Annons

Möhippa - pris?

Produkter
(logga in för att koppla)

Inanna

Medlem
Hej fotofolk!

Jag fick nyss en förfrågan att fotografera under en möhippa i ungefär 2-3 timmar (under överraskningsmomentet och någon aktivitet). Eftersom jag aldrig gjort uppdrag och tagit betalt förut bad jag om att få återkomma när jag funderat på saken.

Men vad är egentligen rimligt för en glad amatör att ta för ett sådant arbete? Jag har ingen som helst aning och är därmed tacksam om ni kunde tipsa mig lite.

//Åsa
 
Räkna på vad din tid är värd.

Antingen vad du tycker själv eller vad SFF tycker (finns prislistor) http://www.sfoto.se/

eller är det en vän? gör det som en present?

Glöm inte heller den tiden du lägger efter bilderna är tagna..

Jag har aldrig fotat mot betalning ännu, men jag vet att de flesta tycker generellt att fotografer är för dyra, men då tänker dom inte på vad man får lägga ner i tid. Jag offerterade ett tvåtimmars pass på ett bröllop på midsommarafton på 2500:- + moms men det tyckte kunden var på tok för dyrt. Då fick han leta någon annan.

Det viktigaste är bara att dina kunder blir nöjda för det priset dom får betala :D
 
Har du inte gjort något liknande innan så är det svårt.
Skulle någon vän fråga idag så skulle jag säga 1000kr.

Sedan får man inte glömma att nämna att du inte är prof. och saker kan gå fel.


Att folk inte betalar 3100kr för en fotograf som inte fotat mot betalning innan förstår jag faktiskt.
Skulle jag inte heller göra.
 
Nej i mitt fall var det nog lika bra att det inte blev nått.. Blev tillfrågad om en storhelg 2 dagar innan.. Ingen vidare framförhållning...
 
Men vad är egentligen rimligt för en glad amatör att ta för ett sådant arbete? Jag har ingen som helst aning och är därmed tacksam om ni kunde tipsa mig lite.
1. Hur många timmar tar jobbet, inklusive efterarbete?
2. Var tycker du att en rimlig timlön är?
3. Multiplicera.
 
Tack för era svar. Det är ingen vän men vi har gått på dagis tillsammans...så jag tänkte mig kanske 500-600 kr. Men jag ska tänka lite till :)
 
Du kan ju även säga 500kr för jobbet och sedan om dom godkänner det så ta ytterligare 500kr för bilderna och redigeringen.
 
Det var en bra idé. Redigeringen kan ju bli ganska saftig beroende på vad de är ute efter. Tack för det tipset!
 
Du kan ju även säga 500kr för jobbet och sedan om dom godkänner det så ta ytterligare 500kr för bilderna och redigeringen.

Eller bara 1000 kr för hela paketet? Jag förstår inte det här med både-och-prissättning. Först för jobbet och sedan för bilderna. Betalar man en fotograf vill man ha bilderna denne tar under tiden. Tänk om de inte blir nöjda, ska de betala 500 för fotografens jobb och sedan då, vad ska fotografen göra med bilderna? Bättre då att ta 1000 kr för allt, de får bilderna vare sig de är nöjda eller ej. Varför krångla till något så okrångligt? :)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.