Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

många besök få kommentarer vid modellfoto

Produkter
(logga in för att koppla)
PeterLj2 skrev:
Som jag ser det så försöker jag lyfta fram egenskaper som redan finns där hos den jag fotograferar vid porträtt.

Vid modellbilder har jag ett helt annat arbetssätt, det är liksom inget jag bara gör rätt upp och ner vilket jag tycker jag kan göra vid porträtt då det är personen som är det viktigaste.
Okej, det finns många sätt att se "samma" sak på :D

Mitt syfte när jag plåtar modeller och även när jag tar "vanliga" porträttbilder är den samma, att försöka fånga modellen i frågas naturliga skönhet utan att försköna. (låter överambitiöst, jag vet)

sagan skrev:
Okej, det finns många sätt att se "samma" sak på :D

Mitt syfte när jag plåtar modeller och även när jag tar "vanliga" porträttbilder är den samma, att försöka fånga modellen i frågas naturliga skönhet utan att försköna. (låter överambitiöst, jag vet)

Okej mitt syfte är nog att försköna i modellbilder så mycket det bara går :p

Porträtt vill jag däremot framhäva det naturliga.

Sen på modellbilder har jag uttänkta idéer som jag vill få ut och det krävs att man kan ge direktiv och få till ett samspel med modellen vilket jag tycker gör det så svårt.

PeterLj2 skrev:
Sen på modellbilder har jag uttänkta idéer som jag vill få ut och det krävs att man kan ge direktiv och få till ett samspel med modellen vilket jag tycker gör det så svårt.
Japp, det är svårt, en bra modell gör typ 80-90% av jobbet dock.
Har man en dålig modell så det ett mindre helvete att få bilderna bra.

Jag kan inte nog tacka de modellerna som gjort ett bra jobb, det är helt underbart att jobba med sådana modeller :D

Liax skrev:
Ibland tittar jag på modellbilderna av en enda anledning, nämligen för jag tycker modellen är snygg eller sexig......

/Joakim

Tycker personligen inte det är fel att kommentera en bild efter vad den förmedlar eller rent personligt tyckande

Meningen kanske är att göra dig K-T, och blir du då det har ju fotografen och modellen lyckats i sitt samarbete, kan ju knappast bli en bättre bild, vill man att bilden provocerar, och du blir provocerad, är det återigen en lyckad bild, oavsett komposition, platthet....osv

// Anders

hound skrev:
jag har en bred flora av bilder på min sida
och har nu märkt tydliga tendenser på att mina
bilder på tex kvinnliga snygga modeller får snabbt lätt upp till 200 besök men har kanske bara 2 kommentarer

till skillnad på naturbilder, båtar , stilleben
där det inte är nån ände på analyser, lovord eller goda råd

Värsta scenariot är att modellbilderna är intetsägande.......

Själv kommenterar jag gärna modellbilder, även om kritiken kan vara personligt tycke, om modellen, bilden, eller båda. Som jag skrev tidigare, tycker man skall kunna framföra sina personliga åsikter, även om de inte har direkt anknytning till just bilden som helhet

// Anders

hound skrev:

är vi rädda för att berömma en person som ser bra ut
modeller är ofta mycket osäkra och kommentar-lystna och skulle må bra av några superlativer - även de och inte bara glutt-statistik
eller är vi så blyga

Du ber oss nu kommentera utseendet på dina och andras avfotograferade modeller. Andra är kritiska över att man just kommenterar modellens utseende och inte kommer med konstruktiv kritik gällande ljussättning, bildvinklar, smink mm, mm.
Tycker du nu att det är ok om jag inte bara beundrar någon av "dina modeller" utan också "sågar" en av dina andra modellers utseende? Om jag förtår dig rätt så vill du alltså att vi ger modellen beröm för utseendet och om hon/han ser ut som en fågelskämma, vad gör vi då? Går vidare?

Senast ändrad:
om man kommenterar en bild så tar man ju åt sig av kritiken fastän det inte handlar om just personen i fråga, det handlar om helhetsintrycket och en modell bidrar ju till det

men om man har en bild utan att fått en enda kommentar men dock ett antal besök
så kan man lätt tänka OM DET KANSKE VAR ETT "LAUGHING -STOCK" - ASPECKT SOM DROG BESÖK

alltså inte personangrepp men gärna
det konstnärliga resultatet , tack

Är inte så bra på att kommentera modellfoto men givetvis vill jag titta på bilden om det är en läcker modell och på det viset drar ju jag mitt strå till stacken som "Titta utan att kommentera typen" Det hela har väl någon naturlig förklaring antar jag.

Mvh Anders.

Vi blir översköljda av dessa modell-bilder i media och oavsett om man är väldigt duktig fotograf eller ej så simmar man motströms.

Antingen är man kanonduktig och lyckas ta precis lika bra bilder som i de stora modetidningar, men de som tittar på din bild har som sagt precis sett 100st lika bra tidigare samma dag...

Eller så är man en gubbsjuk fotograf som har taskig ljussättning och en tjej med för lite kläder på sig och då blir iaf JAG otroligt trött, de bilderna har man sett redan 200ggr tidigare samma dag...

Inte rätt genre för att få engagerande kommentarer om ljus och komposition, men förbaskat bra med magra nakna flickor för att få folk till sin sida/profil.

Mvh

Tobias

Hellre modell än katt

Jag kommenterar gärna modellfoton,men är alltmer sällan in och tittar på bilder.Det känns som om bildfloran har blivit alldeles för stor med ganska många ointressanta bilder.Digitaltekniken har gjord det hela för lätt för 25 öres bilder,och dom duktigas bilder försvinner i mängden....

Om jag ska svara varför jag inte kommenterar så ofta (eller inte alls ännu :p): Jag själv tycker det är väldigt svårt att ge konstruktiv kritik på ett bra sätt då jag endast är nybörjare i "den här världen".
Att som ung kille kommentera fina/snygga tjejer känns väldigt opassande på något sätt. Jag vet att många inte har problem med detta, men jag har vet inte varför. Tills jag anser att jag har den kunskap som krävs kollar jag bara runt på bilder. Jag kollar på alla (inte bara modell-fotografier) så kommer jag bara titta för tips, och inte för att ge kommentarer.

Detta inlägg känns väldigt rörigt men hoppas att det bidrog till något inom disskussionen iaf.

/me den alltid blyge och osäkre

Andledningen till att jag kollar på bilder på fotosidan är för att få idéer och inspiration, vilket jag tror att jag inte är ensam om.

Ser jag en bild som verkar intressant (oavsett om det är en modebild eller en bild på en nyckelpiga!) och som jag skulle kunna lära mig någonting av, t.ex. ljussättning, komposition etc, så klickar jag på den för att få se den i ett större format.

Jag tycker inte att det är något konstigt att bläddra igenom bilder för att lära sig mer.
Sedan vet jag att jag skulle kunna kommentera fler bilder med den kunskap jag har, men det hör inte riktigt hit.

Mvh Micke

Det känner jag igen:
http://www.fotosidan.se/gallery/vie...p&ID=223814

Över 1000 tittar, 12 kommentarer.
13 kommentarer faktiskt, i min kommentar till din bild Malin X skriver jag att det är den bästa i samlingen vilket faktiskt blir en kommentar till dina andra modellbilder också. Detta är en anledning till varför iaf jag kan titta på många fler bilder än jag lämnar enskilda kommentarer till.

Heidis bilder känns svåra att kommentera. Jag skulle personlingen inte klassificera många av dem som modellbilder eftersom jag associerar den kategorin för starkt till kommersiellt skönhetsfoto. Med tanke på hur majoriteten av bilderna bryter mot konventionerna känns de snarare som konstbilder, men inte av sorten som via tecken försöker förmedla ett intellektuellt budskap, snarare att de försöker väcka någon subjektiv känsla. Jag råkar tyvärr väldigt sällan ut för att en sådan bild ger mig ett intryck som jag kan/vill formulera i text.

Detta säger en del.

Bilden publicerad: 2005-01-06 21:40:47
Bilden har visats 62 ggr
Bilden ingår i albumet Nattbilder
Motivkategorier: Konst, Naket, Nattbild
Teknikkategorier: Sv/v

Nu är klockan, 00:03, dvs 62 visningar på bara några timmar, men inte en enda kommentar, trots att jag ber om det. Tråkigt!

Det är lite poängen med att lägga upp bilder, att kommentera de bilder man tittar på, så brukar iaf. jag göra.

grr.

Ja, naket ger ju ännu mindre procent än modellfoto.
Jag hade på en bild ett tag över tusen "tittningar" och inte en enda kommentar.

Men visst kan det vara så att många tycker modellen är mer intressant än bilden. Och när det gäller nakenbilder eller "Slitz-bilder" så kan det vara roligare att läsa de spydiga kommentarerna än att titta eller själv kommentera bilderna.

Kvinnlig hud är + Manlig är-

Gillar dina bilder Heidi!

Vill man ha många som tittar så ska man ha mycket kvinnlig hud. Om bilderna ¨är bra¨är ju sedan en annan femma.
Vill man ha få som tittar så ska man plåta killar.
Eller oxå är mina bilder på killar inge bra helt enkelt!!

Bara mina erfarenheter.

/Janne

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar