ANNONS
Annons

Möjligt att högerklicka på fotosidan!?

Produkter
(logga in för att koppla)
Det här ämnet har redan diskuterats otaliga gånger. Jag tycker att huvudsyftet med ”högerklicksspärren” var att informera användaren om att man inte kan använda andras bilder hur som helst. Iom att spärren tagits bort missar man informationen numera men kan naturligtvis ändå kopiera bilden om man så önskar. På detta viss var den gamla lösningen bättre. Kan man inte kombinera lösningarna? Dvs att man fortfarande får ett meddelande och att en spacer.gif ligger kvar.

timofej skrev:
Det här ämnet har redan diskuterats otaliga gånger. Jag tycker att huvudsyftet med ”högerklicksspärren” var att informera användaren om att man inte kan använda andras bilder hur som helst. Iom att spärren tagits bort missar man informationen numera men kan naturligtvis ändå kopiera bilden om man så önskar. På detta viss var den gamla lösningen bättre. Kan man inte kombinera lösningarna? Dvs att man fortfarande får ett meddelande och att en spacer.gif ligger kvar.

Håller med! Varför inte behålla informationen som kom upp på något sätt?

Kanske för att informationen inte var relevant egentligen, varför skall jag kontakta fotografen om jag vill spara en lokal kopia?

Jag har all rätt i världen att göra det och om fotografen inte vill låta mig ta del av mina rättigheter skulle han aldrig lagt upp den överhuvudtaget.

wico skrev:
Kanske för att informationen inte var relevant egentligen, varför skall jag kontakta fotografen om jag vill spara en lokal kopia?

Jag har all rätt i världen att göra det och om fotografen inte vill låta mig ta del av mina rättigheter skulle han aldrig lagt upp den överhuvudtaget.

Det skulle ju gå att lägga in en annan text. En text som informerar lite om vad som verkligen gäller.

Bara liten reflektion:

Först gnälls det över att det är enkelt att ladda ner bilder (vilket görs ändå, oavsett)

Sen gnälls det för att högerklickskyddet ändå inte hjälper

Nu gnälls det för att nedladdning bara resulterar i en liten tom gif-ruta.

Okej.....Skyddet är ju mest till för de som inte har så stor koll. Mest förundrar är jag över denna energi som läggs ner på detta ;)

Kolla...det snöar här i Skåne... Snart dags att måla påskäggen...det får bli vintermotiv i år ;)

Arctic skrev:
Det skulle ju gå att lägga in en annan text. En text som informerar lite om vad som verkligen gäller.

Precis, texten kunde vara annorluna. Bara en upplyssningsruta vore ok.

Jeppe skrev:
Bara liten reflektion:

Först gnälls det över att det är enkelt att ladda ner bilder (vilket görs ändå, oavsett)

Sen gnälls det för att högerklickskyddet ändå inte hjälper

Nu gnälls det för att nedladdning bara resulterar i en liten tom gif-ruta.

Okej.....Skyddet är ju mest till för de som inte har så stor koll. Mest förundrar är jag över denna energi som läggs ner på detta ;)

Det är klart, man kan aldrig tillfredställa alla önskningar. Vissa får kall svett vid bara tanken att deras bilder kan bli kopierade, andra blir förbannade att de inte kan ladda ner andras bilder för privat bruk. Vi är ju alla olika. Det är upp till er att välja bland alla önskemål en lösning som ni tycker är bäst.

Graal skrev:
Håller med! Varför inte behålla informationen som kom upp på något sätt?

För att det gör att man inte kan navigera som man brukar i sin webläsare. Mousegestures funkar tex inget vidare.
Ett tag störde jag mig så otroligt på att inte kunna navigera som jag brukar att jag helt enkelt slutade titta på bilder här (och sedan gnäller folk över att man inte kommenterar).

dumbo skrev:
För att det gör att man inte kan navigera som man brukar i sin webläsare. Mousegestures funkar tex inget vidare.
Ett tag störde jag mig så otroligt på att inte kunna navigera som jag brukar att jag helt enkelt slutade titta på bilder här (och sedan gnäller folk över att man inte kommenterar).

Föstår inte ditt problem. Man kan ju högerklicka på ett annat ställe än på själva bilden för att använda mousegestures.

timofej skrev:
Föstår inte ditt problem. Man kan ju högerklicka på ett annat ställe än på själva bilden för att använda mousegestures.

Jo, visst, och jag kan stå på händer medan jag gör det åxå.

Varför ska man behöva leta reda på en lämplig plätt för detta bara för att man ska få upp en totalt verkningslös ruta med text?
Det är samma dumma resonemang som skivbolagen kör med. De straffar de som köper deras skivor, medan de som kopierar fortsätter precis som förut.

Min poäng är att den som gjort sidan inte ska bestämma hur JAG ska navigera.
Av samma anledning besöker jag inte sidor med flash, om jag inte absolut måste.

Vi har försvårat nedladdning för att ca 50% av besökarna tycker att vi skall göra det. Som påpekats är det ju helt lagligt att spara ner bilder på sin dator (men inte publicera vidare), men vi också att det att det är väldigt många fotografer som motsätter sig detta och inte vill man skall göra det. Så det är en kompromiss.

Scriptet tog vi bort för att det dels inte funkade, dels störde navigering i webbläsare. Vi fick typ ett brev i veckan om att det inte funkade si och så; man trodde det var mer nedladdningsskydd än det var.

Varianten vi har nu stoppar den helt okunnig användaren att spara bilden; och det är ju ofta den typen av användare som inte heller är speciellt medveten om lagar och förordningar vad gäller vidarepublicering på tex egen hemsida, eller djuplänkningar till bildfilen från andra sajter.

Spelar ingen roll

Så länge man inte skriver copyright fet över hela bilden så kvittar det vad ni använder! Vill man ha bilden så tar man den ... hört talas om Snaggit den tar allt text bilder flashfilmer allt utom ljud! Tyvärr är det den hårda verkligheten, antingen så skriver man på bilden så att ingen orkar ta den eller så laddar man inte upp!

Men tack och lov finns det lagar att förlita sig på ;)

clindh skrev:
Varianten vi har nu stoppar den helt okunnig användaren att spara bilden

Jag tycker att den nuvarande lösningen med spacer.gif är rätt fiffig. Undrar om det är en standardlösning eller ni har kommit på den själva?

timofej skrev:
Jag tycker att den nuvarande lösningen med spacer.gif är rätt fiffig. Undrar om det är en standardlösning eller ni har kommit på den själva?
Har för mig jag fick tipset om den av någon här som hade sett tekniken på en annan sajt.

Om det är någon slags standard vet jag inte men den verkar användas på en hel del sajter, för det har tom dykt upp en Firefox-plugin för att komma runt den :)

clindh skrev:
Om det är någon slags standard vet jag inte men den verkar användas på en hel del sajter, för det har tom dykt upp en Firefox-plugin för att komma runt den :)

Hehe, vilken tur att jag kör just Firefox.:) Tyvärr laddar jag aldrig ner någon bild från FS. Ska börja kanske? :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar