ANNONS
Annons

Måste ett stabilt stativ ha storleken av skelettet av en mammut?

Produkter
(logga in för att koppla)
Stort tack för alla nya idéer! Ska skriva ned alla förslag och titta runt ännu lite mer. Det är verkligen en djungel med alla skelett... (F´låt stativ ska det ju vara....) Tycker att det känns lite klurigt att bara skicka efter något. Man vill ju gärna klämma och känna lite på det också. Målet är att i alla fall ha hittat ngt till sommaren. (Långtidsprojekt alltså....)

Mvh Mia

Ps: Tipset om bärare var ju inte helt fel heller. Utbudet på den fronten ser dock skralt ut. :)

Hej Mia,
det finns ett alternativ som ingen här har tänkt på verkar det som - men som jag tillämpade i närmare 10 år när jag var ung och fattig.

Jag körde med ett billigt stativ i aluminium, jag fick det av en släktning - har fortfarande kvar det - det är från 60-talet.

För att få upp stabiliteten på det så gjorde jag en krok som hängde i bakkant på själva centerkollonnen (mittpinnin) - i den kroken hängde jag sedan något tungt när jag behövde extra stilitet...oftast bara fotoväska, men ibland barlastad med en sten el. dylikt...
Det var lätt att fixa en krok - för det fanns redan ett hål från början - så kroken fick bli en karbinhake och i den går det att hänga nästan vad som helst...

Detta funkar tillräckligt bra för väldigt många tillämpninger - men långt ifrån alla...men vill du spara pengar och ryggen medans du känner efter kan det vara en idé att kika på t.ex. ett Velbon för 500-700 kronor...

Sedan dess har både jag och min plånbok växt - så numera kör jag oftast med ett "mammutskelett"...från Italien...men inte alltid...

Mitt nya stativ = 3 kg och ~80cm ihopfällt.
Mitt gamla stativ = 400 gram och ~40 cm ihopfällt. (Detta ligger i min virtuella kameraväska här på FS om du blev nyfiken...)

En annan bra variant som ofta nämns i förslag här på FS är att nyttja omgivningen där du fotar - en stubbe, en parkbänk, en mur... etc...att ställa kameran på.

Det är ju ändå vad prylarna GÖR som är det viktiga inte hur de SER UT eller vilken "cred" de ger bland kompisarna...

Lycka till,

/Magnus

Hej! Tack för dina kreativa förslag! Har använt stenar, bilen, staket, släktingar, husväggar, trädgårdsmöbler, ärtpåse, plånbok (inte tillräckligt hög :)) mm mm som stöd i alla möjliga, och omöjliga, lägen. Så nu är det liksom "riktigt" stativ som måste till. Visst är det funktionen som är viktigast. Och att det är lite diskret. Vill inte skrämma slag på småpippina. Så svart får det bli. Då blir det ju lite snyggt också.... Liiite fåfäng får man ju vara. ;-) "Cred" hos andra spelar, som du också verkar tycka, däremot ingen som helst roll. Mvh Mia

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar