Vi hade samma funderingar under en längre semester. Hur skall minnet räcka ? Vi löste det genom att köpa en batteridriven hårddisk, med fack för alla möjliga typer av minneskort+ USB. När kameran var full, in med kortet i disken - och swisch, så var det kortet tömt. Disken i den lilla boxen jag köpte, var på 40GB. Det räcker till skapligt många bilder, oavsett upplösning.

Finns på tex. Cyberphoto.se
Kallas där "bärbar HDD"

De finns naturligtvis på en väldig massa andra ställen också. Men det kan vara bra att börja någonstans
 
Ja, så enkelt är det. Personligen föredrar jag internetcafeer framför fotoaffärer, i alla fal på Kreta. Jag gjorde även så att jag brände skivor i två olika cafeer/affärer, innan jag tömde kortet. På Kreta skilde det väldigt mycket i pris, så kolla först.
 
Ja, gjorde så i Thailand i somras och det var inga som helst problem.

Var rädd om ev CD/DVD-skivor sedan bara...
 
Ja, de flesta internetcafeer som jag har stott pa i Europa och utanfor laddar ned minneskort pa CD. Jag rekommmenderar dock att investera i en extern harddisk sa du kan ladda ned dina bilder i lugn och ro pa hotellrummet istallet for att spendera en hel formiddag med att leta ratt pa ett internetcafee/fotoaffar for att tomma minneskortet.

Med vanlig halsning Madeleine

PS. Jag betalade 25 euro for en CD forra sommaren i en fotoaffar. Med ett minneskort pa 1 Gb behovde jag dessutom tva CDs. Det hade varit battre att kopa ett nytt minneskort men det hade de saklart inte pa lager just da...
 
Jag köpte en Vosonic VP3320 (40 Gb-versionen) i vintras, innan en semesterresa till Gran Canaria:

http://www.zebramedia.biz/butik/shop.asp?Avdelning=941&sidan=1

Mycket "kompetent": lagring av bilder, mp3-spelare (bra ljud!), radio och inspelning med helt OK kvalitet för drygt 2000 kr. Enkel att använda, bara att trycka i minneskortet (den tar alla de vanligaste typerna av kort) och trycka på en knapp. Den verifierar även filerna efter överläsningen, funkade perfekt hela semestern!

OK, den är inte lika slimmad som en IPod, men den slinker ner i en jackficka utan problem.
 
Senast ändrad:
Hej vill bara varna alla som ska till london , jag var där i våras o skulle tanka ur mitt minne på 2 gig .Jag gick en hel dag o letade tank ställen, men ingen kunde hjälpa mig på grund av att jag hadde fotat RAW filer, deras datorer kunde inte kunde läsa dessa så derför gick inte brännar programmen med på det . Där kan dom bara tanka ur jpeg stort som en cd.
 
Beror ju på hur mycket som fotas och med hur stora filer..
Jag hade nog iaf plockat med mig mycket minne.
Jag skulle inte resa utan tex 4-6 st 4gb minnen.

Beroende på resans omfång (plats/tid osv) ev + en tank på runt 40gb..

Jag litar aldrig på att jag hittar butiker och caféer i rättans tid.

Mvh Niclas,
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.