Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Månsken

Produkter
(logga in för att koppla)

Lasse C

Aktiv medlem
Hej!

Jag har en Canon Powershot S3 IS, men mycket liten fotovana. Jag skulle vilja kunna fotografera nattmotiv med månsken, t ex ett fält upplyst av fullmånens sken, kanske också med några vackert månbelysta moln på himlen.

Problemet är att eftersom månen är så mycket ljusstarkare än resten av motivet blir resultatet antingen att månen blir bra men allt annat för mörkt, eller så blir omgivningen bra men månen en överexponerad vit boll utan detaljer och med strålar omkring sig.

Jag använder Photoshop Elements 3 för efterbehandling av bilderna, men det kan ju aldrig återskapa en urfrätt måne. Att öka ljusstyrkan på de mörkare partierna i bilden med programmet leder bara till att de blir korniga och brusiga, förmodligen på grund av att de inte innehåller tillräckligt mycket bildinformation.

Denna justering av ljuskurvan skulle alltså behöva göras innan bilden lagras i kameran.

Finns det några inställningar i kameran som kan dämpa ljustopparna (i det här fallet månen) utan att påverka, eller kanske till och med samtidigt öka ljusstyrkan i de mörkare partierna?
Eller behöver jag ett externt filter som gör detta, och i så fall vilket slags filter?

Polfilter lär ju vara bra för att minska ljusreflexer från t ex vatten och glas, men jag vet inte om det skulle fungera på månsken.

Vänliga hälsningar.
Lasse C
 
Har sedan en fotokurs följande hållpunkter för "månfoto" - allt förutsätter ISO-400

Månbelyst landskap 60S f4 (månen ej i bild)
Månbelyst snölandskap 30s f4


Månen /fullmåne/ 1/500 f16
Månen /halvmåne/ 1/500 f11
Månen /månskära/ 1/125 f8


Månförmörkelse /penumbra/ 1/125 f9
Månförmörkelse /umbra/ 1S f2,8
 
Det enda sättet att få vettig ljusstyrka på både måne och omgivning är nog att göra två exponeringar, en där omgivningen är rätt exponerad och en där månen är rätt exponerad, och sen foga ihop dem i datorn.

Tänk på att månen rör sig snabbt, hur oskarp man kan tillåta den att bli beror förstås på hur stor den är i bilden, dvs vilken brännvidd man använder. Tumregeln är att den förflyttar sig en radie (eller diameter?) på 2 minuter. Så redan på en 10s exponeringen kan det synas att nåt har hänt.

En relaterad tråd: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=45365:
 
Hej!

Tack Åke och Simon!

Det ska bli intressant att testa dina inställningsrekommendationer, Åke. Det är en sak i beskrivningarna jag inte förstår bara. Vad är umbra och penumbra?

Idén om att ta två bilder på det sätt som du beskrev, Simon, hade faktiskt slagit mig. Har tänkt pröva det när tillfälle dyker upp. Det kan tänkas vara det optimala sättet att få både månen och framför allt omgivningen bra. Det är mycket det där magiska månskensljuset över ett landskap jag vill åt, mer än själva månen.

Månen rör sig verkligen snabbt. Jag fotograferade månen en gång med max tele (12x) med en exponeringstid på 10 eller 15 sekunder. Den blev oval. Jag trodde att det var underlaget eller stativet som var instabilt, men en vän berättade att det berodde på månens rörelse.

Vänliga hälsningar.
Lasse C
 
"Jorden skuggar solens ljus och skuggan har formen av en konisk kärnskugga eller umbra, vars längd är 1,368 miljoner kilometer, samt en svagare halvskugga eller penumbra, som är vidare. "
 
Hej!

Tack Åke! Jag borde ha förstått att det var något åt det hållet om jag hade lagt märke till att det stod månförmörkelse. Jag bara läste igenom svaret med inställningarna hastigt och kopierade det till hårddisken för senare bruk.

Nu är det bara att vänta på vackert månskensväder.

Vänliga hälsningar.
Lasse C
 
Månsken och filter

Hej igen!

Jag tycker jag har fått bra råd och tips om fotografering av landskap i månsken, men jag kan ändå inte riktigt släppa tanken på det här med filter.

Jag är nybörjare på själva fotograferandet, men jag har hållt på en del med bildredigering av andras bilder innan jag skaffade mig egen kamera.
Själv har jag Photoshop Elements 3.0, men jag har också läst mig till lite om vissa mer avancerade funktioner i Photoshop CS2.

Justeringslagren Levels och Curves är, vilket ni som efterbehandlar bilder vet, mycket kraftfulla och användbara redskap att dramatiskt förbättra bilders färg- och ljusförhållanden.
Tyvärr är denna typ av justeringar ibland för sent att göra i Photoshop för att få ett riktigt bra resultat, eftersom för mycket bildinformation redan gått förlorad i fotograferingen.

Jag har inte tillräckliga kunskaper i optisk fysik för att veta om det är fysiskt möjligt att tillverka, men det vore väldigt bra om det fanns filter eller objektiv att montera på kameran som fungerar på liknande sätt som Levels och Curves i Photoshop, dvs att exempelvis kunna justera ljuskurvans form redan innan ljuset når kamerans sensor.
Efterbehandling kan naturligtvis behöva göras ändå, men med ett sådant filter skulle man kunna undvika att för mycket bildinformation går förlorad vid fotograferingen pga svåra ljusförhållanden.

Finns den typen av filter eller objektiv överhuvudtaget, som kan ändra ljuskurvans form på liknande sätt som Levels och Curves i Photoshop, om än inte lika avancerat och med lika stor flexibilitet?
I så fall, vad kallas sådana och var hittar man dem?

Jag har frågat i en specialiserad fotobutik, men de kände inte till några sådana filter. Detta behöver ju emellertid inte betyda att de inte existerar. Dagens teknik kan göra mycket som man knappt tror är möjligt.

Vänliga hälsningar.
Lasse C
 
Ansel Adams beskriver i sin bok 'the negative' en teknik som han kallar förexponering. Den går ut på att man först ger negativet en kort jämn exponering för att komma över tröskeln för brus och så att de mörkaste partierna blir lite ljusare. Sen tar man bilden som vanligt. Jag tror dock inte att det fungerar under så extrema kontrastförhållanden som gäller i månsken utan att bilden får en grådaskig slöja. Jag vet inte heller om metoden är applicerbar i det digitila fallet (men skillnaden mellan en film och en sensor borde inte vara jättestor i den här aspekten). Jag vet inte ens om jag tror på metoden över huvud taget... I vilket fall är det kanske inte så många digitalkameror som tillåter dubbelexponering ändå...

Vad gäller din tidigare fråga om polfilter så kommer det inte att fungera efter som ljuset från månen består av diffusa reflektioner och därför inte är polariserat.
 
Om jag får kapa tråden lite så vore det intressant att höra om det här någon här på fs som jobbar med förexponeringstekniken och vad hon/han har för erfarenheter. Jag är ganska ny på det här, det kanske är en jättevanlig teknik?
 
Re: Månsken och filter

Lasse C skrev:
Hej igen!

Justeringslagren Levels och Curves är, vilket ni som efterbehandlar bilder vet, mycket kraftfulla och användbara redskap att dramatiskt förbättra bilders färg- och ljusförhållanden.
Tyvärr är denna typ av justeringar ibland för sent att göra i Photoshop för att få ett riktigt bra resultat, eftersom för mycket bildinformation redan gått förlorad i fotograferingen.

Du ska lära dig tolka kamerans histogram. Om hög resp lågdagrarna är klippta, är bildinformationen borta och kan inte återskapas. Bilden går så att säga inte att rädda. Men om bildinformationen ryms inom histogramet kan man göra rätt mycket med levels och curves. Dvs ljusa upp, mörka ner olika partier, ändra kontrast osv.

