Annons

Möjlighet att fota svartvitt??

Produkter
(logga in för att koppla)

Smulalex

Medlem
Hej!!

Läste ett inlägg om Nikon D50, om att man
inte(!) har möjlighet att fota svartvitt med den. Undrar om svartvit-fotografering är en ovanlig funktion bland digitala systemkameror i prisklassen 5000-8000:- dvs. hos bl.a. EOS 350D, E500, D70, D70s ??? Detta är nämligen inget jag kan läsa mig till i teknisk data hos respektive kamera!

Jag undrar också om möjligheten att kolla på displayen då man fotar med liknande kameror som ovan, är det en ovanlig funktion då jag endast lagt märket till att E500 har denna möjlighet?

Mvh. Alexandra
 
Det finns digitala systemkameror som kan skapa en svartvit bild direkt i kameran, men förmodligen gör du det minst lika enkelt och bra i datorn i efterhand.

Framför sensorn sitter både en slutare och en spegel, så med konventionell konstruktion får du inte "live-preview" i en systemkamera. Olympus E500 och E330 har en annan konstruktion och ger möjlighet till förhandstitten. Panasonic lär också komma med en systemkamera med den funktionen.

Edit: "minst lika enkelt och mycket bättre", skall det nog vara!
 
Senast ändrad:
Ang. sv/v så känner jag inte till de tekniska specifikationerna på de kamerorna men det är i regel bättre att göra bilden sv/v i ett bildbehandlingsprogram senare. Se artikel av Mikael Pertmann:
http://www.fotosidan.se/cldoc/5207.htm

Angående din andra fråga så är det extremt ovanligt. Konstruktionen både på kameran med spegel och slutare i vägen, samt hur sensorn fungerar gör att det inte i regel är möjligt. Finns dock på EOS 20Da som är en version av 20D med semipermeabel spegel för astrofoto som bara säljs på den japanska marknaden.

/David
 
OK!! Tack för utförligt o snabbt svar!

Är då möjligheten att kunna kolla på displayen en negativ eller positiv grej för er som prövat med och utan? I vilka avseenden?

Mvh. Alexandra
 
Det är positivt att kunna fota med "live preview", det gäller framförallt när man ska fota i konstiga vinklar. Men vid normalt fotograferande ser man bilden betydligt tydligare och säkrare genom sökaren. Dessutom är det mycket lättare att hålla kameran stilla när man tittar i sökaren. Jag skulle inte tacka nej till att ha "live preview" i min D70 även om jag inte tror att jag skulle använda det så ofta.

Mvh Tobias
 
Smulalex skrev:
OK!! Tack för utförligt o snabbt svar!

Är då möjligheten att kunna kolla på displayen en negativ eller positiv grej för er som prövat med och utan? I vilka avseenden?

Mvh. Alexandra

Jag tycker att en rejäl optisk "vanlig" sökare nästan alltid är att föredra och eftersom jag alltid fotat på det sättet är jag väl mest van vid det också. Jag ser inga direkta fördelar med att kunna se bilden på en liten 2,5" display om man har en riktig optisk ljusstark sökare.

mvh
David
 
Visst

På Pentax ist DS kan man konvertera till S/V med några knapptryck, orginalet finns kvar.
I ett bildbehandlingsprogram kan man labba med olika styrka på färgerna, men då får man jobba ett tag.
Här är en ja` konvertera i kameran.
 
Orginlet lite rensad nere till vänster.
 

Bilagor

  • imgp07-carlsson-färdig-liten-b.jpg
    imgp07-carlsson-färdig-liten-b.jpg
    13.5 KB · Visningar: 346
Bengt: E-500 har väl inte live-preview?

Smulalex skrev:
OK!! Tack för utförligt o snabbt svar!

Är då möjligheten att kunna kolla på displayen en negativ eller positiv grej för er som prövat med och utan? I vilka avseenden?

Mvh. Alexandra

Jag skulle inte tacka nej till _möjligheten_ till live-preview, men det är tämligen sällan jag känner behovet av det. En riktig optiskt sökare är bättre på i stort sett allt (högre upplösning, större dynamiskt omfång, ingen eftersläpning, lättare att se i stark sol osv), men ibland när man fotar i konstiga vinklar osv så kan det vara jobbigt.

I Olympus E-330 har man byggt in en dylik funktion, men detta är då på bekostnad av att den optiska sökaren blir mörkare.

Jag började fotografera "på allvar" med en A70 och jag upplevde det som en befrielse att gå över till D70, med en riktig TTL-sökare. Faktum är att det var en av de stora anledningarna till att jag bytte upp mig.
 
dumbo skrev:
Bengt: E-500 har väl inte live-preview?

Hoppsan - jag svalde glatt Alexandras första inlägg utan kritisk granskning. Inte en aning, faktiskt.

Ibland vore det kul med live-preview, men oftast hade jag nog använt sökaren ändå. Framför allt tycker jag att greppet blir stadigare. Tvåhandsgrepp med armbågarna i magen och en lugn utandning är bra mycket bättre än de flesta "digitalfattningar" man ofta ser...
 
näe E-500 har inte live preview...
i Dynax 5D (och 7D) kan man välja att fota i svartvitt, men det är ju bättre att göra det efteråt så har man en färgbild med...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.