Hej Mia,
det finns ett alternativ som ingen här har tänkt på verkar det som - men som jag tillämpade i närmare 10 år när jag var ung och fattig.
Jag körde med ett billigt stativ i aluminium, jag fick det av en släktning - har fortfarande kvar det - det är från 60-talet.
För att få upp stabiliteten på det så gjorde jag en krok som hängde i bakkant på själva centerkollonnen (mittpinnin) - i den kroken hängde jag sedan något tungt när jag behövde extra stilitet...oftast bara fotoväska, men ibland barlastad med en sten el. dylikt...
Det var lätt att fixa en krok - för det fanns redan ett hål från början - så kroken fick bli en karbinhake och i den går det att hänga nästan vad som helst...
Detta funkar tillräckligt bra för väldigt många tillämpninger - men långt ifrån alla...men vill du spara pengar och ryggen medans du känner efter kan det vara en idé att kika på t.ex. ett Velbon för 500-700 kronor...
Sedan dess har både jag och min plånbok växt - så numera kör jag oftast med ett "mammutskelett"...från Italien...men inte alltid...
Mitt nya stativ = 3 kg och ~80cm ihopfällt.
Mitt gamla stativ = 400 gram och ~40 cm ihopfällt. (Detta ligger i min virtuella kameraväska här på FS om du blev nyfiken...)
En annan bra variant som ofta nämns i förslag här på FS är att nyttja omgivningen där du fotar - en stubbe, en parkbänk, en mur... etc...att ställa kameran på.
Det är ju ändå vad prylarna GÖR som är det viktiga inte hur de SER UT eller vilken "cred" de ger bland kompisarna...
Lycka till,
/Magnus