Pga bildsensorns begränsning i dynamiskt omfång kan vissa bildtyper med stora skillnader i ljusomfång aldrig rymmas inom histogramet. Kameran kan alltså inte registrera de mörkaste resp ljusaste partierna på en gång, t ex ditt månlandskap. Då måste man ta ett antal alternativexponeringar så att man exponerar efter det ljusa i en bild och det mörka i en annan. Dessa två (eller flera) bilder kan sen blandas i t ex Photoshop till en enda bild där man så att säga plockar russinen i de olika bilderna. Tekniken kallas även HDR (high dynamik range).


Lasse C skrev:

Finns den typen av filter eller objektiv överhuvudtaget, som kan ändra ljuskurvans form på liknande sätt som Levels och Curves i Photoshop, om än inte lika avancerat och med lika stor flexibilitet?
I så fall, vad kallas sådana och var hittar man dem?

Det närmsta jag kan tänka mig är ett avtonat gråfilter. Tänk dig att du ska fotografera ett landskap i mulet väder. Exponerar du efter molnen blir marken väldigt mörk och exponerar du efter marken blir himlen utfrätt. På ett avtonat filter är halva filtret mörkt och halva obehandlat. Himlen täcks av den mörka filterdelen och utjämnar så att säga ljusförhållandet.
 
Hej!

Jag funderade faktiskt innan jag läst ditt svar om avtonade gråfilter, Jörgen, på om det möjligtvis fanns sådana, där inte bara ena halvan är mörk utan även andra formationer, t ex ett partiellt gråfilter med en mörk punktform med olika storlek och styrka och med mjuka kanter så att man kunde vrida filtret tills den mörka punkten hamnar över månen.

Jag inser att man förmodligen skulle behöva drösvis med sådana filter för att slippa komponera sina månskensfoton på väldigt enformiga sätt, och pga av månens olika ljusstyrka och även skenbart olika storlek vid olika grad av zooming etc, så metoden vore säkert inte alls särskilt praktisk.

Problemet med gråfilter där ena halvan är mörk är att även vackert månbelysta moln på himlen eventuellet kommer att påverkas för mycket. Vid motiv utan andra intressanta objekt än månen ovanför horisonten fungerar det däremot säkert bra.

Mitt sammanlagda intryck av svaren jag fått från olika håll om den här problematiken är att metoden att ta två eller flera bilder med olika exponeringar och montera ihop dem i t ex Photoshop hittils (med dagens teknik) är den bästa och mest rekommenderade.

Vänliga hälsningar.
Lasse Cormin
 
Man behöver inte exponera i två rutor för att få en bild med både landskap och måne med/i täckning..

Det är bara att passa på när månen stiger samtidigt som det är tex skymmning.

Visst kan man exponera och trixa ihop en sandwich men hur kul är det då...hehe!!

Postar ett ex här som ligger på gränsen av det iaf min kamera klarar av att snappa upp. fjället lite lättat och månen lite "sänkt"... i en exponering alltså!

MVH Niclas,
 

Bilagor

  • månfjäll01.jpg
    månfjäll01.jpg
    77.2 KB · Visningar: 1,747
Här har vi en till. Med en mer behaglig balans mellan indirekt soljus på landskapet samt månljus..

Här är det nog med en "korrekt" exponering för att få en fin balans mellan landskapet och månen.

MVH Niclas,

Ps, båda bilderna fotade här i Lofoten.
 

Bilagor

  • månen-&-stormolla13.jpg
    månen-&-stormolla13.jpg
    23.2 KB · Visningar: 1,495
Hej Lars och Niclas!

Jag är stum av beundran över din månbild, Lars. Vilken detaljrikedom och perfekt exponering av månen!
Även om jag själv mer försöker fota landskapsbilder med måne tycker jag det är en fantastisk bild.

Din först bild, Niclas, är i stort sett precis det jag är ute efter att kunna göra, fast jag befinner mig i mer skogsaktiga miljöer än bergiga.
Du har fått månen precis så som jag vill ha den, och bergstoppen har det där, i mitt tycke, magiska nattljuset jag är ute efter.

Det skulle vara jätteintressant att höra vad du använde för kamerainställningar, eventuell extrautrustning etc. Jag gissar att du använder en kamera som är betydligt bättre än min, men jag skulle ju ändå kunna experimentera med närmast motsvarande möjligheter på min och utgå från dem. Bilder med det här ljuset borde inte vara omöjliga att få till under rätt förhållanden och med lite träning.

Vänliga hälsningar.
Lasse Cormin
 
Kameran är inget speciellt dyrt eller superbra.. en kamera som ratas av många som kör 20D..

Skämt och sido, dessa bilder ovan är fotade med ett 1Dhus (markI).

Optiken är canons 500 IS. Så där sviker ju inte kvaliteten bara fotografen.

Vad gäller inställningarna så kör jag som vanligt på AV-mode med exponeringskompensation. INget krux alls. Utifrån den specifika situationen så måste man välja värden där och då.

Mycket som har med värdena att göra (om man vill balansera exponeringen både i ett landskap och måne) beror också på hur stor månen är i bilden. Alltså vilken brännvidd man har. Är endast månen intressant så är värdena mer lika oavsett brännvidd.

Man lär känna rättså snabbt hur kameran skall stå inställd.

Bra kamera är alltid viktigt om kvalitetskraven är höga, men om det inte bara är närbilder på månen och dess detaljer som är viktiga så klarar man sig med nästan vilken systemkamera som helst.

Med dslr så är det ju lätt att kika på histogrammet och så justera en anings för att låta exponeringen glida ännu mer rätt.

Själv så fokuserar jag och exponerar på det värde jag tror är ok. Kikar en gång på histogrammet och kanske bilden och justerar exponeringen en gång för att pricka rätt.

Det är också viktigt att man befinner sig redo med kameran innan det blir allt för mörkt, om man nu inte endast vill fota månen såklart;)

Om man menar att om typ tio minuter är ljuset som bäst i balans mellan indirekt solljus på landskapet samt månens ljus så borde man skynda sig att ta bilderna. När de tio minutrarna har gått så är det ofta allt för mörkt!

Det var ngr erfarenheter.


MVH Niclas,

Ps, båda bilderna är fotade handhållet med stöd på fönsterkarm. 700mm, med IS.
 
Hej!

Med tanke på månens position i förhållande till berget på den första bilden förstår jag att det inte är månljuset som belyser berget. Ändå är det väldigt likt hur berg upplysta av fullmånens ljus kan se ut.

Om man tänker sig en liknande fullmåne som står ganska lågt över horisonten vid t ex en grässlätt, tror du att det är möjligt att i en och samma bild få med månen så fint som på din bild och samtidigt grässlätten som då är belyst endast av månskenet?
Det är ett exempel på bilder jag skulle vilja kunna ta.

För det mänskliga ögat är det ju inget problem att se månen och grässlätten på ett korrekt sätt samtidigt. Grässlätten kan se tydligt belyst ut, fast det bara är månljus. Men för kameran är kanske den faktiska skillnaden i ljusstyrka för stor.

Sedan undrar jag en sak till också. Slöjan som omger framförallt månens nedre halva, är det moln eller är det någon form av ljusstrålningsfenomen (vet inte vad det kallas på fotospråk) som kan uppstå vid fotografering av motiv med starka ljuskällor i bild?

Vänliga hälsningar.
Lasse
 
Ja då pratar vi om en nog ofta för stor skillnad i ljusstyrka. kontrast.

Jag har ngr gamla slides med månsken som man kan se belyser snövidder.. Men det är svårt.

Men rent teoretiskt så kan man nog jobba vidare med en sådan motivsituation. Speciellt om det finns en touch av "gammalt" ljus från en nedgången sol.. Men det är nog lätt att solljuset dominerar och liksom blir/upplevs vara helt borta när månljuset framträder i tex grässlätten... hehe! Utmaningar finn det gott om!

Ja det är en molnslöja som smugit sig in mellan månen och mig:) Gillar den. Ger helt klart en extra dimension till bilden.

MVH Niclas,
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar