Annons

Måste man ha Photoshop för att vara fotograf?

Produkter
(logga in för att koppla)

Melmis

Aktiv medlem
Har CS3 nu och funderar på uppgradering..... Har även i åtanke att ev byta till Mac då min Pc sjunger på sista versen. Eller ska jag fortsätta med PC....
Vad finns det för liknande programvaror för bildbearbetning? Är CS5 oslagbart?

Jag håller med.

Har både Lightroom och Photoshop och använder nästan uteslutande Lightroom.

Men det beror nog väldigt mycket på vad man fotograferar.
Om man har väldigt många bilder att gå igenom efter ett fotojobb (tex sport, bröllop mm) så är Lightroom väldigt bra.

Är det däremot tex produktfotografering, enskillda modellbilder eller annat där detaljer behöver justeras så är det Photoshop som är att föredra av dom två.

Eller om man sammanfattar.

- Lightroom för den som jobbar som Terje lärde.
- Photoshop för den som vill göra lite mer i bilden, som Terje levde.

Slagkraftig replik om Terje där men det beror ju helt på vilken genre man arbetar inom huruvida det är fel eller eftersträvansvärt att ändra innehållet i bilderna. Svårt att säga vilket som är rätt för dig men mina viktigaste kunder efterfrågar ofta bilder med utbytt himmel om det råkade vara mulet vid fototillfälet. Omöjligt att fixa i LR.

Slagkraftig replik om Terje där men det beror ju helt på vilken genre man arbetar inom huruvida det är fel eller eftersträvansvärt att ändra innehållet i bilderna. Svårt att säga vilket som är rätt för dig men mina viktigaste kunder efterfrågar ofta bilder med utbytt himmel om det råkade vara mulet vid fototillfälet. Omöjligt att fixa i LR.

Kunde inte låta bli :)

Och håller med, beror helt på vad man jobbar med.

Sen om uppgradering är värt eller inte beror väl på om man behöver nyheterna eller inte.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto