Annons

Många bilder helt utan kommentarer

Produkter
(logga in för att koppla)
Estethia skrev:
nejdå, såvitt jag har sett har du aldrig varit syrlig i nån kommentar eller rakt av "dissat" dåliga eller nybörjarfotografer i forumen. och det är ju bara positivt isf.

jag tänkte inte på att vara syrlig eller inte, utan detta att vara tyst:)

well, jag tror vi alla är olika och tar på oss olika "roller" här.
 
Estethia skrev:
hur svårt är det att peka på brister i en bild och samtidigt vara saklig och trevlig?
och ofta kan man även hitta positiva saker i bilden och kan då nämna även dessa.
Bra sagt.

Precis som i alla övriga sammanhang, är det ju även här bra att vara tydlig med att kritiken är konstruktiv. Ett sätt att förtydliga detta är helt enkelt att börja med att framhålla det positiva, och därefter nämna det som kan förbättras.

Genom att först belysa några lyckade detaljer med bilden, så placeras ju kritikern på "fotografens sida". Kritikern får helt enkelt fotografens förtroende. Därefter blir fotografen mer mottaglig för fakta och förslag runt det som kan förbättras.

Det är INTE samma sak som att smöra, eller att ljuga om bilden. Det finns ALLTID något som fotografen själv ser som positivt med bilden. Annars hade den inte hamnat på Fotosidan över huvud taget.
Det gäller bara att hitta detta, vilket oftast är mycket enkelt.

Edit: att i sin kritik ge "både och" ger ju ett mer balanserat intryck, och ett bevis på att man verkligen ansträngt sig på att se bilden objektivt.
 
ariadne skrev:
jag tänkte inte på att vara syrlig eller inte, utan detta att vara tyst:)

well, jag tror vi alla är olika och tar på oss olika "roller" här.
jo, men jag tänkte på det att inte alla är tysta när dom trots allt kanske borde det.

det har du nog alldeles rätt i.
alla sätt att kommentera är bra utom dom dåliga.
;o)
 
müsli skrev:

Det finns ALLTID något som fotografen själv ser som positivt med bilden. Annars hade den inte hamnat på Fotosidan över huvud taget.
Det gäller bara att hitta detta, vilket oftast är mycket enkelt.

Ibland kan det vara riktigt svårt, och då undrar man ju om det finns något, men oftast kan man alltid dra till med att det har affektionsvärde =D

// Anders
 
Hej gott folk!
Nu skäms jag lite men jag har då ganska nyligen återupptagit kontakten med Fotosidan och hittat rutan med favoritbilder som jag själv kan bestämma och vara min egen jury vilka bilder som får ingå i mitt fina stall.
MEN jag har då missat att kommentera alla bilder!!!!???? Ve och fasa! Det skulle jag ju naturligtvis ha gjort........sorry men nu har jag över 1000 bilder där så detta får bli när jag bli pensionär, att kommentera alla......;)
Det viktiga är väl dock att de som ligger där då vet att jag verkligen gillar deras bilder.
Det jag tycker ät viktigast är själva bilden för jag kan ju inte på varje solnedgång säga något mer än att den är vacker om det inte är någon speciell grunka på bilden.

Mvh Eva
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.