Annons

Många bilder från A700 här

Produkter
(logga in för att koppla)
tack,
intressant, fast främst texten,
tycker det är drygt när de testar nya kameror
och använder de allra dyraste och inte minst svårtillgängliga objektiven,
jag menar - hur många har ett Minolta 200 F/4-macro?
bättre att pröva det rakt av med ett par standardgluggar, enligt mig.

Håller med Christian med kameratester, visst ska en kamera testas med bra glas med men aldrig hört talas om 200/4 G, och som jag läste i annan tråd här i forumet så är en 5 år gammal kompaktkamera ungefär lika bra som en ny och dyr i bra solljus. Dom bästa testerna är dom vanliga bilder som läggs ut av normala fotografer som inte har för avsikt att "visa testbilder i 100% crop". Finns inga dåliga kameror idag. Vissa har mer brus och vissa har mindre men så blodiga är inte skillnaderna. Ska jag peka ut ett namn på vem jag tycker är värst är det "Digitalfoto för alla" som prisar allt som har med Nikon att göra, sågar fuji för dom "snått" d200's body, gnäller på Canon för att dom inte gillar dom och nämner knappt Sony. Folk hyllar det dom själva gillar och sågar allt annat idag känns det som.

Digitalfoto för alla är ett skämt, en usel och väldigt tragiskt skämt till "tidning".
--
men du har rätt i det övriga, många kameratester är rena skämten när man läser vilka gluggar som använts vid testen, objektiv för 20 000 kr och uppåt,
men det är klart att kameratillverkaren förser de stora bjässarna med fin optik som i vissa fall kanske är mer än dubbelt så dyr som själva kamerahuset.

apropå crop-hysterin så har du rätt där också,
finns löjligt många som sitter hemma och 10x-förstorar sina bilder till ve och förbannelse.
har till och med hört talas om folk som skaffar bildskärmar för 7000 kr och kalibreringsprogram (vad det nu är för något) och sedan ... när de stirrat ögonen blodiga på sin fåniga skärm skickar de efter ett gäng 10-13-kopior, kopierade på dasspapper.

Ska man testa ett kamerahus så ska man göra det med de bästa gluggarna och givetvis med både hela bilden och 100% cropp.

Sätter man på en halvdan glugg så testar man ju gluggen, inte huset. En kedja är ju inte starkare än den svagaste länken.

Sen tycker jag inte att man bara ska visa hur fina motiv man kan avbilda utan man ska pressa kameran med solen i bilden, höga ISO, starka kontraster, kraftiga färger osv. Det är här som de flesta missar poängen, dom vill bara visa hur bra fotografer de är.

christianhylse skrev:
apropå crop-hysterin så har du rätt där också,
finns löjligt många som sitter hemma och 10x-förstorar sina bilder till ve och förbannelse.
har till och med hört talas om folk som skaffar bildskärmar för 7000 kr och kalibreringsprogram (vad det nu är för något) och sedan ... när de stirrat ögonen blodiga på sin fåniga skärm skickar de efter ett gäng 10-13-kopior, kopierade på dasspapper.

Svaret kan vara att de kanske säljer bilderna till andra eller siktar på att få sina bilder sålda. Det kan även vara så att de gillar att ta bilder som kräver hög ISO. Även om man inte framkallar så lär man nog titta på bilderna via skärmen och i fullskärmsläget syns bruset ganska snart. Själv har jag inte framkallat speciellt mycket, delvis därför att jag inte har mycket vägg att hänga på. Ändå njuter jag av bilderna på datorn. Tyvärr har jag en gammal och tråkig skärm och skulle gärna köpa en 7000:- skärm. Har inte råd men andra har det. Roligt för dem! :O)

magnus:
jag försökte bara vara lite rolig,
nu har jag snart bildskärmsfanatikerna på mig,
men gudskelov brukar inte stämningen vara lika hätsk här som på Canonforumet. Där hade jag redan varit lynchad.

christianhylse skrev:
.
.
.

LOL, så sant. När jag har beställt utskrifter av hyfsad kvalitet på fotopapper blir jag ofta förvånad över att de inte ser sämre ut.....

Misstaget är att jag kritiskt granskat mina bilder på skärmen och sett alla defekter i alldeles för stort format. Men kopierade till en 24x30-kopia så ser de lysande bra ut.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto