Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Månförmörkelse

Produkter
(logga in för att koppla)
Jomenvisst. Men molntäcket tar en rackarms tid på sig att spricka upp :(
Å andra sidan kan man kanske få lite dramatiska molnomån-bilder i stället.
 
Halvmulet i Arboga, månen tittar fram då och då. Det skall spricka upp men verkar ta lång tid, men molnen kanske kan bidra med lite spänning i bilderna. Det är annars sällan som moln och måne kommer med i samma exponering pga skillnad i ljus. Förmörkelsen kanske kompenserar för skillnaden.
 
Tyvärr så verkar det inte blir så mycket måne i rutan med enbart ett 300mm objektiv. Jag skulle köpt en konverter i julas.
 
Allt är riggat och klart nu. Har ställt kameran på balkongen, dragit usb-kabeln genom dörren och har laptopen på fönsterbrädan så jag slipper sitta ute och frysa =).
 
carl_fredriksson skrev:
Allt är riggat och klart nu. Har ställt kameran på balkongen, dragit usb-kabeln genom dörren och har laptopen på fönsterbrädan så jag slipper sitta ute och frysa =).

Ha du ett trackingsystem? Eller springer du ut var 5min och vrider in kameran?

22:30, nu börjar det.
 
Har väntat på att kunna få se detta sen 7-8 i morse innan man drog till jobbet. Ville tatt några schysta bilder.

Och nu?
Moln..hela himlen täckt med moln. Inte en enda måne finns på himmeln.

*mummlar för mig själv*
 
Vilka inställningar / objektiv?

Pontus, vad har du för utrustning?
...förutom datorparken? ;-)
Objektiv-val för kvällen? inställningar?

..själv sitter jag i sovrummet, med öppet fönster och testar. Dunjackan är på.
 
Coola bilder, jag ser spektaklet på molnfri himmel men saknar lämplig utrustning.
En halvmåne med lite gaussian blur är vad jag ser på himlen.
 
Livet är allt bra orättvist

Här är man både lämplig och rätt utrustad. Men vad hjälper det?
Suck
Det går knappt att urskilja var månen borde befinna sig
 
22.40 Från Arboga. Lite väl mycket moln men i alla fall. Hej Per.

//Lars
 

Bilagor

  • 2240 s.jpg
    2240 s.jpg
    44.9 KB · Visningar: 737
23:00

400D+ 500/4IS + 2X extender =1000mm

Denna är okroppad.
 

Bilagor

  • m4l.jpg
    m4l.jpg
    11.7 KB · Visningar: 740
Ja här i Dalsland är det jämntjock på himlen. Såg en skymt genom molnen vid 22:30. Har plockat fram tubkikare och kamera i fall det kommer ett hål.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.