Annons

Många små bilder på fotosidan!

Produkter
(logga in för att koppla)

sagan

Avslutat medlemskap
jag anser att många lägger in bilder som är för små för att kunna kommenteras på ett riktigt sätt.

kim99x skrev:
jag anser att många lägger in bilder som är för små för att kunna kommenteras på ett riktigt sätt.

Det kan man tycka men då bör man också berätta vilket som är det ''riktiga sättet'' att kommentera bilder på. Själv anser jag att bilder som täcker hela skärmen tappar helhetsintrycket.

jasså? jamen hela skärmen har jag inte krävt heller, lagom tycker jag 500 pixlar högt är. skulle vara en bra minimi gräns.

Men finns det då inte tillfällen då en bild skall vara liten?

Jag har i alla fall ett par bilder på väggen hemma som är ca 4*7 cm små och de hade definitivt inte gjort sig i ett större format. I den storlek de är tycker jag att de är rätt bra.

Alltså, jag anser att man skall kunna lägga upp hur stora, eller små bilder man vill, allt i konstens namn! (Däremot tycker jag att det är lite synd om man lägger upp för stora bilder (>600 pixels), så att de blir autokomprimerade här på fotosidan, de tappar lätt i kvalitet...)

/Anders

ja, det finns problem med autokompremering, men det skall tydligen lösa sig, man ska kunna lägga upp olika varianter på bilderna sedan, så att alla bilder ser bra ut :)

kim99x skrev:
jasså? jamen hela skärmen har jag inte krävt heller, lagom tycker jag 500 pixlar högt är. skulle vara en bra minimi gräns.

500 pixlar är inte så radikalt som man först kunde tro att du menade.

Visst har du en poäng men samtidigt måste man komma ihåg de som inte sitter med fräcka skärmar och fotosidans begränsade resurser. Dessutom är det väl snarare de som lägger upp små bilder som blir berörda av att ingen kommenterar deras frimärken.

Jag anser att en minimigräns vore olycklig.

jasså? jamen jag VILL kunna kommentera allas bilder, det är ju synd om man inte kan kommentera vissa bilder bara för att de är små.

littos skrev:
Alltså, jag anser att man skall kunna lägga upp hur stora, eller små bilder man vill, allt i konstens namn!
Håller med. Däremot kanske det kan vara på sin plats med en rekommendation på bildinläggarsidan om en lagom storlek, jag tror det finns många som inte riktigt har grepp på det där med bilstorlekar på webben utan blandar ihop alla begrepp som dpi och grejer. För dem kan det vara läge med ett tips, men annars skall man få välja.

Tack Kim,för att du tog upp detta ämne. Jag ansluter mig 100% till de personer som inte tycker om att se på "frimärsalbum". Sätt gärna en minimigräns. Lägg gärna in ett "förstoringsglas" på fotosidan så att man även kan "detaljstudera" vissa delar av ett foto. Visst är det helheten som skall bedömas men det skadar inte med lite närmare analysering av "vissa" detaljer ibland!

visst är det så, och helheten syns oxå bättre i större bild! ingen orsak, tar gärna upp det ;)

Tänk på att det finns folk som fortfarande harvar i låga upplåsningar som 640 *480. Inte så många kanske, men det vore ju synd att tvinga dem att scrolla i alla lägen.

"Förstoringsglas" skulle kanske vara vettigt för er som ogillar de små bilderna, liksom en rekomendation om storlek ( och info om att dpi inte har ett smack med en bildskärm att göra! ). Inga förbud dock!

/Anders

ja, det kan vara ett problem, men eftersom förstoringsfunktionen finns så bör det fungera bra ändå tycker jag ;)

Vore det inte enkelt att som "Veckans fråga" ta reda på vilken upplösning folk använder på skärmen? Om det är som jag tror att de flesta användet 1024x800 eller bätrre så vore det ju inget problem att ha 800 i bredd isf 600, som det är nu, som standard.

1024X768 tror jag stämmer bättre, men det spelar ingen roll, när man kan lägga upp bilder i olika upplösningar så löser sig alla dessa problem, förutsatt att alla lägger upp i alla storlekar.

En stor bild tar längre tid att ladda ner för att titta på. För att inte ta orimligt lång tid måste den komprimeras hårdare vilket drabbar kvalitén. Pixliga bilder är ju inte så kul..

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar